آفتاب

استقبال مورالس از همکاری با روسیه و چین/"واشنگتن خواهان روابط عادی با لاپاز نیست"

استقبال مورالس از همکاری با روسیه و چین/"واشنگتن خواهان روابط عادی با لاپاز نیست"

رئیس‌جمهوری بولیوی در حالی همکاری میان کشورش با چین و روسیه را مورد ستایش قرار داد که فقدان اعتماد در روابط با آمریکا را به شدت به باد انتقاد گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، "اوو مورالس"، رئیس‌جمهوری بولیوی به سفیران بولیوی در وزارت امور خارجه این کشور گفت: سفر اخیر ما به چین بسیار ارزشمند بود. ما بیش از سه ساعت با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین دیدار کردیم و درباره همکاری بین دو کشور و سرمایه‌گذاری به بحث پرداختیم.

مورالس، روسا و مقام‌های چینی را دوستان و شرکا خواند و گفت: این چنین روابطی باید بر مبنای اعتماد دو طرفه باشد.

وی همچنین درباره دیدار با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود در مسکو سخنانی مطرح کرد و گفت که درباره سیاست‌ها در حوزه اجتماعی و اقتصادی و بر مبنای اعتماد دو سویه به گفت‌وگو پرداخته است.

رئیس جمهوری بولیوی در عوض اعلام کرد که لاپازو، واشنگتن به شدت از یکدیگر جدا افتاده‌اند. وی افزود: دولت آمریکا خواهان ازسرگیری روابط دو جانبه عادی با بولیوی نیست اگر چه دولت بولیوی اقداماتی را برای این روند انجام داده است اما دولت آمریکا نمی‌خواهد این رابطه عادی برقرار شود.

روبط میان آمریکا و واشنگتن از زمان اخراج سفیر آمریکا و آژانس مقابله با قاچاق مواد مخدر این کشور از لاپاز در سال 2008 میلادی متشنج است. دولت بولیوی سال گذشته میلادی مسئولان آژانس توسعه بین‌الملل آمریکا را اخراج و این آژانس را به مداخله در امور داخلی بولیوی متهم کرد.

انتهای پیام

کد N46095

وبگردی