آفتاب

دوئل دیپلماتیک بین چین و ژاپن

دوئل دیپلماتیک بین چین و ژاپن

پکن - ایرنا - چین و ژاپن درادامه تنش درروابط دو جانبه به دوئل دیپلماتیک روی آورده اند.

به گزارش ایرنا، بررسی مطالب رسانه های جمعی دو کشور در روز چهارشنبه نشان می دهد توکیو و پکن سعی دارند مسایل را ازحالت دو جانبه خارج و بعد بین المللی بدهند.

درتازه ترین مورد ˈکیچی هایاشیˈ سفیر ژاپن در انگلستان گفته است چینی ها افسارگسیخته عمل می کنند. آنها درحال راه اندازی یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه هستند و تنش ها را افزایش داده اند درصورتی که توکیو کار خاصی نکرده است.

دیپلمات ژاپنی با حمله شدید به چین این کشور را ˈ لرد وولدمرت ˈخوانده است. وولدمرت بازیگر نقش شیطانی در سری داستان های هری پاتر است.

ˈخوا چونگ اینگˈ سخنگوی وزارت خارجه چین نیز فوری اظهارات این دیپلمات ژاپنی را محکوم کرد و گفت: اگر ژاپنی ها می خواهند از اعتماد دیگران برخوردار شوند بهتر است برنامه های نظامی جاه طلبانه خود را متوقف کنند.

وی با اشاره به اینکه سخنان دیپلمات ژاپنی ˈگستاخانه ˈ است،

افزود: جنایاتی که ژاپنی ها در چین مرتکب و باعث مرگ 35 میلیون نفر شدند فراموش ناشدنی است.

پیش ازاین ˈلیو شیائومینگˈ سفیر چین در انگلیس ضمن انتقاد از دیدار ˈشینزو آبهˈ نخست وزیر ژاپن از محل یادبود نظامیان کشته شده درجنگ جهانی دوم گفته بود که معبد یاسوکونی نمادی از ˈهورکراکسˈ است.

براساس داستان فیلم های هری پاتر، هورکراکس ها ارواح شیطانی را دراختیار می گیرند و آنها را به کارهای غیراخلاقی ترغیب می کنند.

چین معبد یاسوکونی را محل نگهداری لوحه های یادبود جنایتکاران جنگی ژاپن می داند.

آنطور که منابع رسانه ای در شرق آسیا امروز گزارش کرده اند ردبدل شدن چنین اظهاراتی بین توکیو و پکن رویکرد دوئل دیپلماتیک و سیاسی میان دو کشور را نشان می دهد.

چین دیروز درخواست ژاپن برای دیدار و گفت و گوی رهبران دو کشور جهت حل اختلافات را رد کرد و گفت که درهای گفت و گو بسته شده است.

روابط چین و ژاپن که هردو مدعی مالکیت برجزایر بدون سکنه اما راهبردی در دریای شرقی هستند بشدت تیره شده است.

حضور نخست وزیر دولت راستگرای ژاپن درمحل معبد جنجال برانگیز یاسوکونی درآخرین روزهای سال گذشته میلادی روابط دو طرف را متشنج تر کرد.

خبرگزاری شین هوا امروز نوشت که تغییر قانون اساسی و حرکت به سمت احیای نظامی گری با برنامه خرید تسلیحات پیشرفته ازآمریکا راهی بسیار خطرناک برای توکیو است.

آساق ** 275 ** 2100
کد N47628

وبگردی