آفتاب
واکاوی ابعاد و دستاوردهای توافق ژنو

کلینی: نقد جناحی و مغرضانه به توافق ژنو به معنای بازی در زمین حریف است

کلینی: نقد جناحی و مغرضانه به توافق ژنو به معنای بازی در زمین حریف است

یک کارشناس مسائل استراتژیک با تاکید بر لزوم ترسیم چشم‌انداز مذاکرات گفت: تقویت تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی یک امر اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فرهاد کلینی، کارشناس مسائل استراتژیک در نشست واکاوی ابعاد و دستاوردهای ژنو که عصر چهارشنبه برگزار شد، گفت: زمانی که وارد یک بازی می‌شوید، باید در این بازی به میزان چانه‌زنی‌ها و امتیازات دقت کنید و توجه داشته باشیم که امتیازات داده شده هم‌وزن است یا نه؟ جمهوری اسلامی ایران در این مسیر باید سیاست انبساطی در حوزه هسته‌یی داشته باشد و بازی انبساطی اقدامات خاص خود را دارد.

او با بیان این که در مذاکرات ژنو، رعد و برقی دیده نمی‌شود، گفت: درباره توافق ژنو باید دید که به چه میزان ابتکارسازی انجام شده است و تیم مذاکره‌کننده ایرانی توانسته است ابتکار عمل را از طرف مقابل بگیرد. به اعتقاد بنده نقد منصفانه صحیح و سازنده است، اما نقدهای جناحی و مغرضانه مانند این است که بخواهیم در زمین حریف بازی کنیم. این مساله می‌تواند باعث شکافت سیاسی در جامعه شود. در همین راستا مطرح کردن بحث ماهیت ابهام‌آلود سند ژنو می‌تواند در جامعه شکنندگی ایجاد کند.

کلینی در بخش دیگری از اظهاراتش اضافه کرد: یکی از انتقادات وارده این است که تیم مذاکره‌کننده نباید در مسیر تاریک گام بردارد، در جایی که انتهای تونل دیده نمی‌شود.

این کارشناس مسائل استراتژیک اضافه کرد: توافق ژنو بخشی از نگاه آزمون‌وار ما به غرب است و نمی‌تواند معنای نهایی بازی را داشته باشد. توافق‌نامه ژنو در حال حاضر یک سند تاکتیکی است. نباید زمان، توان و انرژی خود را هدر بدهیم. اکنون پس از انجام مذاکرات کارشناسی به نظر می‌رسد از زمان امضای توافق ژنو فضای موجود اندکی عدول پیدا کرده است.

او با تاکید بر این که باید در این مسیر چشم‌اندازی ترسیم شود، گفت: نبود این چشم‌انداز یک ضعف است و ترسیم آن یک الزام است. در این مسیر باید از کل توان و اجماع ملی و ظرفیت ملی استفاده شود تا بتوان این امید برخاسته از جامعه را مدیریت کرد. برهمین راستا تقویت تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی یک امر اجتناب‌ناپذیر است و باید اشتباهات تاکتیکی تصحیح شود و ضعف رسانه‌یی تیم کنونی مذاکره‌کننده هسته‌یی حل شود. البته خود وزارت خارجه و ریاست جمهوری به دنبال رفع این مسائل هستند.

کلینی با تاکید بر تقویت اقناع ملی اضافه کرد: از آن جایی که مردم در مسیر هسته‌یی هزینه‌ها پرداخت کرده و فشارهای بسیاری را تحمل کرده‌اند و پشتوانه مساله هسته‌یی مردم هستند، باید اقناع ملی تقویت شود. باید متعادل، درست‌اندیش و نیکخو به صحنه نگاه کنیم. نباید توهم پیروزی داشته باشیم و از طرف دیگر نباید توهم داشته باشیم که با این توافق جام زهر می‌نوشیم. ما در موضع شکست و پیروزی کامل نیستیم بلکه با این توافق در یک دوره انتقالی قرار گرفته‌ایم و در چارچوب تغییر بازی باید هزینه‌های دوره انتقالی را درست محاسبه کنیم.

انتهای پیام

کد N49520

وبگردی