آفتاب

کمک یکصد هزار دلاری شاهزاده سعودی به الانبار تردید برانگیز شد

کمک یکصد هزار دلاری شاهزاده سعودی به الانبار تردید برانگیز شد

بغداد -ایرنا-کمک یکصد هزار دلاری یکی از شاهزادگان برتر آل سعود به اهالی الانبار ، تردیدها را در خصوص ماهیت این کمک و چگونگی مصرف آن در این ایام که استان الانبار صحنه جنگی به خود گرفته ، برانگیخته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا از بغداد، شاهزاده ˈطلال بن عبدالعزیزˈ رییس موسوم به ˈطرح خلیج فارس برای توسعه ˈ آمادگی خود را برای تقدیم یکصد هزار دلار کمک نقدی به آنچه اهالی رنج کشیده الانبار خوانده اعلام کرد.

ارگان خبری فراکسیون ˈمتحدونˈ وابسته به رییس پارلمان ملی عراق به نقل از شاهزاده سعودی آورده است که در پاسخ به درخواست ˈاسامه النجیفیˈ رییس پارلمان عراق آماده اعطای این کمک مادی به اهالی الانبار شده است.

وی تلویحا با رسیدن این کمک از طریق کانال دولتی عراق مخالفت کرده و گفته است که با هماهنگی با دفتر النجیفی این کمک نقدی را به اهالی الانبار می رساند.

تحلیلگران عراقی نسبت به کمک های نقدی تبعیض آمیز سعودی ها که همواره فقط عرب های سنی عراق را پوشش می دهد و نسبت به رنج ها و محرومیت های شیعیان بی توجه است را به دیده شک و تردید می نگرند.

این شک و تردید به ویژه از سال 2007 میلادی که عربستان مبلغ 50 میلیون دلار کمک نقدی در اختیار ˈحارث الضاریˈ رییس گروه موسوم به ˈعلمای مسلمینˈ مهمترین عامل نشر افکار وهابیت در عراق که تحت تعقیب دستگاه قضایی عراق به اتهام حمایت از تروریسم است، قرار داد ، آغاز شد.

این تردیدها به ویژه بعد از اعلام کمک 3 میلیارد دلاری سعودی ها به بیروت به ادعای تجهیز ارتش لبنان ، بیش از پیش عراقیها را از احتمال تبدیل شدن این اسکناسها به گلوله و خودروهای بمبگذاری شده ای که جان مردم بیگناه عراق هدف قرارداده و باعث تفرقه و فتنه در کشور شود نگران کرده است.

شاهزاده طلال عبدالعزیز از شخصیت های برجسته سعودی و فرزند هیجدهم عبدالعزیز به شمار می رود که رابطه نزدیکی با پادشاه سعودی دارد.

خاورم **1770*1586*
کد N48240

وبگردی