آفتاب
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح کرد

تهیه 38 گزارش در مورد بودجه 93/ارائه گزارش‌هایی از توافقنامه ژنو به مسوولان

تهیه 38 گزارش در مورد بودجه 93/ارائه گزارش‌هایی از توافقنامه ژنو به مسوولان

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی از موضوعات بر زمین مانده مانند اساسنامه شرکت‌ ملی نفت را این مرکز تهیه کرده و به شکل طرح نوشته است، گفت: در مورد بودجه نیز تا دیروز 38 گزارش توسط این مرکز تهیه شده است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی از موضوعات بر زمین مانده مانند اساسنامه شرکت‌ ملی نفت را این مرکز تهیه کرده و به شکل طرح نوشته است، گفت: در مورد بودجه نیز تا دیروز 38 گزارش توسط این مرکز تهیه شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در حاشیه برگزاری دومین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری با اشاره به نحوه قانونگذاری و ارائه لوایح و طرح‌ها چه از سوی دولت و چه از سوی مجلس،‌ گفت: مجلس مسیر خودش را می‌رود و دولت هم مسیر خود را. در حالیکه باید این مسیر را به هم‌پوشانی و هم‌افزایی تبدیل کنیم که دولت و مجلس بتوانند به یکدیگر کمک کنند. البته در امر قانونگذاری اصلی‌ترین دستگاه کارشناسی در اختیار دولت است و دولت هم باید کمک کند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان معاون پارلمانی رییس‌جمهور در این همایش، گفت: همان‌طور که اشاره شد یکی از مسائل موجود در کشور بحث سیستم قانونگذاری است. به عنوان مثال مرکز پژوهش‌ها زمانی از موضوع یک لایحه مطلع می‌شود که موضوعی به شکل لایحه در دولت به تصویب رسیده است. بنابراین باید کاری کرد که قبل از اینکه دولت لایحه‌ای را آماده کند این مرکز هم در جریان قرار گیرد البته در مورد طرح‌هایی که مجلس ارائه می‌کند نمایندگان از نظرات مشورتی مرکز پژوهش‌ها استفاده می‌کنند. در واقع مرکز پژوهش‌ها به عنوان محل وصلی برای این مسائل است که باید حتما به این موضوعات توجه شود.

وی درباره اینکه تا چه اندازه مصوبات مجلس کارشناسی شده است، اظهار کرد: بخشی از مصوبات مجلس، لوایح دولتی است. اینکه آیا لوایح دولتی از بررسی کارشناسی خوبی برخوردار است یا خیر؟ به نظر می‌رسد بهتر است قبل از اینکه موضوعی تبدیل به لایحه شود بخشی از مجلس که البته می‌تواند مرکز پژوهش‌ها باشد، در این موضوعات دخیل باشد که از همه ظرفیت‌ها استفاده شود.

جلالی با بیان اینکه یکی از ایرادات اساسی این است که ما در روزمرگی قرار داریم، گفت: گرچه اسناد بالادستی مانند سند چشم‌انداز، قانون اساسی و برنامه‌های توسعه در کشور وجود دارد، گفت:‌ اینها برنامه‌های کلان کشور هستند اما ما باید بدانیم که مثلا برای یک سال آینده در مجلس قرار است چه کارهایی انجام دهیم که دولت بتواند اجرا کند و مکمل همدیگر برای حل مشکلات شود.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حدودا یازده هزار قانون و 78 هزار مقررات در کشور وجود دارد، گفت: این عدد، عدد زیادی است و باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

درخصوص توافقنامه ژنو گزارش‌هایی را به مسوولان کشور داده‌ایم

وی درباره پژوهش انجام شده توسط این مرکز در خصوص توافقنامه ژنو نیز گفت: ما در جلسات کارشناسی حضور نداشتیم شاید هم دلیلی نداشت حضور داشته باشیم اما پس از آنکه توافقنامه ژنو نوشته شد بر روی ابعاد حقوقی، اقتصادی و همنچنین از زوایای مختلف در قالب کمیته‌هایی این مرکز بررسی‌های لازم را انجام داده و گزارش‌هایی را ارائه کرده و در اختیار مسئولان کشور و نمایندگان مجلس قرار داده است.

جلالی در ادامه با اشاره به اینکه مرکز پژوهش‌ها گزارش‌های مقطعی نیز انجام می‌دهد، گفت: به عنوان مثال آخرین وضعیت اقتصادی کشور هفته‌ای یک بار به صورت بولتن تهیه و ارائه می‌شود همچنین در مورد مسائل سیاست خارجی.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد موضوعاتی که بر زمین مانده و دولت و مجلس اقدامی نمی‌کند نیز وارد عمل شده و آنها را پیگیری می‌کند. به عنوان مثال در مورد اساسنامه شرکت ملی نفت در اصل تکلیف دولت بود که اساسنامه به شکل لایحه ارائه شود اما ما آن را به شکل طرح نوشته و در اختیار مجلس قرار دادیم هم‌اکنون نیز اساسنامه برخی دیگر از شرکت‌هایی که فاقد اساسنامه هستند به ویژه در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در حال نگارش است.

وی به ارائه گزارش‌های این مرکز در مورد بودجه نیز اشاره کرد و افزود: سال گذشته بیش از 120 گزارش در زمان بررسی بودجه آماده و ارائه شد و در مورد بودجه 93 نیز تا روز گذشته حدودا 38 گزارش در مورد بودجه تهیه شده، البته ما در جلسات بررسی بودجه نیز حضور داریم.

جلالی همچنین به برخی از قوانین مهمی که مورد بازنگری قرار گرفته است اشاره کرد و گفت: قانون مدیریت خدمات کشوری، اصل 44 قانون اساسی، لایحه دولت بر مالیات‌ها و همچنین هدفمندی یارانه‌ها از جمله این قوانین هستند که گزارش آن به نمایندگان ارائه می‌شود.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: در مورد موضوعات کشوری مانند تحریم‌ها و یا مسائل اقتصادی نیز کمیته‌های خاصی تشکیل شده و آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

انتهای پیام

کد N43639

وبگردی