آفتاب

آمریکا برگزاری انتخابات مجدد در بنگلادش را خواستار شد

آمریکا برگزاری انتخابات مجدد در بنگلادش را خواستار شد

آمریکا همزمان با ابراز نگرانی شدید نسبت به نتایج انتخابات سراسری بنگلادش که آن را "نامعتبر و ناعادلانه" خواند، خواستار برگزاری مجدد انتخابات در این کشور شد.

آمریکا همزمان با ابراز نگرانی شدید نسبت به نتایج انتخابات سراسری بنگلادش که آن را "نامعتبر و ناعادلانه" خواند، خواستار برگزاری مجدد انتخابات در این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما نسبت به انتخابات بنگلادش شدیدا نگران هستیم. ما معتقدیم که بنگلادش هنوز این شانس را دارد که با سازماندهی مجدد انتخاباتی آزاد و عادلانه که از نظر مردم این کشور معتبر است، می‌تواند به تعهدات خود نسبت به دموکراسی عمل کند.

این در حالی است که شیخه حسینه، نخست‌وزیر بنگلادش روز دوشنبه تاکید کرد، پیروزی مجدد وی در انتخاباتی که از سوی مخالفانش تحریم شده بود، کاملا مشروع است و رقبای وی باید دست از فعالیت‌های تروریستی بردارند.

در انتخابات سراسری روز یکشنبه این هفته در بنگلادش، حزب شیخه حسینه تحت عنوان حزب "عوامی لیگ" با کسب اکثریت آراء به پیروزی رسید.

با این حال سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: ما پیشتر اعلام کردیم که از نتایج انتخابات پارلمانی اخیر بنگلادش ناامید شده‌ایم، به ویژه آنکه اکثر کرسی‌ها بلامنازع بودند. مسلما معتقدیم که پیشبرد مسائل باید به صورت کاملا متفاوتی صورت گیرد. داکا هنوز شانس داشتن آینده‌ای متفاوت را دارد. آمریکا به شدت خشونت از هر سمت را محکوم می‌کند.

ماری هارف ادامه داد: معتقدیم که خشونت در یک روند دموکراتیک جایی ندارد و بنگلادش را به رفتن به سوی جلو ترغیب می‌کنیم و از تمامی احزاب و طرفین می‌خواهیم تا با یکدیگر متحد شده و از چنین خشونت‌هایی دست بردارند.

وی پیشتر در بیانیه‌ای گفت: خشونت عنصر قابل قبولی در روند سیاسی نیست. ما از همه می‌خواهیم تا از خشونت‌ دست بردارند. رهبری سیاسی بنگلادش و آن‌هایی که خواهان رهبری هستند باید هر کاری که می‌توانند انجام دهند تا اجرای نظم و قانون را تضمین کرده و از حمایت و برانگیختن خشونت به ویژه علیه جوامع اکثریت، لفاظی‌های تحریک کننده و تهدید و ارعاب امتناع کنند.

ماری هارف افزود: در روزهای پیش‌رو ما از دولت بنگلادش می‌خواهیم تا فضای سیاسی را برای تمامی شهروندان فراهم کند تا بتوانند آزادانه دیدگاه‌های سیای خود را مطرح کنند. آمریکا همچنین از مخالفان می‌خواهد تا از این فضا به صورت صلح‌آمیز و مسئولانه استفاده کند.

حزب ملی‌گرای بنگلادش پس از آن که شیخه حسینه تقاضاهای آن‌ها برای کناره گیری از سمتش و اجازه به برگزاری انتخابات تحت سازماندهی یک دولت موقت را نپذیرفت، اقدام به تحریم انتخابات پارلمانی روز یکشنبه این کشور کرد.

مخالفان دولت بنگلادش از اواخر سال 2013 دست به حملات، اعتصابات و مسدود کردن راه‌های حمل و نقل زده‌اند که دست‌کم جان 293 تن را گرفته است.

انتهای پیام

کد N44905

وبگردی