آفتاب
ار سوی محققان زاپنی؛

ارائه روش‌های درمانی برای نارسایی کلیه از طریق شناسایی کروموزوم x

ارائه روش‌های درمانی برای نارسایی کلیه از طریق شناسایی کروموزوم x

پژوهشگران ژاپنی در پروژه جهانی پروتئوم انسانی مطالعه بر روی کروموزوم x را انتخاب کردند و امیدوارند بتوانند با شناسایی پروتئین‌های این کروموزوم روش درمانی برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیه ارائه دهند.

تادیشی یامانوتو-  مسئول کروموزوم X در کشور ژاپن در گفتگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر اینکه در میان کروموزوم‌هایی که در میان کشورهای مختلف تقسیم شده دو کروموزوم X و Y  دارای جذابیت‌های ویژه‌ای هستند، افزود: هر کدام از کروموزوم‌های بدن 2 تایی و به صورت جفت هستند در حالی که این دو کروموزوم به صورت تک هستند.

وی با اشاره به جفت بودن کروموزوم X در زنان، خاطر نشان کرد: یکی از کروموزوم‌های X که در زنان هست همواره ساکت است و عملکرد خاصی ندارد و ژن کروموزوم دوم است که فعالیت می‌کند.

یاماموتو، در عین حال از وابستگی این دو ژن به بیماری‌های وابسته به جنس خبر داد و یادآور شد: در پروژه پروتئوم کروموزم X که بخشی از پروژه جهانی پرتئوم انسان است،  همان هدفی تعقیب می‌شود که در پروژه پرتئوم انسان در حال تعقیب است به این معنی که در این مطالعات درصدد هستیم که کشف کنیم کدام یک از ژن‌ها چه پروتئینی را تولید می‌کنند و عملکرد آنها چیست.

وی با اشاره به زمینه تخصصی خود در حوزه ارولوژی، خاطر نشان کرد: در این مطالعات در پی این هستیم که تفاوت پروتئین‌هایی که در بافت سالم کلیه وجود دارند چیست. یافته‌های این تحقیقات راهنمودی برای درمان بیماران مبتلا به نارسایی کلیه خواهد بود.

مجری طرح پروتئوم کروموزوم X تولید آنتی بادی را از دیگر کاربردهای بافته‌های این تحقیقات ذکر کرد و گفت:در حال حاضر 95 درصد از پروتئین‌هایی که به سطح تولید رسیده‌اند از روش نوترکیب بوده است و حدود 90 درصد آنتی بادی برای آنها فراهم سازی شده است ولی آماده کردن و آنالیز اطلاعات ادامه دارد تا اینکه به نتیجه نهایی برسند.

بررسی وضعیت کشورهای دنیا در مشارکت در پروژه پروتئوم انسانی

به گزارش خبرنگار مهر، پروژه پروتئوم انسان مطالعاتی که از سال 2013 آغاز شده است و در این پروژه بسیاری از کشورها با انتخاب کروموزومی در این مطالعات مشارکت دارند. که به شرح ذیل است:

ردیف نام کشورهای مشارکت کننده عنوان کروموزوم انتخاب شده
1 کره 13، 9، 11
2 فرانسه 14
3 برزیل 15
4 اسپانیا 16
5 آمریکا 17، 22، 10
6 روسیه 18
7 سوئد 19
8 چین 20، 1، 8
9 کانادا 21، 6
10 ژاپن X، 3
11 ایران Y
12 آیتالیا Mito
13 سوئیس 2
14 تایوان 4
15 هلند 5
16 تایلند 12
17 نیوزیلند 7

نام ایران به عنوان مجری طرح کروموزوم Y در میان کشور مشارکت کننده در پروژه جهانی پروتئوم انسانی بر روی مجله علمی proteome

کد N50551

وبگردی