آفتاب
پزشکیان در نطق میان دستور:

باید درمورد کسانی که قدرت دارند بدون ترس حرف زد

باید درمورد کسانی که قدرت دارند بدون ترس حرف زد

نماینده مردم تبریز با بیان اینکه نمایندگان طبق اصل 84 قانون اساسی حق دارند در تمام مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر کنند، گفت: باید در جامعه بشود درمورد کسانی که قدرت دارند و در مسند قدرت نشسته‌اند بدون ترس حرف زد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس در ابتدای سخنانش گفت: می خواستم نطق خود را پیرامون مذاکرات هسته ای و بیکاری و سرعت پیر شدن جوانان باشد اما برخوردی که با علی مطهری شد ذهنم را به این موضع برگرداند و می خواهم در این مورد حرف بزنم.

وی ادامه داد: ما در مجلس چه حقی داریم،مجلس پناهگاه مردم هست نه دام مردم. نمایندگان طبق اصل 84 قانون اساسی حق دارند در تمام مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر کنند. همچنین اصل 86 قانون اساسی می‌گوید نمایندگان مجلس در مورد اظهار نظر و رای خود کاملا آزاد هستند و نمی‌توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار می‌کنند تعقیب یا توقیف کرد.

پزشکیان در ادامه نطقش به نامه حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشتر در نهج البلاغه اشاره کرد و اظهار داشت: امام به مالک می فرماید برای آن‌هایی که نیاز دارند خودت شخصا رسیدگی کن. اگر شاکی است و می خواهد حرف بزند وقت بگذار و حرفش را بشنوید. لشکریان خود را کنار بگذار تا کسی که حرف دارد بدون لکنت زبان حرف بزند. چرا می ترسید حرف بزند،چرا انگ راست و چپ و ضدنظام می زنید؟ بگذارید حرف بزند.

نماینده مردم تبریز ادامه داد: حضرت علی(ع) در بخش دیگری از نهج‌البلاغه می‌گوید که از رسول خدا شنیده‌ام جامعه‌ای که در‌ آن نشود حق ضعیف را از آدم‌های بزرگ و گردن کلفت بدون لکنت زبان گرفت، روی سعادت نخواهد دید. باید در جامعه بشود درمورد کسانی که قدرت دارند و در مسند قدرت نشسته‌اند بدون ترس حرف زد.

این نماینده مجلس در ادامه نطقش بار دیگر به سخنان حضرت علی(ع) خطاب به مالک اشاره و تصریح کرد: حضرت علی(ع) در نهج البلاغه خطاب به مالک اشتر می گوید برای کسانی که نیاز دارند وقتی بگذار و خودت به آنها رسیدگی کن که این به موضوع روزانه ما ربط دارد مثلا ممکن است کسی از قوه قضاییه فرماندار و بخشدار یا شاکی باشد حرف داشته باشد وقت بگذار و حرفش را بشنو. باید راحت بتوان صحبت کرد نه اینکه یک نماینده مجلس نتواند حرف بزند. اگر اشتباه کرد خوب بگو اشتباه بوده ما آن را بررسی کردیم نه اینکه به دلیل حرف‌هایش به او بگوییم که تو مجرم هستی.

نماینده مردم تبریز افزود: حضرت علی (ع) می فرمایند خشونت و نارسایی در گفتار را تحمل کن و غرورت در مقابل مردم را بشکن زیرا به خاطر این کار خداوند به تو رحمت خواهد داد و به دلیل اینکه تو از خدا اطاعت کردی بر خدا نیز واجب می‌شود که به تو ثواب و پاداش دهد و این پاداش چگونه به تو می‌رسد، وقتی که بتوانی تحمل کنی تا مردم حرف بزنند. این عدالت است نه اینکه تا کسی خواست حرفی بزند پدرش را در بیاوریم.

 

کد N47984

وبگردی