آفتاب
خرازی در نشست بررسی آثار توافقنامه ژنو در منطقه:

عربستان هم پای اسرائیل است/ دستگاه دیپلماسی دچار اشتباه استراتژیک نشود

عربستان هم پای اسرائیل است/ دستگاه دیپلماسی دچار اشتباه استراتژیک نشود

نماینده سابق ایران در سازمان ملل متحد، گفت: اگر سیاست خارجی ایران فکر می کند می تواند با عربستان به سمت اعتمادسازی پیش رود خوشبینانه و یا لبخند و تبسم دیپلماتیک است.

به گزارش خبرنگار مهر، صادق خرازی نماینده اسبق جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نشست بررسی آثار توافق ژنو در منطقه که از سوی موسسه دیپلماسی ایرانی برگزار شد با بیان اینکه در جهان امروز یا باید وابسته و یا پیوسته باشی، گفت: ما کشور مستقلی هستیم و نمی توانیم مانند عربستان سعودی یا مصر و یا حداقل ترکیه باشیم، مقدار به هم پیوستگی و به هم تنیدگی ترکیه با ایالات متحده کاملا مشخص است.

وی با اشاره به اینکه دنیا امروز به ایران احتیاج دارد، تصریح کرد: نکته مهم تاثیرگذاری ما در دنیاست و ژئوپلیتیکی که ما می خواهیم از آن در دنیا صحبت کنیم مهمترین اقدامی است که دستگاه سیاست خارجی باید انجام دهد.

خرازی با تاکید بر اینکه سیاست خارجی تنها بحث هسته ای نیست، تصریح کرد: اگر تنها به بحث هسته ای توجه شود دچار اشتباه فاحش و استراتژیک خواهیم شد، موضوعاتی مانند خزر، توافق 1975، مسائل منطقه و همکاری های مرزی با عراق مسائل جدی هستند که باید در اولویت سیاست خارجی قرار گیرند.

وی با اشاره به روابط ایران و عربستان سعودی تصریح کرد: عربستان سعودی دچار یک آشوب و بحران جدی در درون و بی سامانی در سیاست خارجی است، عربستان گرفتار تعارض و دوگانگی در تنظیم مناسبات است و موقعیت ویژه خود را در آمریکا از دست داده است.

خرازی خاطرنشان کرد: در بین جمهوری خواهان و دموکرات ها در آمریکا این توافق وجود دارد که ایالات متحده نسبت به عربستان دچار دوگانگی شده، استراتژی عربستان در دفاع از رادیکالیسم بعد از 11 سپتامبر که مهمترین اولویت آمریکا عدم به رسمیت شناختن هر گونه سازمان افراط در جهان بود، موقعیت این کشور در آمریکا را دچار خدشه کرده است.

وی با اشاره به اینکه ایالت متحده آمریکا بعد از استقلال این کشور و به جز دورانی که انگلیس ها برای استعمار به آمریکا حمله کردند به هیچ وجه مورد حمله خارجی قرار نگرفته بود، بیان کرد: پدیده 11 سپتامبر یک افراط است و نهادهایی که در ایالات متحده تصمیم گیرنده هستند و سیاست ها را تنظیم می کنند و به مراحل بالا می رسانند به این جمع بندی رسیده اند که در ادبیات سیاست خارجی آمریکا نمی توان هیچ گونه حمایتی از رادیکالیسم نشان داد.

خرازی تصریح کرد: این نقطه مثبتی برای ایران است که اگر روزی بخواهد همکاری بین ایران و آمریکا شکل بگیرد مهمترین فصل مشترک بحث تروریسم خواهد بود.

نماینده سابق ایران در سازمان ملل متحد بیان کرد: در افغانستان، عراق و هر جایی که رادیکالیسم وجود داشته باشد، ایران و آمریکا دارای منافع مشترکند اما اینکه چطور می توان این منافع و ارتباط را تعریف کرد از سیاست های ظریف آقای ظریف و همکارانش خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه امروز سیاست خارجی ایران تنها مجوز مذاکرات هسته ای با آمریکا را دارد، بیان کرد: بحث هسته ای می تواند آزمونی باشد که معلوم شود آمریکایی ها در تغییر رویکرد نسبت به ایران استراتژیک هستند و یا اینکه یک رویکرد مانوری دارند، باید دید که آیا آمریکایی ها در سیاست خارجی، ایران را به عنوان یک سیاست خارجی مهم که دارای ایدئولوژیک است و کسی نمی تواند این مسئله را منکر شود، پذیرفته اند یا خیر.

خرازی در ادامه درباره عربستان سعودی تصریح کرد: امروز حاکمیت عربستان سعودی دچار یک نوع ریزش جدی بعد از عبدالله شده است، از درون و با نخبگان خود دچار آسیب شده ، بخش عمده ای از کسانی که در آمریکا تحصیل کرده اند منتقد سیاست عربستان هستند.

وی تاکید کرد: همزمان با کاهش قدرت عربستان در آمریکا، این کشور به اسرائیل نزدیک می شود. عربستان در رابطه با ایران هم پیمان اسرائیل شده است.

نماینده سابق ایران در سازمان ملل تاکید کرد: عربستان اکنون به جای اینکه یک بال اسلام باشد به همراه رژیم صهیونیستی دو بال بر علیه منافع اسلام هستند.

عربستان سعودی در سه دهه گذشته در هر جایی که سرمایه گذاری کرده، موفق نبوده است، عربستان سعودی در مجامع بین المللی علیه ایران عمل کرد و تنها در یک دوره کوتاه در زمان آقای هاشمی و خاتمی ماحصل کوتاهی به دست آمد و می گویند یک موافقتنامه امضا شد اما موافقتنامه ای که همکاری در پی آن وجود نداشته باشد، سودی ندارد.

وی با بیان اینکه ما به صورت غیر رسمی در مرزها با عربستان درگیر هستیم، خاطرنشان کرد: من نسبت به آینده خوشبین نیستم. اگر سیاست خارجی ایران فکر می کند می تواند با عربستان به سمت اعتمادسازی پیش رود خوشبینانه و یا لبخند و تبسم دیپلماتیک است. عربستان رودرروی ایران است و مهمترین عنصر ضد ایرانی در تعامل و مناسبات ما با غرب است.

خرازی گفت: اسرائیل و برخی از کشورهای دیگر نیز همین طور هستند. سیستم امنیتی آنها کاملا برضد ایران است و البته بر علیه منافع آمریکا نیز عمل می کنند.

کد N48367

وبگردی