آفتاب

تأكید معاون اول رئیس جمهور بر تسهیل شرایط برای واردكنندگان كالاهای اساسی

تأكید معاون اول رئیس جمهور بر تسهیل شرایط برای واردكنندگان كالاهای اساسی

مراقبت نمایید تا اقداماتی كه منجر به ناامن شدن حركت‌های سالم اقتصادی می‌گردد، صورت نپذیرد.

معاون اول رئیس جمهور در نامه‌ای به وزیر صنعت،تجارت و معدن و رئیس‌كل بانك مركزی ضمن تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در تأمین ارز و ترخیص كالاهای اساسی تأكید كرد: چنانچه سایر واردكنندگان با چنین شرایطی حاضر به وارد كردن كالاهای اساسی باشند باید امكان استفاده از این فرصت برایشان فراهم باشد.

به گزارش ایلنا، متن نامه جهانگیری به نعمت‌زاده و سیف به شرح ذیل می‌باشد:

جناب آقای مهندس نعمت زاده وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت

جناب‌آقای دكتر سیف رییس‌كل محترم بانك مركزی

باسلام و احترام

دیشب نامه آقای احمد توكلی نماینده محترم مردم تهران را با عنوان ویژه خواری ۶۵۰ میلیون دلاری دیدم نكات ذیل را یادآور می‌شوم:

۱- در شروع بكار دولت تدبیر و امید یكی از نگرانی‌های عمده دولت كاهش میزان ذخائر كالاهای اساسی بود و از طرفی ده‌ها كشتی در آبهای كشور و بین‌المللی برای دریافت ارز (قیمت‌كالا) معطل بودند و تلاش مشترك بانك مركزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای پیدا كردن روشی برای تأمین ارز كه الحمدالله مثبت واقع شده و در زمان مناسبی به اطلاع ملت بزرگ ایران می‌رسد، بحمدالله با تدابیر اندیشیده شده اینك میزان ذخائر كالاهای اساسی در حد قابل قبولی است نگرانی از این جهت وجود ندارد. البته باید ذخیره استراتژیك كالاهای اساسی همواره اصلی‌ترین مسئله جنابعالی باشد.

۲- همزمان با شروع بكار دولت جدید قیمت ارز كشور از جمله برای واردات كالاهای اساسی از ۱۲۲۶۰ ریال به ۲۴۷۸۰ ریال با مصوبه مجلس شورای اسلامی افزایش یافت كه خوشبختانه علیرغم این تغییر عمده در قیمت ارز (دوبرابر) قیمت كالاهای اساسی با تدابیر دولت تغییر چندانی پیدا نكرد.

۳- در سالها و حتی ماه‌ها قبل، ابتدا دولت ارز را به فروشنده پرداخت می‌كرد، سپس كالا حمل و تخلیه و ترخیص می‌شد، این اولین بار است كه با تدبیر شما واردكننده، كالا وارد می‌كند و پس از چند ماه ارز خود را دریافت و به فروشنده پرداخت می‌نماید.

نكته قابل تذكر این است كه چنانچه سایر واردكنندگان با چنین شرایطی حاضر به وارد كردن كالاهای اساسی باشند باید امكان استفاده از این فرصت برایشان فراهم باشد. البته این نامه‌نگاری‌ها شما را از وظیفه اصلی كه تأمین كالاهای اساسی و ذخیره‌سازی به میزان اعلام شده در این شرایط حساس كشور است، دور ننماید.

در عین حالیكه سیاست دولت حمایت از بنگاه‌های اقتصادی در چهارچوب سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی می‌باشد، فضا برای فعالیت ناسالم اقتصادی فراهم نگردد و مراقبت نمایید تا اقداماتی كه منجر به ناامن شدن حركت‌های سالم اقتصادی می‌گردد، صورت نپذیرد.

لطفاً به نحو مناسبی اطلاع‌رسانی نموده و نتیجه اقدامات را گزارش دهید.

اسحاق جهانگیری

معاون اول رییس جمهور

کد N49333

وبگردی