آفتاب

دفاع کاخ سفید از بایدن در مقابل انتقادات رابرت گیتس

دفاع کاخ سفید از بایدن در مقابل انتقادات رابرت گیتس

در حالی که اخیرا وزیر دفاع اسبق آمریکا در کتاب جدیدش به شدت از باراک اوباما و به خصوص معاون وی، جو بایدن انتقاد کرده و تصمیمات سیاست خارجه و امنیت ملی آن‌ها را اشتباه خوانده است، این مساله واکنش کاخ سفید را در دفاع از بایدن به دنبال داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رابرت گیتس، وزیر دفاع اسبق آمریکا در کتاب جدید خود با عنوان "ماموریت: خاطرات یک وزیر جنگ" گفته است، باراک اوباما باورش را به راهبرد نظامی خود در افغانستان از دست داده و همه تصمیمات جو بایدن، معاون وی در چهار دهه گذشته در رابطه با سیاست خارجی و امنیت ملی اشتباه بوده است.

در پاسخ به این اظهارات کاخ سفید قاطعانه در مقام دفاع از بایدن برآمد.

کایتلین هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای که برای خبرنگاران از طریق ایمیل فرستاد، گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا با ارزیابی‌های رابرت گیتس مخالف است. جو بایدن از رهبری مسائل مربوط به بالکان در سنا گرفته تا تلاشش برای پایان دادن به جنگ عراق یکی از دولتمردان پیشروی زمان خود است و به پیشرفت رهبری آمریکا در جهان کمک کرده است.

وی افزود: رئیس‌جمهور هر روز به مشاوره‌های خوب بایدن تکیه می‌کند.

با این وجود هایدن در بیانیه خود گفت: رئیس‌جمهور برای رابرت گیتس که در حال درمان یافتن از جراحتی است که اخیرا برایش ایجاد شده است، آرزوی سلامتی داشته و کتاب وی را مورد بحث قرار خواهد داد.

با این وجود این بیانیه کاخ سفید از هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا که مورد انتقاد گیتس قرار گرفته، دفاع نکرد.

گیتس گفته بود هیلاری کلینتون به دلایل سیاسی (احتمالا رقابت با اوباما بر سر کاندیداتوری ریاست جمهوری در حزب دموکرات) با تصمیم افزایش نیرو در عراق مخالف بود. کاخ سفید همچنین از چندین مقام دیگر دولت نیز که از حملات رابرت گیتس در کتابش مصون نمانده بودند و نامشان در این کتاب ذکر شده بود، دفاع نکرد.

پس از انتشار این بیانیه در اقدامی جالب توجه کاخ سفید گفت که به عکاسان خبری اجازه می‌دهد امروز (چهارشنبه) از نهار مشترک بایدن با اوباما عسکبرداری کنند. این اقدام ظاهرا به منظور نشان دادن نزدیکی این دو به یکدیگر انجام می‌شود.

رابرت گیتس که یک جمهوری‌خواه است، هم در دولت جورج بوش و هم در دولت اوباما وزیر دفاع آمریکا بود.

انتهای پیام

کد N47654

وبگردی