آفتاب

لاریجانی: مجلس لنگرگاه قانون است

لاریجانی: مجلس لنگرگاه قانون است

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: درست است که لنگرگاه قانون در مجلس است، اما تمام اعمال مجلس در قانونگذاری خلاصه نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدجواد لاریجانی در دومین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری با بیان این که مجلس نقش بسیار مهمی در اداره کشور دارد، اظهار کرد: این موضوع یکی از طراحی‌های اساسی امام بود، انصافا امام نابغه‌ عجیبی بود که با وجود این که در دانشگاه‌های فرنگی درس نخوانده و زبان خارجی به معنای فرنگی نمی‌دانست ولی دید روشنی از حضور مشارکت مردم، دموکراسی و تقنین داشت. این از افتخارات حوزه‌ علمیه است که چنین فردی را به جامعه ارائه کرد.

وی با بیان این که نقش مجلس در سیستم حکومتی جمهوری اسلامی بر اساس فکر اسلامی بسیار مهم است، گفت: مهم این است که این نقش علاوه بر مهم بودن در مباحث در عالم واقعیت نیز با اهمیت شمرده شود. در عالم واقع حرکت به عمل نمایندگان مجلس را مهم می‌کند و نمایندگان می‌توانند با عمل خود مجلس را کم اهمیت یا پر اهمیت جلوه دهند.

لاریجانی ادامه داد: اگر عمل نمایندگان مبتنی بر پشتوانه‌ دقیق علمی باشد طبیعتا رشد و نمو مجلس نیز بیشتر می‌شود. درست است که لنگرگاه قانون در مجلس است، اما تمام اعمال مجلس در قانونگذاری خلاصه نمی شود.

موسس مرکز پژوهش‌های مجلس به دوران فعالیتش اشاره و اظهار کرد:‌ در زمانی قبل از آن که طرح یا لایحه‌ای به مجلس ارائه شود اول مرکز پژوهش‌ها آن را مورد بررسی قرار می‌داد به طوری که بررسی های مرکز ملاک عمل واقع می‌شد.

وی یادآور شد: در دوران ریاست جمهوری آقای رفسنجانی مرکز پژوهش‌ها پاتوق کارشناسان و مسئولان اجرایی بود. به گونه‌ای که قبل از آنکه لایحه‌ای به مجلس ارائه شود جلسات مفصلی با مرکز برگزار می‌شد. در آن زمان موضوعی شبیه هدفمندی در مورد انرژی مطرح بود که آقای هاشمی خواستند قبل از آن که لایحه‌ آن به مجلس ارائه شود جلسات مفصلی با مرکز پژوهش‌ها برگزار کند. در آن جلسه نظرات مرکز مطرح شد که در نهایت آقای رفسنجانی گفت که مرکز پژوهش‌ها پاسخ سوالات را بهتر داده است.

وی افزود: مرکز پژوهش‌ها باید در خط اساسی کار مجلس باشد که برای این منظور مرکز باید نسبت به مسائل حساس و مهم بیشتر وقت بگذارد و اعتماد نمایندگان را جلب کند. ممکن است روی مسائل کم اهمیت تمرکز شود و از مسائل اساسی دور شوید که این شائبه وجود گرایشات در بین کارشناسان را تقویت می‌کند.

لاریجانی پیشنهاد کرد که در مرکز پژوهش‌ها از کارشناسانی با طیف‌های سیاسی مختلف استفاده شود، چون مجلس می‌تواند جایی باشد که همه کارشناسان آزادانه نظر دهند و احساس کنند که ایده‌هایشان بیهوده نیست.

وی در ادامه با تاکید بر این که دسترسی و عرضه در مورد گزارشات مرکز پژوهش‌ها امری مهم به شمار می‌آید، گفت: باید گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها به جز آن دسته که محرمانه و سری است در اختیار عموم قرار گیرد، چون هر چه متقاضی بیشتر باشد خود شما نیز بازخورد بهتری می‌گیرید.

مشاور امور بین‌الملل رئیس قوه قضاییه در ادامه با تاکید بر این که مرکز پژوهش‌ها باید وارد مسائل اصلی کشور شود، یکی از این مسائل را موضوع هسته‌ای عنوان و اظهار کرد‌: به نظرم مرکز پژوهش‌ها در این عرصه کم کار کردند. باید فعالیت شما به گونه‌ای باشد که توضیح، خلاصه ، نقاط مثبت و منفی و نقاط آسیب پذیر مذاکرات در اختیار نمایندگان باشد.

وی یادآور شد: ما از دولت نه به خاطر توفیق در مذاکرات هسته‌یی دفاع می‌کنیم چون این مذاکرات می‌توانست به موفقیت دست پیدا کرده یا نکند. دفاع و همراهی ما با دولت به خاطر آن است که دولت قانونی است و فرد فرهیخته و اندیشمندی در راس حکومت وجود دارد و افراد با سابقه نیز به انجام امور می‌پردازند. بنابراین ما از ته دل از دولت دفاع می‌کنیم.

لاریجانی ادامه داد:‌ در این شرایط دوستان ما در مجلس نباید مساله هسته‌یی را فی‌الجمله بدانند چون اگر این گونه مسائل را با دقت ندانیم ممکن است افراد ذهنتان را مخدوش کنند که این شایسته نیست.

وی در پیشنهاد به مرکز پژوهش‌ها گفت: مرکز پژوهش‌ها می‌تواند کمیته مانیتورینگ تشکیل دهد و عملکرد آمریکا و اروپا را در عمل به تعهدات ژنو و مسیر طی شده پیگیری کند.

مشاور امور بین‌الملل رئیس قوه قضاییه گفت: طبق همان چیزی که دوستانمان در وزارت خارجه توضیح دادند آمریکایی‌ها، تفسیرهای مختلفی نسبت به تعهد ژنو دارند به طوری که طبق توافق انجام شده هر دو طرف باید گام‌های یکسانی را بردارند، اما آنها می‌گویند که تفسیرشان از توافقنامه این است که اول باید ما قدم برداشته و بعد آنها گام بعدی را بردارند که این تفسیر زائدی نسبت به متن توافقنامه نیست.

وی با تاکید بر این که مجلس لنگرگاه حقوق ملی و برج و باروی منافع ملی کشور است گفت: مرکز پژوهش‌ها با در نظر گرفتن این موضوع می‌تواند کمیته یا گروهی تحت عنوان پیگیری تعهدات تشکیل دهد مبنی بر این که کشورهای دیگر چقدر به تعهدات خود پایبند بوده‌اند.

لاریجانی با بیان اینکه مساله هسته‌ای در حال تحول است، گفت: این طور نیست که این مساله ثابت بماند حتی مساله عضویت در ان پی تی نیز در حال دستکاری است، خوشبختانه طرحی را که آورده بودند تصویب نشد.

ادامه دارد...

کد N43494

وبگردی