آفتاب
محسنی اژه‌ای در نشست خبری:/1/

در مقابل فساد شبكه‌های اجتماعی نمی‌توان دست روی دست گذاشت

در مقابل فساد شبكه‌های اجتماعی نمی‌توان دست روی دست گذاشت

خواهش من از صاحبان سایتها،خبرگزاریها، نشریات و بولتن ها این است که عنایت کنند اخباری که نقل می کنند از کجا می‌گیرند. گاهی یک سایت،خبری را می زند و بقیه از روی آن منتشر می کنند، این باعث دردسر خود آنها و زحمت دیگر دستگاهها می‌شود.

سخنگوی قوءقضاییه با تاکید بر اینکه کسی نمی تواند به بهانه ی این که نمی شود امروز جلوی ماهواره، تکنولوژی و شبکه های اجتماعی را گرفت دست روی دست بگذارد، تصریح کرد: هیچ فردی نمی تواند با این بهانه علیه فساد مسلم اخلاقی و اجتماعی که احیانا مسایل امنیتی علیه کشور در آن وجو دارد کاری نکند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه متاسفانه د رمقاطعی از جمله هفته های اخیر اخباری غیر واقعی، کذب و بعضا جعلی وتحریف شده در برخی بولتن ها و سایتها و شبکه ها ی اجتماعی منتشر می‌شود، گفت: این اقدام از لحاظ شرعی و قانونی جرم است و علاوه بر این موجب التهاب در جامعه و بی اعتمادی و یا کم اعتمادی مردم به رسانه های مکتوب و دیجیتال می شود و بدیهی است که وظیفه دستگاههای نظارتی،‌قوه قضائیه و نیروی انتظامی را زیاد می کند.

وی افزود: خواهش من از صاحبان سایتها،خبرگزاریها، نشریات و بولتن ها این است که عنایت کنند اخباری که نقل می کنند از کجا می‌گیرند. گاهی یک سایت،خبری را می زند و بقیه از روی آن منتشر می کنند، این باعث دردسر خود آنها و زحمت دیگر دستگاهها می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین یادآور شد: در برخی از شبکه های اجتماعی مدتی است که عده ای سایتها و یا صفحه هایی را به نام برخی از شخصیت‌ها با‌ز می‌کنند بدون اینکه آنها اطلاعی داشته باشند و سپس در صفحه آنها عکسها و مطالبی را در معرض دید دیگران قرار می دهند. این از دو جهت اشکال دارد اول اینکه بدون اذن شخصیت مربوطه صفحه ای به نام او باز شده و دوم اینکه در این صفحه مطلبی را به وی منتسب کرده اند.

اژه ای با بیان اینکه این اقدام نیز موجب مشکلاتی در جامععه می شود، عنوان کرد: اخیرا به نام دبیرخانه کارگروه فیلترینگ صفحه‌ای باز کرده‌اند و عنوان کرده‌اند که فلان سایت بسته شده و این باعث اختلال و دردسر می‌شود و وقت دیگران را می‌گیرد.

دادستان کل کشور همچنین خاطرنشان کرد: امروز همه ما می‌بینیم که بدخواهان اسلام و مسملین از طرق مختلف در کشورهای اسلامی به ویژه ایران تلاش می کنند تا فساد به وجود بیاورند و یا آن را گسترش دهد و در مرحله بعد جوانان را آلوده کرده تا به مطامع و اهداف خود برسند. وظیفه همه به ویژه حکومت این است که جلوی فساد را بگیرد حالا به هر میزان که ممکن است.

وی با تاکید بر اینکه کسی نمی تواند به بهانه ای این که نمی شود امروز جلوی ماهواره، تکنولوژی و شبکه های اجتماعی را گرفت دست روی دست بگذارد، تصریح کرد: هیچ فردی نمی تواند با این بهانه علیه فساد مسلم اخلاقی و اجتماعی که احیانا مسایل امنیتی علیه کشور در آن وجو دارد کاری نکند. اگر لازم است باید زیرساخت ها را فراهم کرد و برای آن وقت گذاشت و هزینه کرد. اگر نمی توانیم صددرصد جلوی این امر را بگیریم نباید آن را رها کنیم، این قطعا خلاف است مردم و علما به حق از مسوولین و حکومت توقع دارند جلوی فساد را بگیریم به خصوص دستگاههایی که در این زمینه مسوولیت بیشتری دارند، باید بیشتر تلاش کنند.

اژه ای افزود: درست است که استفاده های مجاز هم از شبکه های اجتماعی می شود، اما باید دید فسادی که از این قبیل در کشور اسلامی بوجود می اید چه تاثیری دارد. اگر بشود انسان از طریق شبکه ها و تکنولوژی جدید استفاده خوبی ببرد و مساله ای در آن نباشد استفاده آن عقلایی است، اما اگر امکان تفکیک این مساله وجود ندارد، ما وظیفه داریم جلوی این فساد را بگیریم و اگر کسی از آن کوتاهی کند، مورد بازخواست قرار گیرد.

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگرسخنان خود تصریح کرد: برخی افراد کلاهبردار با عناوین مجهول اقدام به اخاذی می کنند و یا تحت عنوان مامور نیروی انتظامی، مامور دادگستری و یا قضایی سر مردم کلاه گذارند تا مردم را به زحمت بیاندازند.خواهش من این است که این افراد عنایت کنند ممکن است در برخی موارد مساله پیچیده باشد.

وی افزود: در برخی موارد طرف عنوان می کند که کالای شما را ترخیص می کنم و این مبلغ را دریافت می کنم در این صورت اگر کار غیر قانونی انجام شود، فردی که پول داده نیز شریک جرم است و نمی‌تواند ادعا کند سر من کلاه رفته است.

کد N43907

وبگردی