آفتاب

ژاپن در زیرساخت های ترکیه سرمایه گذاری می کند

ژاپن در زیرساخت های ترکیه سرمایه گذاری می کند

تهران – ایرنا - مقام های آنکارا و توکیو روز سه شنبه برای سرمایه گذاری ژاپن در زیرساخت های ترکیه به توافق رسیدند.

بگزارش خبرگزاری کیودو، نخست وزیر ترکیه که در ژاپن به سر می برد، امروز ابراز امیدواری کرد پیمان بازرگانی آزاد میان دو کشور امضا و راه برای تقویت بیشتر روابط میان توکیو و آنکارا باز شود.

یک کارگروه مشترک، شامل نمایندگان بخش های خصوصی و دولتی ژاپن و ترکیه، در ماه ژوئیه (تیر - مرداد) پیشنهاد کرد که دو کشور، گفتگوهای رسمی برای تنظیم پیمان بازرگانی آزاد را آغاز کنند.

روز سه شنبه،همچنین اعلام شد ژاپن 43 میلیارد ین دیگر (412 میلیون دلار) به ترکیه وام خواهد داد تا یک خط مترو زیر تنگه بسفر احداث کند.این مترو، طرف اروپایی استانبول را به طرف آسیایی آن پیوند خواهد داد.

امروز همچنین نخست وزیران دو کشور توافق کردند که برای سرعت بخشیدن به روند صدور و نصب رآکتورهای اتمی به ترکیه اقدام کنند. توکیو در ماه اکتبر پذیرفته بودکه شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی، یک نیروگاه پیشرفته اتمی در استان ˈسینوپˈ، واقع در کرانه دریای سیاه، احداث کند.

قرار است ترکیه فناوری و موتور تانک های جدید خود را نیز از کشور ژاپن وارد کند.

افزون بر این، امروز توافق شد که برای گسترش روابط امنیتی میان ژاپن و ترکیه، وزیران امور خارجه دو کشور، به طور منظم با یکدیگر در تماس باشند. دو طرف در این تماس ها به ویژه بر مسایل مربوط به ناآرامی های سوریه تمرکز خواهند کرد.

مترجمام**9163**1856
کد N46740

وبگردی