آفتاب

"جین جهادی" به ۱۰ سال زندان محکوم شد

"جین جهادی" به ۱۰ سال زندان محکوم شد

یک زن آمریکایی اهل پنسیلوانیا که خود را "جین جهادی" می‌نامد و پیشتر به توطئه برای کشتن یک کاریکاتوریست سوئدی متهم شده بود، به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

یک زن آمریکایی اهل پنسیلوانیا که خود را "جین جهادی" می‌نامد و پیشتر به توطئه برای کشتن یک کاریکاتوریست سوئدی متهم شده بود، به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ «کالین لاروز» 50 ساله در سال ۲۰۱۱ پذیرفته بود که برای کشتن «لارس ویکس» کسانی را به خدمت گرفته بود. ویکس کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام (ص) کشیده بود که خشم مسلمانان را در جهان برانگیخت.

این زن آمریکایی به خاطر همکاری با کاراگاهان، قاضی در محکومیتش به او تخفیف داده و به جای حبس ابد، ۱۰ سال زندانی می‌شود.

لارس ویکس بعد از کشیدن این کاریکاتور خشم مسلمانان را برانگیخت و حتی که گروهی در عراق برای کشتن او یکصد هزار دلار جایزه تعیین کرد. البته هیچگاه وی مورد حمله قرار نگرفت.

کالین لاروز با اتهام‌های متعددی روبه‌رو بود؛ از توطئه برای کشتن یک تبعه کشوری دیگر گرفته تا کمک به تروریست‌ها و جعل اسناد هویتی. دادستان به همکاری لاروز بعد از دستگیری اذعان کرده اما در عین حال او را «خطرناک» دانسته و از قاضی تقاضا کرده که به او چند دهه زندان بدهد.

روز دوشنبه پلیس فدرال آمریکا بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن مدعی شد که وی کسانی را به استخدام درآورده بود تا در اروپا و جنوب آسیا دست به عملیات "خشن" بزنند. وی همچنین برای طراحی یک قتل به جمهوری ایرلند سفر کرده بود تا با یک گروه تندرو دیدار کند. بعد از شش هفته او به آمریکا بازگشت.

مارک ویلسون، وکیل کالین لاروز در دادگاه گفت که موکلش اکنون با جنبه‌های صلح‌آمیز اسلام آشنا شده و دیگر محال است که بخواهد دست به خشونت بزند.

لاروز که تا به حال چهار سال در زندان بوده در روز دوشنبه به قاضی گفت که او در سال ۲۰۰۹ میلادی وسوسه خشونت داشته و از صبح تا شب به آن فکر می‌کرده است.

پیش از آنکه دادگاه رای خود را بگوید، لارس ویکس در گفتگویی با بی‌بی‌سی گفت که به نظرش لاروز باید آزاد شود چرا که به نظر او دیگر این زن خطرناک نیست و نمی‌تواند کاری بکند.

ویکس گفت که از به زندان افتادن این زن چیزی به کسی نمی‌رسد اما دادستان استدلال کرد که زندانی شدن او به مدت طولانی درس عبرتی برای دیگران می‌شود. دادگاه بناست در این هفته رای دو تن دیگر از متهمان این پرونده را هم صادر کند.

انتهای پیام

کد N44912

وبگردی