آفتاب

ترکیه به دنبال توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی با مالزی

ترکیه به دنبال توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی با مالزی

کوالالامپور- ایرنا- ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه برای انجام سفر دو روزه رسمی همراه هیاتی 97 نفره پنجشنبه شب به وقت محلی وارد کوالالامپور شد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی مالزی (برناما)، معاون نخست وزیر ترکیه، وزیر امور اتحادیه اروپا، وزیر اقتصاد، وزیر انرژی و محیط زیست و وزیر ورزش و جوانان از جمله مقام های ارشد هیات ترکیه ای در این سفر هستند.

سفر اردوغان به دعوت ˈنجیب تون رزاقˈ همتای مالزیایی خود انجام شده است. نخست وزیر ترکیه که از ژاپن به مالزی سفر کرده است در ادامه سفر آسیایی خود از سنگاپور نیز دیدار می کند. وی پیش از این در سال 2003 از مالزی دیدار کرده بود.

سفر هیات ترکیه ای به مالزی همزمان با پنجاهمین سالگرد روابط سیاسی دو کشور است که از سال 1964 آغاز شده است. طیب اردوغان امروز (جمعه) در پوتراجایا مورد استقبال رسمی قرار خواهد گرفت و بعد از آن نیز در پشت درهای بسته با نخست وزیر مالزی دیدار و سپس در یک جلسه سخنرانی در مورد ˈتحول آسیا-اقیانوسیه و ترکیهˈ سخنرانی می کند.

مالزی و ترکیه نقاط نکات مشترک زیادی با هم دارند از جمله اینکه هر دو، کشورهای جدید صنعتی شده هستند، طبقه با درآمد متوسط در آنها غالب و بیشترین جمعیت هر دو کشور را مسلمانان تشکیل می دهند.

برخی اقتصاددانان، مالزی را دروازه اقتصاد ترکیه به آسیا ـ اقیانوسیه می دانند و در مقابل ترکیه دروازه اقتصادی مالزی به اروپا عنوان می شود.

از نظر روابط اقتصادی، حجم کل تجارت دو کشور در سال 2011 به رقم یک میلیارد و 750 میلیون دلار رسید که در این میان سهم صادرات مالزی به ترکیه یک میلیارد و 560 میلیون دلار و سهم صادرات ترکیه به مالزی 190 میلیون دلار گزارش شده است.

از نظر سرمایه گذاری مستقیم خارجی نیز در فاصله زمانی سال های 2000 تا 2011، مالزی در ترکیه 54 میلیون دلار سرمایه گذاری کرد در حالی که سهم سرمایه گذاری خارجی ترکیه در مالزی 500 هزار دلار بود؛ هر چند که این کشور در پایان سال 2012 با عقد قرارداد ساخت کارخانه روغن پالم به ارزش 130 میلیون دلار، میزان سرمایه گذاری خارجی خود را در مالزی افزایش داد.

آساق**د.م ** 2023
کد N50356

وبگردی