آفتاب
تشریح برنامه‌های کنفرانس وحدت اسلامی

اراکی: برای رسیدن به وحدت جهانی، تمام نهادها باید همکاری کنند

اراکی: برای رسیدن به وحدت جهانی، تمام نهادها باید همکاری کنند

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برنامه‌های کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که قرار است از تاریخ 27 دی ماه و به مدت دو روز در تهران برگزار شود، را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله محسن اراکی در نشست خبری که به مناسبت بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با موضوع "قرآن کریم و نقش آن در وحدت امت اسلامی"برگزار شد، با تبریک اعیاد ربیع‌الاول و ولادت حضرت رسول(ص) به برنامه‌های این اجلاس اشاره کرد و گفت: در هفته وحدت سه برنامه داریم که از جمله آنها اجلاس بین‌المللی در روز 27 ‌ام دی‌ماه است که مجمع جهانی تقریب از سراسر جهان مهمانانش را می‌پذیرد.

وی ادامه داد: برنامه دوم این کنفرانس جشن بزرگ پیامبر نور و رحمت است که این جشن در سراسر استان تهران و از جمله پایتخت‌های کشورهای بزرگ برگزار می‌شود.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اظهار کرد: برنامه سوم این اجلاس شب شعر نبوی است که در این اجلاس و برخی کشورهای اسلامی برپا می‌شود. در این اجلاس تعداد زیادی از شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام و شیعه حضور پیدا می‌کنند. مرجعیت‌ عالی شیعیان در قم، نجف و برخی از شخصیت‌های برجسته دیگر نیز حضور دارند.

اراکی افزود: در این اجلاس حدود 380 نفر از شخصیت‌های داخلی و خارجی حضور دارند و از شخصیت‌های مهم شیعه و سنی نیز حدود هزار نفر در این کنفرانس شرکت می‌کنند. مهمانان خارجی 58 نفر هستند که در 26 دی‌ماه حضور به هم می‌رسانند.

وی اعلام کرد: در ظهر پنج‌شنبه اولین برنامه برگزار می‌شود که زیارت مرقد امام(ره) است و در جمعه 27 دی افتتاحیه اجلاس را داریم که با حضور ریاست محترم جمهور و شخصیت‌های بزرگ، این اجلاس آغاز می‌شود و در اختتامیه این مراسم نیز آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شرکت می‌کند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب در ادامه با اشاره به سایر برنامه‌های این اجلاس گفت: بعدازظهر روز جمعه بعد از نماز مغرب و عشاء جشن بزرگ پیامبر اکرم با همکاری سپاه محمدرسول‌الله(ص) و بسیج مستضعفین در تهران و در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود،‌ که بیش از 10 هزار نفر در این جشن شرکت می‌کنند.

اراکی یادآور شد: امیدواریم با گسترش جشن پیامبر رحمت در سراسر جهان زمینه برای اتحاد هرچه بیشتر مسلمین حول محور رسول‌الله فراهم گردد، این برنامه علاوه بر تهران در شهرستان‌ها و مراکز سایر استان‌ها نیز برگزار می‌شود و در خارج از کشور در کشورهایی همچون بیروت، ترکیه، پاکستان و انگلیس این جشن باشکوه برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: شنبه و یکشنبه برنامه‌های گوناگون کنفرانس وحدت را داریم. در این کنفرانس شش کمیسیون برگزار می‌شود که در یکی از این کمیسیون‌ها مسائل مختلف جهان اسلام و دیپلماسی وحدت در جهان اسلام را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب خاطرنشان کرد: علاوه بر کمیسیون،‌ کمیته‌هایی نیز داریم که در این کمیته‌ها مباحث مربوط به وحدت و مشکلات تفرقه مذهبی را در دستور کار قرار داده‌ایم و امیدواریم بتوانیم در برگزاری اجلاس، کمیته "حمیدیه" را به نحو احسن برگزار کنیم.

اراکی یادآور شد: در این کنفرانس، کمیسیون ویژه بانوان نیز برگزار می‌شود که سال گذشته پیشنهاد برگزاری آن را داده‌ایم و امسال زیبا کرمانی دبیر کل اتحادیه زنان مسلمان آن را بر عهده گرفته است و امیدواریم شاهد حضور هرچه بیشتر زنان و فعالیت آنها در این عرصه باشیم.

وی در ادامه با اشاره به سایر برنامه‌ها گفت: یکی دیگر از برنامه‌های این اجلاس حضور مهمانان در نماز جمعه و سخنرانی دبیرکل در پیش از خطبه‌های نماز جمعه است. کسانی که مایل باشند می‌توانند از حسینیه امام(ره) و سایر مناطق ایران به ویژه مناطق سنی‌نشین دیدن کنند. برنامه‌ای نیز داریم که مهمانان خارجی با مقام معظم رهبری دیدار داشته باشند و از بیانات ایشان بهره‌مند گردند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم در کنفرانس وحدت امسال تصمیات مؤثر زیادی بگیریم که مشکلات جهان اسلام و به خصوص این تفرقه‌هایی که به وجود آورده‌اند از بین برود. یکی دیگر از کمیسیون‌های این اجلاس نیز کمیسیونی است که ریاست محترم جمهوری طرح پیگیری ویژه آن را به سازمان ملل داده است و آن کمیسیون‌ "جهان خالی از خشونت و ترور" است.

اراکی ادامه داد: فعالیت‌های مجمع جهانی تقریب مذاهب برای از بین بردن تفرقه است و در این راستا تمامی نهادها با ما فعالیت کنند اینکه بخواهیم بگوییم تقریب مذاهب باید تمام مشکلات تفرقه‌ای را از بین ببرد درست نیست. سایر نهادها هم از جمله آموزش و پرورش، رسانه‌ها و سایر ارگان‌ها نیز باید فعالیت کنند.

وی در پایان گفت: ما برای اینکه بتوانیم وحدت را در بین مسلمانان و در همه ادیان به وجود بیاوریم کارهای زیادی انجام داده‌ایم، ولی نیازمند کمک سایر نهادها و ارگان‌ها نیز هستیم .

انتهای پیام

کد N45629

وبگردی