آفتاب

قربانیان تجاوزات مجری ˈبی بی سیˈ خواستار تشکیل یک کمیته تحقیق مستقل شدند

قربانیان تجاوزات مجری ˈبی بی سیˈ خواستار تشکیل یک کمیته تحقیق مستقل شدند

لندن - ایرنا - قربانیان تجاوزات جنسی و سوءاستفاده های اخلاقی ˈجیمی ساویلˈ مجری مشهور ˈبی بی سیˈ در دهه های گذشته، خواستار تشکیل یک کمیته تحقیق جامع و مستقل برای بررسی ابعاد مختلف جرایم گسترده وی شدند.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر حدود 30 فقره تحقیق جداگانه توسط سازمان های مختلف مرتبط با ˈجیمی ساویلˈ از جمله بنگاه سخن پراکنی بریتانیا (بی بی سی) در حال انجام است ولی قربانیان این مجری فاسد معتقدند که در جریان این تحقیقات پراکنده احتمالا سوال های کلیدی این پرونده بی پاسخ خواهد ماند.

ˈآلن کالینزˈ یکی از وکلای حقوقی که نمایندگی حدود 60 نفر از قربانیان تجاوزات ˈجیمی ساویلˈ را برعهده دارد روز دوشنبه به ˈبی بی سیˈ گفت: اکثر موکلان من بیم آن دارند که از تحقیقات پراکنده فعلی نتیجه لازم به دست نیاید.

وی افزود: ما معتقدیم که باید یک کمیته تحقیق مستقل و فراگیر و با قدرت و اختیارات کامل زیر نظر یکی از قضات دادگاه عالی تشکیل شود تا بتواند همه شاهدان و مطلعان این پرونده را فرابخواند.

این حقوقدان اظهارداشت: اگر این اتفاق نیفتد نه تنها قربانیان بلکه کل کشور یک فرصت مهم را از دست می دهد.

قربانیان تجاوزات جیمی ساویل به دنبال این هستند که بدانند چرا و چگونه این مجری مشهور ˈبی بی سیˈ توانسته بود طی پنج دهه صدها نفر از جمله تعداد زیادی کودک و نوجوان را مورد تجاوز و سوءاستفاده جنسی قرار دهد و به دام نیفتد.

اخیرا گزارش هایی منتشر شده است که نشان می دهد در دهه های گذشته شکایت هایی علیه ˈجیمی ساویلˈ در ادارات پلیس مطرح شده بود ولی ظاهرا به دلیل اعمال نفوذ و شهرت این مجری سرشناس هیچ یک از این شکایت ها به درستی مورد رسیدگی قرار نگرفت.

جیمی ساویل که در دهه 1960 میلادی کار خود را در رادیو و تلویزیون بی بی سی آغاز کرد، به مدت چهار دهه از مجریان مشهور این بنگاه بود و با سفارش و پیگیری های مارگارت تاچر نخست وزیر اسبق انگلیس، از ملکه این کشور لقب سر دریافت کرده بود.

ساویل در اکتبر 2011 میلادی و در سن 84 سالگی مرد، اما هنوز سالگرد مرگ وی فرانرسیده بود که گزارش های فساد اخلاقی وی رسانه ای شد و جامعه انگلیس را شوکه کرد.

این مجری سرشناس متهم بود که در طول بیش از چهار دهه فعالیت خود در بی بی سی صدها نفر از زنان، دختران و حتی پسران کم سن و سال را مورد تجاوز و یا آزار و اذیت جنسی قرار داده است.

پلیس انگلیس پاییز پارسال و پس از فاش شدن ابعاد گسترده فساد اخلاقی ˈجیمی ساویلˈ مجری مشهور ˈبی بی سیˈ تیم ویژه ای را با عنوان ˈیوتریˈ برای تحقیق در مورد سوءاستفاده های جنسی وی و دیگر چهره های سرشناس از کودکان، تشکیل داد که بازرسان این تیم ویژه پلیس تاکنون بیش از 20 نفر از جمله چندنفر از مجریان فعلی و سابق بی بی سی را بازداشت و مورد بازجویی قرار داده اند.

یک گزارش 30 صفحه ای که سال گذشته از سوی پلیس انگلیس منتشر شد، نشان می دهد که حداقل 600 قربانی سوءاستفاده های جنسی جیمی ساویل شناسایی شده اند که طی بیش از 50 سال مورد آزار و اذیت این مجری فاسد قرار گرفته بودند.

اولین سوءاستفاده جنسی ساویل مربوط به سال 1955 است که در شهر منچستر واقع در شمال انگلیس اتفاق افتاده و آخرین آن نیز مربوط به سال 2009 میلادی می باشد که در شهر لندن به وقوع پیوسته است.

بر اساس گزارش پلیس 73 درصد قربانیان این مجری هوس باز ˈبی بی سیˈ، کودکان و نوجوانان زیر سن 18 سال بوده اند و در میان آنان حتی نام 18 کودک زیر 10 سال نیز به چشم می خورد.

40 نفر از قربانیان ساویل را پسران و مردان تشکیل می دهند که حداقل 10 نفر از آنان هنگام وقوع سوءاستفاده جنسی زیر 10 سال سن داشته اند. جوان ترین قربانی فقط هشت سال سن داشته و مسن ترین فردی که مورد آزار و اذیت ساویل قرار گرفته 47 ساله بوده است.

همچنین 82 درصد قربانیان شناسایی شده زنان و دختران جوان بوده اند که اکثرا در زمان وقوع سوءاستفاده ها بین 13 تا 16 سال سن داشته اند.

بر اساس گزارش پلیس، (تا زمستان پارسال) 214 فقره پرونده قضایی درباره سوءاستفاده های جنسی جیمی ساویل در 28 نیروی پلیس سراسر انگلیس به ثبت رسیده که 34 فقره از این پرونده ها مربوط به تجاوز جنسی است.

سوءاستفاده های جنسی جیمی ساویل علاوه بر ادارات ˈبی بی سیˈ در بیمارستان ها، مدارس، هتل ها، مراکز بازپروری و برخی محل های دیگر روی داده و نشان می دهد که بخش های مختلف جامعه انگلیس در برخورد با سوءاستفاده های جنسی طی نیم قرن گذشته ناکام مانده اند.

اروپام**345
کد N43812

وبگردی