آفتاب

بروجردی: انگلیس بپذیرد که ایران در موضوع هسته ای برنده شد

بروجردی: انگلیس بپذیرد که ایران در موضوع هسته ای برنده شد

تهران - ایرنا - رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: انگلیس باید بپذیرد که جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته ای برنده شد و امروز در همه ابعاد این دانش نوین در بعد صلح آمیز مسلط است.

به گزارش ایرنا از اداره اخبار و رسانه های گروهی مجلس، «علاءالدین بروجردی» در دیدار جک استراو رییس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران و هیات پارلمانی این کشور که به تهران سفر کرده اند، با اشاره به سوابق منفی موجود در افکار عمومی ملت ایران در قبال انگلیس اظهار داشت: انگلستان متاسفانه جدای از سوابق بسیار تلخ تاریخی، کارنامه ناموفقی از عملکرد خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر جای نهاده است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: انگلیس باید بداند ایران امروز، ایران قبل از انقلاب نیست و جمهوری اسلامی ایران، امروز کشور قدرتمندی است که در معالات منطقه ای و جهانی تاثیرگذار است و انگلیس باید واقعیت های امروز جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک کشور قدرتمند درک کند.

بروجردی در زمینه انرژی هسته ای نیز خطاب به جک استراو اظهار داشت: شما 10 سال پیش در مذاکرات تهران در حضور وزرای خارجه آلمان و فرانسه با صراحت گفتید ایران حق داشتن دو سانتریفیوژ را نیز ندارد و ما امروز دارای 19 هزار دستگاه سانتریفوژ هستیم.

وی افزود: بنابراین انگلیس باید بپذیرد که در این مصاف، جمهوری اسلامی ایران برنده شد و امروز در همه ابعاد این دانش نوین در بعد صلح آمیز مسلط است و در عین حال مخالف جدی بمب هسته ای است.

بروجردی تاکید کرد: معتقدیم که حتی وجود یک بمب هسته ای در جهان امروز صلح و امنیت جهان را تهدید می کند زیرا همواره ممکن است ترومن دیگری پیدا شود که دستور استفاده از آن را صادر کند و فاجعه هیروشیما و ناکازاکی یکبار دیگر در تاریخ تکرار شود.

رییس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی در زمینه سند ژنو نیز گفت: نگاه ما به چشم انداز این سند است که در آن آمده پرونده هسته ای جمهوری اسلامی از شورای امنیت به آژانس منتقل خواهد شد و همه تحریم ها برداشته خواهد شد و ما مانند یک کشور دارای توانمندی فناوری صلح آمیز هسته ای به فعالیت های خود ادامه خواهیم داد.

بروجردی اظهار داشت: طبق مصوبه جمهوری اسلامی سطح رابطه با انگلیس، کاردار است و ما در این چارچوب براساس احترام و منافع متقابل و عدم دخالت در امور داخلی که اصول شناخته شده بین المللی است، آماده تعامل در جهت پیشبرد مناسبات هستیم.

در این دیدار جک استراو رییس گروه پارلمانی انگلیس به جایگاه منطقه ای و بین الملی ایران اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران کشوری بزرگ، با تمدن قوی و تاثیرگذار بر مناسبات منطقه ای و معادلات بین المللی است.

وی افزود: سفر هیات پارلمانی انگلیس به تهران با هدف کمک به بهبود مناسبات فیمابین است و ما امیدواریم با نظر مثبت طرف ایرانی، موانع فرا روی بهبود و گسترش مناسبات برطرف شود.

جک استراو در مورد موضوع هسته ای کشورمان نیز گفت: با توجه به رویکرد مثبت ایران نسبت به اجرای توافقنامه ژنو خوشبین هستم و امیدوارم نتیجه این توافق رفع تحریمها، بازگشت پرونده ایران از شورای امنیت به آژانس بین المللی انرژی اتمی و تحقق چشم انداز مورد نظر مجلس شورای اسلامی باشد.

رییس هیات پارلمانی انگلیس در ارتباط با سوریه نیز یادآور شد: بحران سوریه تنها راه حل سیاسی دارد و ایران با نقش تاثیرگذار خود باید حتما در مذاکرات مربوط به سوریه در ژنو مشارکت موثر داشته باشد.

سیام**1058**2025**1572
کد N49098

وبگردی