آفتاب
با اعلام خبر سفر وزیران خارجه چند کشور اروپایی به ایران

روانچی: پس از "ژنو" تقابل به تعامل با ایران تبدیل شد

روانچی: پس از "ژنو" تقابل به تعامل با ایران تبدیل شد

مجید روانچی از سفر تعدادی از وزیران خارجه اروپایی و مقامات و هیات‌های سیاسی این کشورها به تهران در ابتدای سال جاری میلادی خبر داد.





به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجید روانچی معاون آمریکا و اروپایی وزیر امور خارجه که در نشست " پس از توافق ژنو، آثار منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای" که از سوی موسسه دیپلماسی ایرانی برگزار شده بود، سخن می‌گفت با اشاره به اینکه بحث پرونده‌ هسته‌ای ایران موضوع مهمی است که در دولت جدید به طور جدی به آن پرداخته شد و به عنوان موضوع بین‌المللی مورد توجه قرار دارد، گفت: این انتظار از دولت جدید می‌رفت که درباره موضوع هسته‌ای اقدامی انجام دهد.



وی با بیان این که باید بررسی کرد که توافق ژنو چه آثاری در سطح بین‌المللی برای ما داشته است، توضیح داد: اگر بخواهیم شرایط ایران را در ابتدای ژانویه 2013 به یاد بیاوریم، باید درباره چگونگی و نحوه تشدید تحریم‌ها بحث می‌شد و سمت و سوی فشارهای ظالمانه بحث روز بود. این که ایران هراسی، شیعه هراسی و شعارهای ضد ایرانی در منطقه مطرح می‌شد و اقداماتی را در منطقه به ایران نسبت می‌دادند و تصاویری علیه ایران می‌ساختند و در این بین رژیم صهیونیستی هم جولان می‌داد. اما امروز در مقایسه با سال گذشته آن‌ها که تلاش داشتند فضای ایران هراسی و شیعه هراسی را رواج دهند در اقلیت هستند و اذعان می‌کنند که نیاز داریم مسائل منطقه‌ای را با حضور ایران حل و فصل کنیم و می‌خواهند ایران در حل مسائل لبنان و سوریه نقش جدی‌ای داشته باشد و تاکید می‌کنند که این نقش مثبت است.



روانچی ادامه داد: امروز موضوع افراط‌گری موضوعی جدی است که باعث شده شهروندان اروپایی به سوریه اعزام شوند و اقدامات تروریستی انجام دهند این موضوع قطعا باعث نگرانی اروپایی‌ها است و موجی ایجاد کرده که در میان مسلمانان ایجاد نفرت می‌کند و در بین مردم جهان ترس و وحشت شکل می‌دهد. این مساله باعث نگرانی غرب شده که این افراط‌گری تا کجا خواهد رفت. آن‌ها خواهان ایفای نقش ایران در حل این مسائل هستند.



معاون وزیر خارجه گفت: بحث مذاکرات هسته‌ای موضوعی است که وقتی به توافقی در ژنو منجر شد در خارج از کشور گروه‌هایی می‌خواستند که آن را تخریب کنند. می‌دانستند که اگر این مساله حل شود اهرم‌هایی که در دست‌ آن‌ها است از بین می‌رود و یا کمرنگ خواهد شد. لابی صهیونیزم و صهیونیست‌ها درباره این موضوع تلاش‌های زیادی کردند. آی‌پک لابی قوی صهیونیستی است که در تاریخ آمریکا به ندرت پیش آمد که لابی‌هایش در کنگره موفق نشده باشند. اما رسانه‌های آمریکایی اذعان کردند که آی پک در لابی خود شکست خورده است. صهیونیست‌ها در فاصله ده روزه نشست ژنو دو تا ژنو سه غوغا کردند.



این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با 1+5 ادامه داد: صهیونیست‌ها تلاش کردند مذاکرات ژنو را متوقف کنند و پس از توافق 24 نوامبر فشار بر کنگره بیشتر شد که ادامه کار را با شکست مواجه کند.



روانچی با طرح این پرسش که باید بررسی کرد چرا این فشارها علیه ایران وارد می‌شود؟ اضافه کرد: پس از ژنو سیاست تقابل به سیاست تعامل با ایران تبدیل شد همان طور که اظهارات اوباما در مرکز سابان را شاهد بودیم. البته دل ما به این صحبت‌ها خوش نیست اما باید در نظر داشت براساس توافق ژنو برنامه هسته‌ای ما ازجمله غنی‌سازی ادامه پیدا می‌کند.



وی تاکید کرد: مساله بعدی این بود که رژیم تحریم‌ها شکاف برداشت و این شکاف عمیق‌تر خواهد شد. شکست پروژه ایران هراسی و شیعه هراسی نیز یکی دیگر از موارد مهم این مساله است. ضمن این که نقش منطقه‌ای آمریکا کاهش یافت و در مقابل آن شاهد افزایش نقش منطقه‌ای ایران بودیم. در عین حال اختلاف بین آمریکا و رژیم صهیونیستی بیشتر مورد توجه قرار گرفت و تاکید شد منافع آمریکا همان منافع اسراییل نیست.



وی گفت: این توافق نشان داد سیاست تعامل سازنده با ایران نتیجه داده است و گروه‌های افراطی که علیه ایران در غرب و آمریکا تلاش می‌کردند خلع سلاح شدند.



وی با بیان این که تمایل غرب برای گسترش روابط با ایران که با انتخابات آغاز شده بود امروز اوج بیشتری یافته است، گفت: در ابتدای سال جاری میلادی (2014) شاهد سفر هیات‌های سیاسی، مقامات و چند وزیر خارجه از اروپا به تهران خواهیم بود. ضمن این که هیات‌های اقتصادی نیز تمایل دارند که با ایران کار خود را از سر بگیرند.



روانچی تاکید کرد: ما براساس احترام متقابل و از موضع برابر و این که بتوانیم با این کشورها مراودات خود را افزایش دهیم، استقبال می‌کنیم و تاکید داریم نباید در امور داخلی یکدیگر دخالت کنیم.



معاون وزیر خارجه گفت: اصول ما در سیاست خارجی در دولت جدید هیچ تغییری نکرده است. از اصول خود کوتاه نیامدیم و در مذاکرات هسته‌ای هم مشهود است. در عین رعایت ادب دیپلماتیک بسیار صریح و با در نظر گرفتن منافع ملی مذاکره کردیم. آنچه که برای ما مهم بود این بود که بتوانیم از اهداف و دستاوردهای ملت دفاع کنیم.



روانچی با گرامیداشت یاد شهدای هسته‌ای افزود: ما در مذاکرات به حقوق هسته‌ای‌مان تاکید زیادی داشتیم و به هیچ وجه از مواضع خود کوتاه نیامدیم. غنی‌سازی از نقاطی بود که از ابتدا مورد توجه مسوولان بالای نظام و مذاکره‌کننده‌ها بود. تلاشی که آمریکا داشت این بود که این حق را از ما بگیرد.



وی در پایان گفت: در مذاکرات خطوط قرمز را رعایت کردیم. خطوطی که برای ما روشن شده بود باید در آن چارچوب بازی می‌کردیم. با این توافق موقعیت منطقه‌ای و بین‌المللی ایران ارتقا یافته و قدرت منطقه‌ای ایران به رسمیت شناخته شده است.



انتهای پیام




کد N47986

وبگردی