آفتاب

رسولی: حمایت دولت، با استقلال احزاب منافات ندارد/احزاب اخلاق را مبنا قرار دهند

رسولی: حمایت دولت، با استقلال احزاب منافات ندارد/احزاب اخلاق را مبنا قرار دهند

یک عضو بنیاد باران با بیان اینکه "عملکرد احزاب چه در تعامل با دولت و چه در رقابت با یکدیگر، باید مبتنی بر منطق، اخلاق و آموزه‌های دینی باشد"، اظهار کرد: اگر این شرایط فراهم شود، شاهد توسعه دموکراسی در کشور خواهیم بود.

یک عضو بنیاد باران با بیان اینکه "عملکرد احزاب چه در تعامل با دولت و چه در رقابت با یکدیگر، باید مبتنی بر منطق، اخلاق و آموزه‌های دینی باشد"، اظهار کرد: اگر این شرایط فراهم شود، شاهد توسعه دموکراسی در کشور خواهیم بود.

حسن رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه "با توسعه دموکراسی شاهد کاهش باندهای بی‌نام و نشان قدرت و آمیختگی زیان‌آور دو مقوله قدرت و ثروت نخواهیم بود"، تاکید کرد: اگر احزاب اخلاقی عمل کنند، می‌توانند بر قدرت سیاسی نظارت کنند و مطالبه‌گر پاسخگویی مقامات کشور و افکار عمومی باشند.

این فعال سیاسی در ادامه با اشاره به جلسه دبیران کل و نمایندگان احزاب و تشکل‌های سیاسی با وزیر کشور، گفت: برگزاری این نشست در واقع عمل به انجام وظایف قانونی و سازمانی وزارت کشور بوده است و اگر تا قبل از دولت یازدهم، وزارت کشور اینگونه عمل نکرده، در واقع بخشی از وظایف خود را انجام نداده است. برگزاری چنین جلسات مشترکی اقدام بجا و شایسته‌ای است اما این جلسات نباید تشریفاتی باشد.

به گفته وی، وزیر کشور در اجرای قانون فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی و همچنین عمل به وعده‌های انتخاباتی رییس‌جمهور در مراحل بعدی باید اقدامات محتوایی و حمایتی از احزاب داشته باشد و اقداماتی مانند بازگشایی خانه احزاب و خانه سازمان‌های مردم‌نهاد مدنظر قرار گیرد و سازوکارهای مادی و معنوی برای حمایت از نهادهای مدنی پیش‌بینی شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین گفت: چنانچه این نشست‌ها تداوم یابد، می‌توان ادعا کرد که دولت رویکرد جدیدی نسبت به توسعه سیاسی و اجتماعی انتخاب کرده که با رویکرد دولت‌های نهم و دهم که مبتنی بر طرد و نفی احزاب بود، متفاوت است.

رسولی در ادامه صحبت‌های خود، با بیان اینکه "دولت اکنون نهادهای مدنی را به عنوان شریک و همکار خود با آغوش باز پذیرفته است"،‌ خاطرنشان کرد: دولت در جهت هم‌افزایی دوجانبه با نهادهای مدنی حرکت می‌کند که به نظر من ادامه این روند آثار مثبتی را متوجه منافع ملی خواهد کرد.

این عضو بنیاد باران همچنین با بیان اینکه "فعالیت سیاسی برخلاف فعالیت اقتصادی، با انگیزه‌های کسب سود انجام نمی‌گیرد"، تاکید کرد: دغدغه فعالان سیاسی و مدنی کمک به بهسازی شرایط زیست آحاد مردم و ارتقای سطح توسعه‌یافتگی فرهنگی و اجتماعی است؛ بنابراین دولت در برخورد با فعالان نهادهای مدنی باید در مقام حمایت‌گر و با رویکردی صحیح حمایت بیشتری را انجام دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه "احزاب سیاسی، یا هم‌فکر دولت یا منتقد دولت هستند"، اظهار کرد: نگاه حمایتی دولت به احزاب، با استقلال آنها منافاتی ندارد. احزاب به دنبال صواب‌دید مصالح ملی هستند. چنانچه وزیر کشور فعلی همانند دوره اصلاحات یارانه احزاب را احیا کند، در واقع همراهی خود را با احزاب به بهترین شکل به اثبات می‌رساند.

رسولی با اشاره به اینکه "در طول یک قرن گذشته به دلیل ساختار اقتصادی کشور و دولت‌سالاری در اقتصاد، موانع روانی، فرهنگی، اجتماعی و فقدان قانون جامع انتخاباتی بر پایه فعالیت حزبی، فعالیت احزاب نهادینه نشده است"، افزود: ما تا رسیدن به شرایط مطلوب یعنی شرایطی که احزاب در مقام و جایگاه تعامل و برقراری ارتباط بین دولت و ملت قرار بگیرند فاصله زیادی داریم. البته این فاصله زیاد نباید فعالان سیاسی را ناامید کند و از تلاش در زمینه نهادینه کردن فعالیت حزبی در کشور بازدارد.

انتهای پیام

کد N44893

وبگردی