آفتاب

ادامه تظاهرات حامیان مرسی/ انتقاد اخوان‌المسلمین از موضع سازمان ملل و غرب در قبال مصر

ادامه تظاهرات حامیان مرسی/ انتقاد اخوان‌المسلمین از موضع سازمان ملل و غرب در قبال مصر

در حالی که تظاهرات حامیان اخوان‌المسلمین در سراسر مصر ادامه دارد منابع خبری از وخامت حال یکی از رهبران اخوان‌المسلمین در زندان که از 15 روز قبل دست به اعتصاب غذا زده خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، جمعی از دانشجویان و حامیان اخوان‌المسلمین مصر روز یکشنبه بار دیگر در دانشگاه‌ها و مناطق مختلف این کشور تظاهرات کردند.

به گزارش منابع خبری طی درگیری‌هایی که میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در تظاهرات دانشگاه اسیوط رخ داد، دست کم 40 تن زخمی شدند.

این تظاهرات در اعتراض به برخورد شدید نیروهای امنیتی با دانشجویان دختر و استفاده از گلوله‌های مشقی و گاز اشک آور و دیگر اقدامات خشونت‌آمیز برای سرکوب تظاهرات اخیر برگزار شد.

در دانشگاه‌های الازهر، حلوان، سوهاج و الفیوم نیز دانشجویان حامی اخوان‌المسلمین تظاهرات برگزار کرده و با سر دادن شعارهایی استفاده از زور و خشونت در سرکوب تظاهرات از سوی نیروهای امنیتی مصررا به شدت محکوم کرده و خواهان قصاص عاملان کشتار تظاهرکنندگان شدند.

شرکت‌کنندگان در تظاهرات استان‌های مختلف مصر همچنین با در دست داشتن نمادهای میدان "رابعه العدویه" بازگشت مجدد "مشروعیت" و همچنین آزادی زندانیان سیاسی را خواستار شده و "کودتای نظامی" را محکوم کردند.

همچنین در استان الجیزه زنان مصری حامی اخوان المسلمین با برگزاری تظاهراتی خواهان بازگشت دموکراسی به این کشور و آزادی زندانیان سیاسی شدند.

در استان الشرقیه نیز جمعی از شهروندان حامی اخوان‌المسلمین با تشکیل زنجیره‌ انسانی مخالفت خود را با "کودتای نظامی" اعلام کرده و خواهان بازگشت "مشروعیت" شدند.

براساس آمار ارائه شده از سوی "ائتلاف حمایت از مشروعیت" در جریان تظاهرات روزهای اخیر در مصر دست کم 19 تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

این در حالی است که مقامات مصری اعلام کردند که تعداد کشته‌شدگان در جریان تظاهرات اخیر 14 تن کشته و 62 تن دیگر زخمی شدند که در میان آن‌ها 17 تن از نیروهای امنیتی به چشم می‌خورند.

همچنین وزارت کشور مصر نیز اعلام کرد 250 تن از تظاهرکنندگان در روزهای اخیر بازداشت شده‌اند.

از سوی دیگر جریان اخوان‌المسلمین ادعای دست داشتن یک جوان مصری که پدر وی از رهبران اخوان‌المسلمین است را در انفجار ساختمان امنیتی دقهلیه را رد کرد.

در همین حال با نزدیک شدن به جلسه دادگاه محمد مرسی رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر و انتشار برخی شایعات در خصوص وضعیت جسمانی و سلامت وی، اخوان‌المسلمین در بیانیه‌ای اعلام کردند که ممانعت دادستانی مصر و نگهبانان زندان برج العرب با ملاقات خانواده محمد مرسی با وی در زندان باعث به وجود آمدن برخی سوالات در زمینه وضعیت جسمانی وی شده و شک و شبهه‌ها را در این زمینه افزایش می‌دهد.

در این بیانیه آمده است: "کودتاچیان" از اولین روز آغاز کودتا محمد مرسی را بازداشت کرده و در مکان نامعلومی مخفی کردند.

در ادامه بیانیه‌ مذکور تصریح شده است: بازداشت و مخفی نگه داشتن مرسی به مثابه اعمال فشار به وی جهت تسلیم شدن و کوتاه آمدن از مواضعش است.

همچنین اخوان‌المسلمین سکوت دبیر کل سازمان ملل و برخی دولت‌های غربی را در برابر بازداشت و مخفی نگاه داشتن مرسی و ممانعت از ملاقات وی با خانواده و وکیلش را به شدت محکوم کردند.

از سوی دیگر منابع خبری گزارش دادند که محمد البلتاجی، یکی از رهبران اخوان‌المسلمین که هم اکنون در بازداشت به سر می‌برد و از 15 روز پیش تاکنون دست به اعتصاب غذا زده است و هم اکنون در وضعیت جسمانی نامطلوبی به سر می‌برد.

محمد البلتاجی پیشتر اعلام کرده بود که در اعتراض به شرایط سخت زندان و سوء رفتار عوامل و مقامات زندان با وی اعتصاب غذا می‌کند.

سناء عبدالجواد، همسر البلتاجی در این باره به خبرنگاران گفت که خانواده وی از وضعیت جسمانی بلتاجی در داخل زندان چیزی نمی‌دانند و وکلای وی خبر داده‌اند برخی اقدامات پزشکی برای بهبود وضعیت سلامتی وی در حال انجام است اما نتایج این اقدامات هنوز نامعلوم است.

انتهای پیام

کد N43305

وبگردی