آفتاب

تلاش جنگ‌طلبان سنای آمریکا برای جلب حمایت از لایحه تحریم‌ها علیه ایران

تلاش جنگ‌طلبان سنای آمریکا برای جلب حمایت از لایحه تحریم‌ها علیه ایران

رویترز به نقل از دستیاران سنای آمریکا گزارش داد که بیش از نیمی از سناتورهای آمریکایی از طرح اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در صورتی که تهران توافق موقتی هسته‌یی‌اش را زیر پا بگذارد حمایت می‌کنند ولی هنوز برنامه‌ای برای به مناظره گذاشتن این طرح وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کاخ سفید اعلام کرده است که در صورت تصویب این طرح، آن را وتو خواهد کرد و ایران نیز گفته است که توافق هسته‌یی که در تاریخ 24 نوامبر در ژنو حاصل شد در صورت اعمال تحریم‌های جدید توسط کنگره آمریکا دیگر سندیتی نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، طرح «قانون ایران عاری از تسلیحات هسته‌یی» اکنون تحت حمایت حداقل 54 سناتور قرار دارد که شش سناتور از این 54 سناتور روز چهارشنبه به آن پیوستند.

یک دستیار سنای آمریکا گفتند که دو سناتور دیگر روز پنج‌شنبه حمایت خود را از این طرح اعلام کردند که به این ترتیب تعداد کل حامیان طرح تحریم‌های جدید علیه ایران به 56 سناتور رسید.

هنوز مشخص نیست که آیا این طرح در سنای آمریکا مطرح می‌شود یا خیر و این که آیا طرفداران آن می‌توانند حمایت دو سوم اکثریت سنا را جلب کنند تا بتوانند جلوی وتوی آن را توسط باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا را بگیرند یا خیر؟

یک دستیار دموکرات ارشد سنای آمریکا گفت که هنوز با وجود افزایش فهرست حامیان تحریم‌ها، برنامه‌ای برای ارائه این طرح در جلسه سنا وجود ندارد.

این طرح علاوه بر آن در صورتی که ایران با یک توافق جامع در زمینه برنامه هسته‌یی‌اش موافقت نکند، تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال خواهد کرد.

آمریکا و سایر کشورهای گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) در ماه نوامبر به یک توافق موقتی شش ماهه با ایران رسیدند که می‌تواند تا یک سال تمدید شود.

طبق این توافق، ایران در ازای محدود کردن غنی‌سازی اورانیومش به میلیاردها دلار سرمایه مسدود شده‌ا‌ش دسترسی خواهد داشت.

کارشناسان هسته‌یی ایران و گروه 1+5 از زمان امضای این توافق موقتی مذاکراتی را با یکدیگر برگزار کرده‌اند تا برخی مسائل را پیش از اجرایی شدن آن حل کنند.

حداقل شانزده دموکرات از طرح تحریم‌ها علیه ایران که در ماه دسامبر سال 2013 توسط رابرت منندز، رییس کمیته امور خارجی سنا و مارک کرک، سناتور جمهوریخواه آمریکایی معرفی شد حمایت کرده‌اند.

کمیته امور عمومی آمریکا اسراییل (آی‌پک) که روابط محکمی با بسیاری از قانونگذاران آمریکایی دارد اعلام کرده است که از تحریم‌های جدید که در صورتی که ایران توافق‌نامه موقتی را نقض کند یا با یک توافق جامع «قابل قبول» موافقت نکند اجرایی خواهد شد، حمایت می‌کند.

بسیاری از دیگر دموکرات‌های سنای آمریکا با این اقدام مخالف هستند.

جمعی از 10 سناتور دموکرات آمریکایی که همگی سران کمیته‌های کنگره هستند ماه میلادی گذشته در نامه‌ای به هری رید، رهبر اکثریت سنای آمریکا مخالفت خود را با لایحه تحریم‌ها ابراز کردند.

یک دستیار سنای آمریکا گفت که ممکن است دموکرات‌های بیش‌تری از این طرح حمایت کنند.

او که خواست نامش فاش نشود، گفت: حداقل دو تن از کسانی که می‌شناسم در حال جهت‌گیری به سمت حمایت علنی از این طرح هستند.

انتهای پیام

کد N50600

وبگردی