آفتاب
یک رسانه آمریکایی:

جنگی علیه ایران آغاز نکنید/ تجربیات گذشته را بررسی کنید

جنگی علیه ایران آغاز نکنید/ تجربیات گذشته را بررسی کنید

آمریکن کانزرویتیو با انتقاد از افراطی گری گروهی از سناتورهای آمریکایی در قبال ایران با اشاره به ضعف های آمریکا از آنها خواست تا اشتباهات گذشته را تکرار نکنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، جیمز آنتله تحلیلگر آمریکایی با درج مطلبی تحت عنوان "چگونه می خواهید در جنگ با ایران پیروز شوید؟ جنگی را آغاز نکنید"در رسانه آمریکن کانزرویتیو از چهره های افراطی آمریکا خواست تا اشتباهات گذشته آمریکا را در منطقه تکرار نکنند.

نویسنده با اشاره به دیدگاه سناتور تندروی آمریکایی لیندسی گراهام که معتقد است در مواجه با ایران باید اول مجوز استفاده از زور را داد و بعد مذاکره کرد می نویسد: در اینکه ایران دارای نظامی ناخوشایند برای ما است و اینکه دولت اوباما هم غیرقابل اعتماد است تردیدی نیست اما نکاتی وجود دارند که باید به آنها توجه کرد.

این تحلیلگر می نویسد: اجازه دهید با افغانستان شروع کنم جنگی که طولانی ترین جنگ آمریکا بوده است ، بر اساس نظر سنجی انجام شده توسط سی ان ان میزان حمایت مردم آمریکا از این جنگ از 52 درصد سال 2008 به 17 درصد در پایان سال 2013 کاهش یافت بطوریکه در حال حاضر 82 درصد مردم آمریکا مخالف جنگ هستند.

وی در ادامه می نویسد، در عراق هم مخالفت ها با جنگ 69 درصد بوده است و این روزها خبرها حکایت از آن دارد که بخش های از فلوجه عراق به دست گروه های تروریستی القاعده افتاده است و این در حالی است که آمریکا با دادن 4500 کشته و 35000 زخمی و هزینه 1.7 تریلیون دلار در جنگ عراق قصد داشت به مبارزه با همین تروریست ها که حملات 11 سپتامبر را انجام دادند بپردازد و آنها را نابود کند اما شاهدیم که نتیجه عکس حاصل شده است.

جیمز آنتله در ادامه با اشاره به حوادث لیبی و دخالت آمریکا و غرب در این کشور می نویسد، بعد از سرنگونی قذافی این کشور دچار هرج و مرج شد بطوریکه الان گروه های افراطی سلاح های ارسالی آمریکا را می ربایند و هرج و مرج های این کشور به تونس هم سرازیر شده است.

وی در ادامه سوال می کند :ایا الان منافع آمریکا در لیبی بهتر تامین می شود؟

وی در ادامه خطاب به تندروهای آمریکایی می نویسد: فجایع بوجود آمده برای آمریکا بعد از حوادث 11 سپتامبر به خاطر سیاست خارجی غلط باعث شد تا آمریکا نتواند در سوریه مداخله نظامی کند ، جای آن دارد که قبل از مقابله با برنامه هسته ای ایران نیز بررسی های مشابهی داشته باشید.

این تحلیلگر آمریکایی در انتها می نویسد هرچند دیپلماسی با ایران خالی از ریسک نیست اما بر جنگ ارجحیت دارد زیرا که ورود به جنگ می تواند آمریکا را درگیر یک جنگ طولانی مدت بکند که پیروزی هم در پی نخواهد داشت. آیا تا به حال خون ها و هزینه هایی که برای جنگ های پیشدستانه داده ایم کافی نیستند؟

وی در پایان مجددا از تندروهای آمریکایی می خواهد که بار دیگر به بررسی نتایج سیاست های آمریکا در یک دهه گذشته در عراق ، افغانستان و لیبی بپردازند.

 

 

 

 

کد N44476

وبگردی