آفتاب

تحلیلگرآمریکایی:تعیین پیش شرط برای حضور ایران در ژنو 2 غیرسازنده است

تحلیلگرآمریکایی:تعیین پیش شرط برای حضور ایران در ژنو 2 غیرسازنده است

تهران – ایرنا - یک استاد دانشگاه، مفسر و تحلیلگر آمریکایی معتقد است اگر برگزارکنندگان کنفرانس ژنو 2 به دنبال نقش آفرینی موثر کشورها برای کمک به حل بحران سوریه هستند، تعیین پیش شرط برای حضور ایران در این کنفرانس غیر ضروری و غیرسازنده است.

«لارنس دیودسون» Lawrence Davidson استاد دانشگاه «وست چستر» ایالت پنسیلوانیای آمریکا در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، ایران را غایب بزرگ در فهرست دعوت شدگان به کنفرانس ژنو2 دانست و گفت: اگر برگزار کنندگان کنفرانس ژنو 2 به دنبال یافتن راه حلی واقعی برای بحران سوریه هستند، بدون تردید نمی توانند نقش ایران را به عنوان یکی از کلیدی ترین کشورهای منطقه و اصلی ترین هم پیمان سوریه نادیده بگیرند.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز گذشته در اظهاراتی جدید گفته که دشوار می توان پذیرفت که ایران به عنوان مخالف توافق بین المللی ژنو یک، به عنوان یک شرکت کننده اصلی در ژنو 2 حضور داشته باشد، اما با حضور غیر رسمی در حاشیه مذاکرات می تواند نقشی مفید در یافتن راه حلی برای بحران سوریه ایفا کند.

«مرضیه افخم» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در واکنش به اظهارت اخیر کری، با تاکید بر اینکه ایران همواره آمادگی خود را برای مشارکت در این زمینه اعلام کرده است، گفت: تهران صرفا پیشنهاداتی را می پذیرد که منطبق بر عزت جمهوری اسلامی باشد.

لارنس دیویدسون در ادامه گفت و گو با ایرنا، با اشاره به اینکه از 4 نهاد بین المللی و 30 کشور برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 دعوت شده است، گفت: با حضور این تعداد شرکت کننده در این کنفرانس که برای حل بحران سوریه برگزار می شود، نخستین انتظار این است با برگزاری چنین کنفرانس بزرگی، بحران سوریه برای همیشه خاتمه یابد.

دیویدسون گفت: اما با نگاهی به فهرست 30 کشوردعوت شده به کنفرانس ژنو 2، به آسانی می توان به این نکته مهم پی برد که در خوش بینانه ترین حالت، فقط دو کشور روسیه و عراق از همراهان واقعی سوریه هستند.

این تحلیلگر و مفسر مسایل خاورمیانه افزود: برخی کشورهای غربی و عربی از جمله آمریکا، عربستان سعودی و قطر که نام آنها در فهرست دعوت شدگان وجود دارد، از حامیان گروه های تروریستی در سوریه هستند و کشورهایی مثل برزیل، دانمارک، آفریقای جنوبی و ... هم که به ژنو 2 دعوت شده اند، تقریبا هیچ گونه نفعی از این مذاکرات نمی برند و علاقه چندانی هم به شرکت در این کنفرانس ندارند.

وی گفت: تعیین پیش شرط برای ایران، علاوه بر اینکه سنگ اندازی در مسیر حضور تهران در ژنو 2 محسوب می شود، بهانه ای برای انحراف افکار عمومی جهان از مسایل مهم مربوط به بحران سوریه و راه حل های واقعی سیاسی برای بحران این کشور و جلب توجه ها به سمت یک سری مسایل غیرضروری و کم اهمیت است.

از نگاه این کارشناس و تحلیلگر آمریکایی، موضوع مهمی که آمریکا تلاش می کند آن را نزد افکار عمومی جهان کم اهمیت جلوه دهد، نقش سازنده ای است که ایران می توان در حل وفصل مسایل سوریه ایفا کند و در مقابل، مسایل کم اهمیت و غیرضروری که واشنگتن می کوشد آن را به عنوان یک مسئله کلیدی جلوه دهد، این است که مفاد بیانیه کنفرانس ژنو یک باید مورد پذیرش کشورهای شرکت کننده در ژنو 2 قرار گیرد در صورتیکه، مخالفت ایران با بیانیه ژنو یک به هیچ وجه نمی تواند نافی نقش آفرینی و اثرگذاری این کشور در کنفرانس آتی باشد.

استاد دانشگاه وست چستر آمریکا گفت: ایران، برخلاف برخی کشورها از جمله آمریکا، در روند تلاش ها برای برگزاری کنفرانس ژنو 2 هیچ مانعی ایجاد نکرده و هیچ گونه اولتیماتوم یا بیانیه غیرسازنده ای هم نداده است. این آمریکا است که با مطرح کردن خواسته ها وپیش شرط های غیرضروری، در مسیر حل پایدار بحران سوریه مانع تراشی می کند.

به گفته لارنس دیویدسون، حتی گروه های مخالف سوری خواهان حل سیاسی بحران در این کشور هم بر اهمیت نقش ایران در حل بحران سوریه تاکید دارند و معتقدند که ایران باید در کنفرانس ژنو 2 برای کمک به حل و فصل سیاسی مسایل سوریه حضور داشته باشد.

این مفسر و تحلیل گر آمریکایی در باره علت دعوت نشدن از ایران برای شرکت در ژنو 2 گفت: دلیل اصلی غیبت ایران در این کنفرانس، مخالفت آمریکا است. آمریکا پیش شرط هایی برای حضور ایران تعیین کرده است و در صورتی که ایران این پیش شرط ها را بپذیرد، توانایی ها و ابتکار عمل این کشور در اثر گذاری و نقش آفرینی در روند حل سیاسی بحران سوریه محدود می شود.

لارنس گفت: یکی از مهم ترین موانع و مشکلات پیش روی کنفرانس ژنو که از هم اکنون نتیجه بخش بودن آن را در هاله ای ابهام قرار داده است، پیش شرط هایی است که برخی گروه های معارضه سوری تحت حمایت آمریکا، برای حضور خود در کنفرانس ژنو 2 اعلام کرده اند. یکی از پیش شرط های این گروه ها معارضه این است که دولت سوریه باید موافقت کند که بشار اسد در در هرگونه دولت انتقالی در سوریه نقشی نداشته باشد که این پیش شرط به نوعی تلاش پیش دستانه برای تعیین نتیجه کنفرانس ژنو 2 پیش از آغاز آن است.

کنفرانس موسوم به ˈژنو2ˈ حدود دو هفته دیگر (دوم بهمن سال جاری) برای یافتن راه حلی برای بحران ایجاد شده در سوریه در شهرهای مونتوو و ژنو سوئیس برگزار می شود.

از زمان برگزاری کنفرانس ژنو 1 در روزهای پایانی ژوئن سال 2012، اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه تلاش زیادی را صورت داد که کنفرانس بعدی موسوم به ژنو 2 در اولین فرصت ممکن برگزار شود اما مسایل گوناگون سبب شد تا تعیین یک زمان مشخص برای برگزاری کنفرانس ژنو 2 بارها به شکست بیانجامد کند.

اواخر ماه می 2013، نیمه اکتبر، 25 نوامبر، 12 دسامبر و حالا هم 22 ژانویه زمان هایی است که برای برگزاری این کنفرانس تعیین شده است و با وجود اینکه حتی فهرست نام نهادهای منطقه ای و بین المللی و کشورها برای شرکت دراین اجلاس منتشر شده است، با توجه به سیر پر فراز و نشیب تحولات و شدت اختلاف نظرها، هنوزهم تضمینی نیست که ژنو 2 روز 22 ژنوایه (دوم بهمن) برگزار شود.

براساس فهرستی که از نام کشورهای شرکت کننده در ژنو 2 منتشر شده است، جمهوری اسلامی ایران تا این لحظه غایب بزرگ این اجلاس است و باتوجه به تاکید فراوان بسیاری از کشورها و مقام های عالی بین المللی بر ضرورت حضور رسمی تهران در ژنو 2 ، ایجاد اصلاحاتی در فهرست کنونی نام کشورهای دعوت شده به این کنفرانس دور از انتظار نیست.

گفت وگو از: محمدرضا منافی

سیام**1723**1535
کد N43844

وبگردی