آفتاب
با تصویب فوریت؛

حق انشعاب موسسات قرآنی رایگان می‌شود

حق انشعاب موسسات قرآنی رایگان می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رسیدگی به طرح استفساریه بند 66 قانون بودجه سال 92 کل کشور با یک فوریت رایگان شدن حق انشعاب موسسات فرهنگی قرآن و عترت که به صورت عام‌المنفعه و غیرانتفاعی هستند موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، لاله افتخاری طراح این طرح در سخنانی اظهار کرد: براساس قانون بودجه 92 در بند 66 هزینه مصرف با رعایت الگوی مصرف و حق انشعاب برق، آب و گاز برای حوزه‌های علمیه، مساجد و ... در قانون اساسی رایگان است اما این در حالی است که بسیاری از موسسات فرهنگی هستند که در راستای ترویج فرهنگ قرآنی به صورت عام‌المنفعه و غیرانتفاعی مشغول فعالیت بوده اما برای حق انشعاب خود هزینه پرداخت می‌کنند.

وی افزود: با توجه به این که در ماه‌های آخر اجرای بودجه 92 هستیم امیدواریم با تصویب این طرح ابهامات لازم برطرف شود.

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود نیز در مخالفت با طرح استفساریه مذکور،‌ گفت: با توجه به این که قانون بودجه 92 در بند 66 حق انشعاب را برای برخی از مراکزی که به منظور گسترش فرهنگ قرآن و عترت فعالیت دارند، رایگان کرده است اما شرکت‌های آب و فاضلاب، گاز و یا حتی برق با توجه به شرایط خود دچار مشکلاتی هستند که باید به این موضوع هم توجه کنیم.

جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه نیز به عنوان مخالف این طرح گفت: علی‌رغم رایگان بودن حق انشعاب برای مراکزی که در بند 66 قانون بودجه 92 ذکر شده است اما متاسفانه در استانی مانند آذربایجان غربی تعداد مراکز قرآنی کم است در حالی که این مراکز برنامه‌هایی برای حفظ، قرائت و یا آموزش مفاهیم قرآنی دارند که بعضا هزینه‌هایشان را نیز خود پرداخت می‌کنند.

عثمانی نماینده غوکان نیز به عنوان دیگر مخالف این طرح گفت: اکنون که 10 ماه از سال 92 گذشته است چرا باید به دنبال چنین موضوعی باشیم. اگر بخواهیم این مساله را تصویب کنیم باید برای آن زمانبندی در نظر بگیریم.

وی افزود: در صورت انجام شدن این کار شاید گفته شود چرا مدارس، دانشگاه‌ها، منازل خانواده تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نباید معاف شوند در حالی که می‌دانیم هم اکنون شرکت گاز در پرداخت حقوق پرسنل خود نیز با مشکل مواجه است. لذا معتقدم اگر کسی موسسه عام‌المنفعه ایجاد کرده است باید به فکر هزینه آن نیز می‌بود.

آصفری نماینده اراک نیز در موافقت با این طرح اظهار کرد: امروز تهاجم فرهنگی از موضوعاتی است که باید تلاش کرد به شدت با آن مقابله کرد اگر ما نخواهیم در راستای ترویج فرهنگ قرآنی اقدام کنیم پس چگونه می‌توانیم مقابله کنیم.

وی افزود: رایگان کردن حق انشعاب برای موسسات قرآنی هزینه کردن نیست، ذخیره کردن است. ما اگر مفاهیم قرآنی را ترویج ندهیم باید هزینه بپردازیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، موضوع استفساریه بند 66 قانون بودجه سال 92 کل کشور بر این مبناست که آیا موسسات فرهنگی قرآن و عترت که به صورت عام‌المنفعه و غیرانتفاعی با مجوز وزارت ارشاد یا دیگر مراجع ذیصلاح ثبت رسمی شده‌اند و مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشند مشمول بند 66 قانون بودجه 92 هستند یا خیر؟ که پاسخ نمایندگان امضاء کننده این استفساریه به این طرح موافقت با آن است.

برهمین اساس، ابتدا دو فوریت استفساریه مذکور به رای گذاشته شد که به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسید و پس از آن یک فوریت آن با 141 رای موافق، 32 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر مورد موافقت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

گفته می‌شود براساس بند 66 قانون بودجه سال 92 کل کشور هزینه مصرف با رعایت الگوی مصرف و حق انشعاب برق، آب و گاز برای حوزه‌های علمیه، مساجد، دارالقرآن‌ها، حسینیه‌ها و اماکن دینی اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی رایگان است.

در نتیجه در جلسه علنی امروز با مطرح شدن استفساریه بند 66 قانون بودجه 92، حق انشعاب موسسات فرهنگی قرآنی نیز رایگان می‌شود.

انتهای پیام

کد N45086

وبگردی