آفتاب

روحانی/3/: ان‌شاءالله متن نهایی منشور حقوق شهروندی تا پایان سال نهایی خواهد شد

روحانی/3/: ان‌شاءالله متن نهایی منشور حقوق شهروندی تا پایان سال نهایی خواهد شد

رییس جمهور در ادامه سخنانش در نشست مشترک با استانداران گفت: اگر انتخاب استاندار، یک انتخاب برد - برد باشد، آیا کسی احساس باخت می‌کند؟ قانون باید مورد احترام همه باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن روحانی ادامه داد: اگر حقوق شهروندی به عنوان شعار شما باشد حقوق شهروندی در قدم اولیه منشور تدوین شده به جامعه عرضه شده پیشنهاداتی بسیار زیادی مطرح شده و من از استقبال گسترده مردم متعجب شدم وقتی در مصاحبه رادیو و تلویزیونی اعلام کردم که الان پیش‌نویس حقوق شهروندی روی سایت قرار می گیرد آنچنان هجومی شد که سایت نمی‌توانست جوابگو باشد. این نشان این است که مردم می‌خواهند حقوق شهروندی تحقق یابد.

روحانی افزود: حقوق شهروندی در قدم اول اجرای فصل سوم قانون اساسی است، تمام شهروندان ایرانی از نظر حقوق شهروندی با هم برابرند و هیچ کس بر دیگری تبعیض نخواهد داشت در مسئله نژاد، قوم، محل جغرافیایی و هیچ چیز حتی جنسیت، همه باید احساس تساوی در برابر قانون و فرصت‌های اجتماعی داشته باشند. عدالت اجتماعی اولین قدم آن فرصت برابر برای همه مردم است. زمان ما باید این باور و احساس به طور کامل در زندگی همگان لمس شود که جنسیت معیاری نیست برای امتیاز فردی به فرد دیگر.

وی در ادامه گفت: من به وزرا توصیه کردم و گفتم که در شرایط مساوی برای انتخاب معاونین و مدیرکل اگر خانم و آقا شرایط مساوی دارند ترجیح بر خانم است، به دلیل این‌که در سال‌های گذشته بی‌عدالتی بوده که باید بتوانیم در سال‌های بعد قدم به قدم آن را جبران کنیم.

وی با تاکید بر این‌که اقلیت‌های قومی باید مورد توجه ویژه ما قرار بگیرند،تصریح کرد: هیچ فرقی بین ایرانیت بین این قوم و آن قوم وجود ندارد. هیچ تفاوتی بین فارس،‌کرد، ترک، لر، بلوچ، عرب و دیگر اقوام در کشور ما وجود ندارد، همه ایرانی هستند و همه در پناه جمهوری اسلامی ایران هستند و همه زیر پرچم قانون اساسی هستند. حقوق همه آنها باید محفوظ باشد و زمینه فعالیت برای همه آنها را باید فراهم کنیم، همه ایرانی‌ها باید به ایرانی بودنشان افتخار کنند و این کار بخشی از آن به دوش شما استانداران محترم است.

وی ادامه داد: حقوق شهروندی را بعد از این که نهایی شد- البته ما پیشنهادات فراوانی را دریافت کرده‌ایم چون بسیاری از مردم پیشنهاداتی برای تمدید داشتند آن را یک ماه دیگر برای دریافت پیشنهادات تمدید کردیم ان‌شاءالله متن نهایی منشور حقوق شهروندی تا پایان سال نهایی خواهد شد- در اختیار استانداران قرار داده خواهد شد. باید به مردم بیاموزیم افراد داوطلب را پیدا کنید از دانشجویان،‌معلمین،‌فرهنگیان و اساتید بخواهید تا به مردم آموزش دهند. علما،‌روحانیون، ائمه جمعه و جماعات به مردم آموزش دهند، مردم باید از حقوق خود مطلع باشند.

وی در ادامه با طرح این سوال که ما در جمهوری اسلامی ایران چه می‌خواهیم؟ افزود:ما که افتخار خدمت به مردم را پیدا کرده‌ایم چه می‌خواهیم؟ می‌خواهیم مردم به حقوق‌شان برسند، مردم باید از حق مسلم خود مطلع باشند و بدانند و مطالبه کنند و نقد کنند و انتقاد کنند. انتقاد به نفع ما است.

رییس جمهور کشورمان با تاکید بر این‌که بگذاریم فضای جامعه باز باشد، گفت: بگذاریم جامعه آزاد باشد، در بحث مهاجرت از استان‌ها و یا شهرستان‌ها به مرکز و تهران در بررسی‌های که انجام شده مشخص شد که علت مهاجرت آزادی‌های اجتماعی، ‌مدنی و سیاسی در استان‌ها و تهران است. می‌گویند در تهران راحت‌تریم که 20 نفر یا 50 نفر دور هم در خانه‌ای یا جایی جمع شویم و حرف بزنیم و بحث کنیم اما در شهرستان و استان به ما انگ می‌زنند، نباید بگذاریم فضای جامعه ما امنیتی شود فضای جامعه فضای فرهنگی،‌سیاسی و اقتصادی باشد.

روحانی تاکید کرد:استاندار توسعه‌نگر توام با در نظر گرفتن عدالت جغرافیایی و امتیازات بر مبنای آمایش سرزمینی و با توجه به کرامت‌،عزت و عظمت مردم مورد نظر ما است. اولین روزی که با وزیر محترم کشور و استانداران محترم صحبت کردم، گفتم که اولین شرط آن است که استاندار شما به دنبال توسعه آن استان باشد،‌توسعه‌نگر باشد و دومی اعتدال بود. حتی به ایشان نیز گفتم وقتی شما را برگزیدم به خاطر این بود که شما بیشتر برنامه‌ریز و توسعه نگر هستید رنگ سیاسی شما کم‌ رنگ‌تر است و من همین را می‌پسندم.

وی با تاکید بر این‌که باید کاری کنیم که همه برد کنند به طرح سوالی درباره راهکارهای رسیدن به این برد پرداخت و گفت:باید به دنبال حل مشکل استان باشیم، حل مشکلی که همه آن را به عنوان مشکل قبول دارند، به دنبال توسعه استان باشیم که مورد قبول همه است، در پی قانون باشیم که همه قبول دارند. در پی حقوق شهروندی و در پی اجرای برنامه دولت باشیم. برنامه دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شده و مورد تایید نمایندگان ملت قرار گرفته است.

روحانی در ادامه سخنان خود با خطاب قرار دادن استانداران تاکید کرد: شما می‌دانید غیر از برنامه‌های اختصاصی وزرا، دولت نیز برنامه کلی خود را تقدیم می‌کند و بخش اول مباحث نمایندگان به بحث پیرامون برنامه دولت می‌گذرد. ما باید معیارها را انتخاب کنیم و در مقام اجرا و عمل واقعا اعتدال‌گرا باشیم، همه ما ممکن است سوابقی داشته باشیم و در احزاب و گروه‌هایی باشیم و فعالیت‌هایی داشتیم مشکلی ندارد، امروز به عنوان استاندار همه جناح‌ها را در کنار هم ببینیم.

رییس‌جمهور افزود: معیار شما برای انتخاب، وابستگی افراد به جناح الف یا ب نباشد. معیار شما شایسته‌سالاری،‌ پاک‌دستی،‌ دلسوزی برای کشور،‌ ایمان به این نظام و اعتقاد به ولایت فقیه و اعتدال باشد. آدم افراط‌گرا را برنگزینید؛ از هر جناحی که باشد. البته خشونت را که نمی‌گویم چون ان‌شاءالله در کشور خشونت‌طلب نداریم اما افراد افراطی را برنگزینیم، افراد معتدل را برگزنیم و با همه کار کنیم. اگر ما نتوانیم خودمان با هم کار کنیم، ما که ایرانی هستیم و مسلمانیم و زیر یک پرچم هستیم و همه قانون اساسی را قبول داریم، چطور می‌توانیم ادعا کنیم که تفکر و سیاست ما باید الگوی برای جهانیان باشد؟

وی با بیان اینکه "انقلاب اسلامی باید مورد توجه همه جهانیان قرار بگیرد"، گفت: ما باید در مقام عمل نشان بدهیم که می‌توانیم با جناح‌ها کار کنیم. من با همه جناح‌ها کار کرده‌ام و الان هم در دولت کار می‌کنم و از همه جناح‌ها در دولت حضور دارند و من هیچ تفاوتی بین آنها نمی‌بینم. به انسان‌های افراطی کاری ندارم ولی افراد معتدل هیچ فرقی ندارند. اختلافات میان آنها آنقدر کم است که قابل ذکر نیست که دعوای این جناح و آن جناح چیست.

ادامه دارد...

کد N45235

وبگردی