آفتاب

صربستان تا عضویت کامل در اتحادیه اروپا معضلات زیادی را درپیش رو دارد

صربستان تا عضویت کامل در اتحادیه اروپا معضلات زیادی را درپیش رو دارد

بلگراد-ایرنا- صربستان به رغم معضلات زیادی که در پیش رو دارد، بنا به ارزیابی کمیسیون اروپا می تواند در ظرف پنج سال آینده به عضویت کامل اتحادیه اروپا در آید.

به گزارش ایرنا، ایویتسا داچیچ نخست وزیر صربستان با تاکید بر اینکه بلگراد تا 5 سال آینده برای عضویت در اتحادیه اروپا آمادگی کامل خواهد داشت، گفت که در حال حاضر هیچکس نمی تواند با قاطعیت بگوید که چنین کاری انجام خواهد شد.

نخست وزیر صربستان در گفت و گویی با نشریه ˈکوریرˈ چاپ بلگراد با بیان اینکه هیچکس در حال حاضر نمی تواند با قاطعیت کامل زمان عضویت در اتحادیه اروپا را مشخص کند، گفت: هدف حکومت بلگراد این است که هر چه زودتر مراحل الحاق اروپایی پایان یابد.

وی در روند عضویت صربستان در اتحادیه اروپا مذاکرات با پریشتینا را ملاک اصلی برای پیشرفت های سیاسی در مذاکرات با اتحادیه اروپا توصیف کرد و گفت: بسیاری بر این باورند که مساله کوزوو به پایان رسیده است، ولی باید گفت که بلگراد در این رابطه در ابتدای راه قرار دارد.

وی مسایلی از جمله تشکیل شهرداری مناطق صرب نشین در شمال کوزوو، دادگاه، مساله حل نشده مالکیت بر اموال و نیروگاه برق را از جمله مسایل حل نشده در مذاکرات برای عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا توصیف کرد که در روند عضویت صربستان در اتحادیه اروپا حائز اهمیت هستند.

ˈتانیا میشچویچˈ رییس تیم مذاکره کنندگان صربستان با اتحادیه اروپا نیز در رابطه با مراحل ائتلاف اروپایی این کشور ابراز اطمینان کرد که صربستان می تواند تا سال 2020 میلادی به عضویت کامل اتحادیه اروپا در آید.

وی در گفت و گو با خبرنگاران گفت که این امکان وجود دارد که در هنگام تصویب بودجه آینده اتحادیه اروپا برای پس از سال 2020 میلادی، شرایط لازم برای عضویت صربستان در این اتحادیه فراهم شود.

صربستان در مراحل الحاق اروپایی که به منظور رفع مشکلات و معضلات مختلف از جمله اقتصادی بیش از ده سال است که در این راه گام بر می دارد، حداقل تا سال 2020 میلادی در راهروی انتظار اتحادیه اروپا خواهد ماند.

وزرای امور خارجه کشورهای اتحادیه اروپا 26 آذر ماه امسال در بروکسل موافقت خود را با برگزاری اولین کنفرانس بین دولتی میان اتحادیه اروپا و صربستان برای 21 ژانویه سال جاری میلادی ( اول بهمن ماه 1392) اعلام کردند.

کنفرانس بین دولتی میان اتحادیه اروپا و صربستان به منزله شروع رسمی مذاکرات بروکسل و بلگراد در مراحل عضویت صربستان در اتحادیه اروپا تلقی می شود.

صربستان مراحل الحاق اروپایی را در ژوئن سال 1999 با بازکردن پروسه ثبات و پیوستن که اولین گام در راستای عضویت در اتحادیه اروپا محسوب می شود، آغاز کرد.

اتحادیه اروپا در 19 دسامبر 2009 روادید برای شهروندان صربستان در سفر به کشورهای عضو این اتحادیه را لغو کرد.

صربستان در دوم مارس 2012 موفق شد که موافقت 27عضو اتحادیه اروپا را برای کسب جایگاه نامزدی در این اتحادیه کسب کند که قدمی بزرگ برای این کشور در راستای ائتلاف اروپایی به حساب می آید.

برای پیوستن کشورهای اروپایی به اتحادیه اروپا شرایطی وجود دارد که نسبتأ برای تمامی کشورها یکسان است، از جمله مبارزه با فساد مالی و گروه های جنایی سازمان یافته و اصلاحات در تمامی نهادها به ویژه قوه قضائیه، مبارزه با فساد مالی، مبارزه با گروه های جنایی سازمان یافته و برابری قوانین داخلی کشور با استاندارد های اتحادیه اروپا.

ورود کشورهای بالکان غربی در اتحادیه اروپا پس از فروپاشی یوگسلاوی سابق از نقطه نظرهای مختلف از جمله امنیتی و اقتصادی در صدر اولویت های سیاسی کشورهای منطقه قرار گرفته است و تا کنون کشورهای کرواسی و اسلوونی توانستند که به خانواده اروپایی که اکنون 28 عضو دارند، ملحق شوند.

کشورهای بالکان غربی از جمله صربستان، کرواسی، بوسنی و هرزگوین، مقدونیه و مونته نگرو پس از فروپاشی یوگسلاوی سابق و جنگ های دهه نود میلادی در این منطقه دچار زیان های اقتصادی زیادی شده اند.

در مورد صربستان باید به بمباران نظامی این کشور توسط هواپیماهای ناتو در سال 1999 میلادی اشاره کرد که در آن حملات هوایی، ساختارهای زیر بنایی و اقتصادی این کشور زیان های زیادی را متحمل شدند.

کشورهای منطقه بالکان غربی به دلایل اشاره شده با معضلات شدید اقتصادی مواجه هستند و اکنون راه نجات خود را بیشتر به خاطر کمک های مالی در ملحق شدن به اتحادیه اروپا جستجو می کنند.

اروپام/2061** 1514
کد N46774

وبگردی