آفتاب
با تشریح گزارش چهارمین جلسه کمیسیون تلفیق؛

کاتب خبر داد: ششم یا هفتم بهمن زمان ارایه گزارش "تلفیق" به صحن مجلس

کاتب خبر داد: ششم یا هفتم بهمن زمان ارایه گزارش "تلفیق" به صحن مجلس

سخنگوی کمیسیون تلفیق مصوبات چهارمین جلسه کمیسیون متبوعش را تشریح کرد و افزود: از نظر قانونی افزودن تبصره هدفمندسازی یارانه‌ها به لایحه بودجه هیچ مشکلی به وجود نمی‌آورد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامرضا کاتب در تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه سال 1393، گفت: روز گذشته پس از تصویب کلیات لایحه با 39 رای موافق، پنج رای مخالف و یک رای ممتنع که برای اولین بار موجب تصویب کلیات لایحه بودجه دولت با 87 درصد آرای نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق انجام گرفت، وارد بررسی جزئیات لایحه بودجه شدیم.

وی با اشاره به بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه سال آینده و اولین بخش آن که مرتبط با امور مالیاتی است گفت: شش مخالف و شش موافق در خصوص درآمدهای مالیاتی دولت و افزایش هجده درصدی درآمدهای مالیاتی اظهارنظر کردند، انتقاد نمایندگان مخالف این بود که عملکرد مالیات‌ها در سال 1392 و شرایط اقتصادی، کفاف افزایش هجده درصدی این درآمدها در سال آینده را نمی‌کند.

کاتب با اشاره به سخنان معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در جلسه بعدازظهر روز گذشته کمیسیون تلفیق، گفت: دکتر نوبخت در توضیحاتی گفت دولت در پی افزایش درآمدهای ناشی از مالیات‌ها نیست بلکه در پی تشکیل سامانه نظام جامع مالیاتی از ابتدای سال آینده است که با راه‌اندازی این سامانه به شدت از فرار مالیاتی جلوگیری می‌شود، در حقیقت با فعال شدن این سامانه، افزایش هجده درصدی مالیات‌ها در سال آینده از این ناحیه تامین می‌شود.

نماینده مردم گرمسار در مجلس با اشاره به سایر مصوبات کمیسیون تلفیق، گفت: مالیات نقل و انتقالات سرقفلی که در سال جاری 384 میلیارد تومان مصوب شده بود، عملا 416 میلیارد تومان محقق شد، این افزایش درآمد حکایت از بالا بودن درآمد مالیات نقل و انتقالات سرقفلی دارد به همین دلیل کمیسیون تلفیق پنج درصد به عملکرد این درآمد افزود و برای سال آینده درآمد 520 میلیارد تومانی مالیات نقل و انتقالات سرقفلی را به تصویب رساند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 93، افزایش مالیات نقل و انتقال سهام را از دیگر مصوبات کمیسیون متبوعش اعلام کرد و افزود: درآمد ناشی از این محل در سال 1392 بالغ بر 327 میلیارد تومان بود ولی عملکرد حکایت از درآمد 393 میلیارد تومانی دارد، البته لایحه بودجه برای سال آینده درآمد 491 میلیارد تومانی پیش‌بینی کرده بود که کمیسیون تلفیق این عدد را به 511 میلیارد تومان افزایش داد و البته دولت نیز با این پیشنهاد موافق بود.

کاتب با اشاره به افزایش نقش درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده، گفت: 9 درصد سرجمع مالیات‌ها از مالیات‌های مستقیم و 30 درصد از مالیات‌های غیرمستقیم تامین می‌شود.

نماینده مردم گرمسار در مجلس با اشاره به مخالفت کمیسیون تلفیق با افزایش مالیات مشاغل، گفت: اعضای کمیسیون تلفیق به اتفاق آراء با افزایش مالیات مشاغل در سال آینده مخالفت کردند.

وی از مراعا ماندن مالیات بر ارزش افزوده سخن گفت و افزود: تصمیم‌گیری در خصوص میزان مالیات بر ارزش افزوده در جلسه بعدازظهر امروز انجام می‌شود.

کاتب از رسیدگی به درآمدهای نفتی پس از پایان رسیدگی به درآمدهای مالیاتی در جلسه روز چهارشنبه کمیسیون تلفیق سخن گفت و افزود: در هفته تعطیلات مجلس، بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه را بررسی می‌کنیم.

وی زمان ارائه گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه سال 1393 را ششم یا هفتم بهمن ماه اعلام کرد و افزود: فرآیند رسیدگی به لایحه بودجه تا هفته پس از تعطیلات مجلس به پایان می‌رسد ولی یک هفته فرصت خواسته‌ایم تا جمع‌بندی گزارش را انجام دهیم و احتمالا ششم یا هفتم بهمن ماه گزارش کمیسیون تلفیق در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 93 با اشاره به مطرح شدن ابهاماتی در خصوص افزوده شدن تبصره هدفمندسازی یارانه‌ها به لایحه بودجه سال آینده، گفت: با دولت توافق کردیم که دو قانون بودجه نداشته باشیم، دولت موافقت کرد هدفمندسازی را در قالب یک تبصره که مشتمل بر دو بخش است به مجلس ارائه دهد.

کاتب افزود: بخش اول شامل کل منابع درآمدی برای اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها و بخش دوم مربوط به هزینه‌هاست، این هزینه‌ها مشتمل بر سرمایه‌گذاری دولت، کمک دولت به بخش تولید و اجرای بند «ب» ماده 33 قانون برنامه پنجم توسعه و اختصاص 10 درصد از درآمدهای مالیاتی به بخش بهداشت و درمان است.

وی متذکر شد: بنابراین لایحه‌ای در قالب یک تبصره به کمیسیون تلفیق می‌آید و این پیشنهاد به تصویب می‌رسد و در گزارش نهایی کمیسیون تلفیق به صحن علنی مجلس پیشنهاد می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 93 از تداوم یافتن پرداخت یارانه نقدی در سال آینده خبر داد و افزود: یارانه نقدی بر اساس ماده هفت قانون هدفمندسازی یارانه‌ها 45 هزار و 500 تومان است که در لایحه بودجه نیز همین مبلغ مورد نظر است ولی تفاوت در افزایش قیمت حامل‌های انرژی و درصد هر یک از این حامل‌هاست.

کاتب تصریح کرد: از آنجا که رویکرد دولت، کاهش نرخ تورم و حمایت از بخش تولید است، طبیعتا تعرفه برق و گاز افزایش کمتری خواهد یافت ولی نرخ بنزین بیشتر افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: نگاه دولت و کمیسیون تلفیق در این بخش نزدیک به یکدیگر است.

نماینده مردم گرمسار در مجلس از درخواست اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی برای پرداخت بدهی پیمانکاران سخن گفت و افزود: مطالبات پیمانکاران از دولت بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان است، اگر عملکرد بخش تملک دارایی‌های سال 92 مبنا قرار بگیرد تمام این درآمد که بالغ بر 11 هزار میلیارد تومان است باید صرف پرداخت پیمانکاران شود.

کاتب تصریح کرد:‌ دولت برای پرداخت مطالبات پیمانکاران پیش‌بینی کرده است صندوق بین‌المللی قرض‌الحسنه اسلامی و اوراق مشارکت به این منظور اختصاص یابد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 93 با اشاره به درخواست دیگر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی، گفت: نماینده بخش خصوصی در کمیسیون تلفیق پیشنهاد داد 10 درصد ریالی و 10 درصد ارزی منابع صندوق توسعه ملی با همکاری بانک‌های عامل و دستگاه‌های اجرایی به بخش خصوصی اختصاص یابد.

انتهای پیام

کد N45802

وبگردی