آفتاب
دستغیب به ایسنا خبر داد:

کمیسیون امنیت ضابطه‌ای برای ساماندهی سفر هیات‌های پارلمانی مشخص کند

کمیسیون امنیت ضابطه‌ای برای ساماندهی سفر هیات‌های پارلمانی مشخص کند

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که امروز کمیسیون امنیت تعیین ضابطه‌ای برای ساماندهی و ترسیم مسیر روشن برای دیپلماسی پارلمانی را کلید می‌زند.

احمدرضا دستغیب در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تاکید بر این که درموضوع دفاع از دیپلماسی پارلمانی مصر هستیم و باید انجام شود گفت منتهی مشکلی که اکنون وجود دارد این است که واقعا برنامه مشخصی برای مدیریت دیپلماسی پارلمانی وجود ندارد.

وی افزود: ما به عنوان اعضای کمیسیون امنیت اطلاعی از اتفاقاتی که در حوزه روابط و دیپلماسی خارجی رخ می‌دهد، نداریم.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه گفت: عیبی ندارد که هیات‌های پارلمانی طبق عرف و رویه موجود وارد کشور شوند و جلساتی با مقامات داشته باشند اما این که دستاورد این سفرها و میزان کارآمدی و فایده این برنامه به چه میزان باشد، یا نحوه تعامل بین مجلس و دستگاه خارجی چگونه باشد ازجمله نکاتی است که امروز در جلسه کمیسیون بعد از طرح سوال از وزیر اطلاعات مطرح می‌شود.

دستغیب با بیان این که بررسی های کمیسیون ناظر بر ساماندهی دیپلماسی پارلمانی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر دیپلماسی پارلمانی شکل سازمان یافته و منطقی‌ای ندارد که به باور ما باید دیپلماسی پارلمانی تعریف و مشخص شود و از این حالت خارج گردد حالتی که اکنون به صورت پراکنده و غیر منسجم است.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: این که فقط رفت و آمدی باشد و خروجی وجود نداشته باشد و حتی شاهد برخی برخوردهای خارج از شئون دیپلماتیک توسط هیات‌های پارلمانی باشیم محل سوال و تردیدی است برای ترددهای بی حساب و کتابی که صورت می‌گیرد. بنابراین این سازماندهی بسیار مهم است.

دستغیب با تاکید مجدد بر این که به دیپلماسی پارلمانی اعتقاد دارد،‌ گفت: باید از ظرفیت‌های پارلمان استفاده کرد اما این ظرفیت‌ها باید در مسیر درستی به کار گرفته شود نه این که بدون برنامه‌ریزی و چشم‌اندازی برای آینده باشد.

وی توضیح داد: ما در کمیسیون امنیت تلاش می‌کنیم تا ضابطه‌ای را جهت ساماندهی و ترسیم مسیر روشن برای دیپلماسی پارلمانی تعیین کنیم. امروز کلید آن زده خواهد شد که در مورد سفر هیات‌هایی است که به ایران می‌آید یا هیات‌هایی که از ایران به کشورهای مختلف می‌رود. این سفرها اکنون شکل سنتی دارد که کاربردی نیست.

دستغیب در پایان گفت: به باور ما این ضابطه باید فراتر از ضابطه کمیته سفرها باشد که کار اداری انجام می‌دهد. ما نمی‌خواهیم کار اداری انجام شود بلکه تاکیدمان بر انجام کار مفهومی و اندیشه‌ای است و می‌خواهیم تفکری مبتنی بر دانش و اشراف اطلاعاتی از خلال این سفرها ایجاد شود.

انتهای پیام

کد N46054

وبگردی