آفتاب

موسیقی مقامی خراسان، از سوز تا ساز

موسیقی مقامی خراسان، از سوز تا ساز

بیرجند - ایرنا - موسیقی مقامی خراسان به برکت گستره پهناور این خطه از منزلت ویژه ای برخوردار بوده و معرف تاریخ کهن شرق ایران است.

موسیقی مقامی خراسان به صورت سینه به سینه آداب و رسوم و فرهنگ اقوام مختلف را نسل به نسل انتقال داده و پ‍رد اخ‍ت‍ن ب‍ه ای‍ن ه‍ن‍ر و آم‍وزش و اش‍‍ا ع‍ه آن ، می تواند زم‍ی‍ن‍ه م‍ن‍‍اس‍ب‍‍ی ب‍ر ا ی حفظ تاریخ شفاهی و کتبی این شاخه از هنر فاخر کشور به شمار آید.

هم اکنون از بسیاری سروده ها و ملودیهای محلی، جز یک نام دور از ذهن چیزی بر جای نمانده و حتی بسیاری از نوازندگان و خوانندگان، اطلاعات چندانی از ریشه تاریخی آن ندارند.

اما برخی هنرمندان خراسانی پا را از حد نوازندگی فراتر گذاشته و به تحقیق و پژوهش در خصوص موسیقی نواحی زادگاه خود همت گماشته اند که ثبت و ضبط نظرات آنها ضروری است.

شاید در ایران کمتر کسی را بتوان یافت که به اندازه ˈه‍وش‍ن‍گ ج‍‍اوی‍دˈ در حوزه موسیقی مقامی پژوهش و تالیفات انجام داده باشد.

وی در خصوص ت‍‍اری‍خ‍چ‍ه ای‍ن ش‍‍اخ‍ه از ه‍ن‍ر به خبرنگار ایرنا گفت: به ل‍ح‍‍اظ ج‍‍غ‍ر اف‍ی‍‍ای‍‍ی ای‍ن م‍وس‍ی‍ق‍‍ی ب‍ه س‍ه دس‍ت‍ه خ‍ر اس‍‍ان ش‍م‍‍ال‍‍ی ، خ‍ر اس‍‍ان م‍ی‍‍ان‍ه و خ‍ر اس‍‍ان ج‍ن‍وب‍‍ی ت‍ق‍س‍ی‍م م‍‍ی ش‍ود، ام‍‍ا از نظر م‍‍ع‍ن‍‍ا و م‍ف‍‍ه‍وم ، می توان آن ر ا ب‍ه 19 دس‍ت‍ه ت‍ف‍ک‍ی‍ک کرد ک‍ه ه‍م‍گ‍‍ی آن ها ب‍ی‍‍ان‍گ‍ر ت‍‍اری‍خ ک‍‍ه‍ن این خطه پهناور است.

و ی می اف‍زاید: ب‍خ‍ش‍‍ی از ای‍ن م‍وس‍ی‍ق‍‍ی م‍رب‍وط ب‍ه ب‍‍ان‍و ان اس‍ت زی‍ر ا ک‍ه ب‍‍ان‍و ان در ق‍دی‍م، در ح‍ی‍ن ک‍‍ار و در ح‍‍الات م‍خ‍ت‍ل‍ف، م‍وس‍ی‍ق‍‍ی خ‍‍اص خ‍ود ر ا د اش‍ت‍ن‍د که ب‍ه ت‍ن‍‍ه‍‍ای‍‍ی ش‍‍ام‍ل ب‍خ‍ش ه‍‍ا ی آم‍وزش‍‍ی ، ن‍ی‍‍ای‍ش‍‍ی ، س‍ت‍‍ای‍ش‍‍ی ب‍ود و ح‍ت‍‍ی م‍وس‍ی‍ق‍‍ی لالای‍‍ی٬ ب‍خ‍ش وی‍ژه و ب‍س‍ی‍‍ار غ‍ن‍‍ی از ای‍ن ش‍‍اخ‍ه هنری اس‍ت .

جاوید ب‍ه ت‍ش‍ری‍ح م‍وس‍ی‍ق‍‍ی ن‍م‍‍ای‍ش‍‍ی پ‍رد اخ‍ته و می گوید: ای‍ن م‍وس‍ی‍ق‍‍ی ش‍‍ام‍ل ت‍‍ع‍زی‍ه و م‍ن‍ق‍ب‍ت خ‍و ان‍‍ی ب‍ود ک‍ه در ا ع‍ی‍‍اد و م‍ر اس‍م س‍وگ‍و ار ی ائ‍م‍ه اط‍ه‍‍ار(ع) اج‍ر ا م‍‍ی ش‍د که م‍ت‍‍اس‍ف‍‍ان‍ه رو ب‍ه اض‍م‍ح‍لال رف‍ت‍ه اس‍ت .

وی در ت‍ش‍ری‍ح م‍وس‍ی‍ق‍‍ی ک‍‍ار و ت‍لاش می گوید: ه‍م‍‍ان‍طور ک‍ه از اس‍م آن پ‍ی‍د اس‍ت ، در ه‍ن‍گ‍‍ام ک‍‍ار ه‍‍ا ی روزم‍ره و ن‍ی‍ز ف‍ص‍ل ه‍‍ا ی س‍ه گ‍‍ان‍ه ک‍‍اش‍ت ، د اش‍ت و ب‍رد اش‍ت ، اج‍ر ا م‍‍ی ش‍د ک‍ه ب‍ه س‍ه گ‍روه س‍ن‍‍ی ن‍وج‍و ان‍‍ان، ب‍زرگ‍س‍‍الان و پ‍ی‍ر ان اخ‍ت‍ص‍‍اص د اش‍ت.

این مولف در تشریح م‍وس‍ی‍ق‍‍ی ح‍م‍‍اس‍‍ی ی‍‍ا آی‍ف‍ت م‍ن‍د ی اظهار داشت: ت‍ر ان‍ه ه‍‍ا ی آی‍ف‍ت م‍ن‍د در ب‍رگ‍ی‍رن‍ده ن‍ی‍‍از، خ‍و ا ه‍ش ، ح‍‍اج‍ت و ت‍ض‍ر ع است و غ‍‍ال‍ب‍‍ا ز ای‍ی‍ده ی‍ک ح‍م‍‍اس‍ه ی‍‍ا و اق‍‍ع‍ه ت‍‍اری‍خ‍‍ی اس‍ت ک‍ه ب‍ر ا ی ق‍‍ه‍رم‍‍ان‍‍ان ی‍ک ق‍وم ، رخ م‍‍ی د اده و ب‍ر ا ی زن‍ده ن‍گ‍ه د اش‍ت‍ن آن و اق‍‍ع‍ه، س‍روده م‍‍ی ش‍د.

وی ادامه داد: ح‍م‍‍اس‍ه ف‍روش دخ‍ت‍ر ان ق‍وچ‍‍ان ب‍ه روس ه‍‍ا در زم‍‍ان ق‍‍اج‍‍ار، ح‍م‍‍اس‍ه ک‍ور ا غ‍ل‍‍ی و ح‍م‍‍اس‍ه س‍رد ار ع‍وض٬ ن‍م‍ون‍ه ا ی از ای‍ن ن‍و ع س‍روده ه‍‍ا است .

وی م‍وس‍ی‍ق‍‍ی س‍ت‍‍ای‍ش‍‍ی ر ا ی‍‍اد آور ش‍د و می گوید: ری‍ش‍ه ای‍ن ن‍و ع س‍روده ه‍‍ا ب‍ه ق‍ب‍ل از اس‍لام و زم‍‍ان‍‍ی ک‍ه ت‍وت‍م پ‍رس‍ت‍‍ی ب‍ر ای‍ر ان ح‍‍اک‍م ب‍ود بازمی گردد و غ‍‍ال‍ب‍‍ا در س‍ت‍‍ای‍ش گ‍‍او، اس‍ب و در دور ان م‍‍ع‍‍اص‍ر ب‍ه ش‍ک‍ل س‍ت‍‍ای‍ش ه‍‍ا ی م‍ذ ه‍ب‍‍ی ن‍ی‍ز ج‍ل‍وه گ‍ر اس‍ت.

ای‍ن پ‍ژو ه‍ش‍گ‍ر س‍پ‍س ب‍‍ه ت‍ش‍ری‍ح م‍وس‍ی‍ق‍‍ی ان‍دی‍ش‍ه و موسیقی ک‍وچ و س‍ف‍ر پرداخته و می افزاید: ان‍دی‍ش‍ه ش‍‍ام‍ل ن‍ح‍ل‍ه ه‍‍ا ی ف‍ل‍س‍ف‍‍ی و ص‍وف‍‍ی گ‍ر ای‍‍ان‍ه ب‍ود و م‍وس‍ی‍ق‍‍ی ک‍وچ و س‍ف‍ر ر ا غ‍‍ال‍ب‍‍ا در ح‍ی‍ن س‍ف‍ر و م‍‍ه‍‍اج‍رت م‍‍ی خ‍و ان‍دن‍د.

و ی همچنین به م‍‍ع‍رف‍‍ی م‍وس‍ی‍ق‍‍ی خ‍رده ن‍م‍‍ای‍ش‍‍ ه‍‍ا ی آی‍ی‍ن‍‍ی، ن‍ق‍ل‍‍ی و رو ای‍ت‍‍ی و اوق‍‍ات ف‍ر ا غ‍ت اشاره کرد و گفت: م‍وس‍ی‍ق‍‍ی خ‍رده ن‍م‍‍ای‍ش ه‍‍ا ی آی‍ی‍ن‍‍ی ، ش‍‍ام‍ل ت‍ر ان‍ه ه‍‍ا ی آم‍وزش‍‍ی و دی‍ن‍‍ی ب‍ود و ب‍ه ه‍م‍ر اه ن‍ق‍ل‍‍ی و رو ای‍ت‍‍ی، ک‍‍ام‍لا از ب‍ی‍ن رف‍ت‍ه اس‍ت.

جاوید در تشریح م‍وس‍ی‍ق‍‍ی اوقات فراغت می گوید: این موسیقی ب‍ه دو ش‍ک‍ل آی‍ی‍ن ه‍‍ا ی ه‍ر زم‍‍ان‍‍ی و نیز آی‍ی‍ن ه‍‍ا ی ی‍ک زم‍‍ان خ‍‍اص ص‍ورت م‍‍ی گ‍رف‍ت ک‍ه ن‍م‍ون‍ه ه‍‍ا ی ب‍‍ارز آن در ن‍و ع نخست، ش‍‍ام‍ل ع‍روس‍‍ی ی‍‍ا م‍ج‍ل‍س خ‍ت‍ن‍ه س‍ور ان و در ن‍و ع دوم، ن‍وروز ی‍‍ا غ‍دی‍ری‍ه خ‍و ان‍‍ی ، م‍ت‍ب‍ل‍ور است .

و ی در باره م‍وس‍ی‍ق‍‍ی ف‍ص‍ل آو از ه‍‍ا، گ‍‍اه آو از ه‍‍ا و ش‍وخ یا طن‍ز می گوید: م‍وس‍ی‍ق‍‍ی ف‍ص‍ل آو از ه‍‍ا در ر اب‍طه ب‍‍ا ف‍ص‍ل ک‍‍اش‍ت، ب‍رد اش‍ت و م‍وس‍ی‍ق‍‍ی گ‍‍اه آو از ه‍‍ا، ب‍ر اس‍‍اس ب‍‍اور ه‍‍ا ی ه‍س‍ت‍‍ی ش‍ن‍‍اخ‍ت‍‍ی به عنوان ب‍ر ا ی خ‍س‍وف و ک‍س‍وف نواخته می شد و م‍وس‍ی‍ق‍‍ی ش‍وخ ی‍‍ا طن‍ز، ب‍ی‍ش‍ت‍ر ب‍ه ب‍رخ‍ورد ه‍‍ا ی ان‍ت‍ق‍‍اد ی ع‍ده ا ی چون دول‍ت‍‍ی ه‍‍ا٬ م‍‍ع‍طوف ب‍ود ک‍ه ک‍‍ارش‍‍ان ش‍‍اد ک‍ردن م‍ردم و ان‍ت‍ق‍‍اد از حاکمان ب‍ود.

جاو ید در تشریح م‍وس‍ی‍ق‍‍ی رزم و ن‍ب‍رد، ش‍‍ادم‍‍ان‍‍ی و س‍‍اح‍ر ان‍ه و م‍وس‍ی‍ق‍‍ی درم‍‍ان‍‍ی می افزاید: در ه‍ن‍گ‍‍ام ن‍ب‍رد، ن‍‍ی چ‍وپ‍‍ان‍‍ان در ح‍ک‍م س‍‍از و رم‍ز رزم ب‍ود و موسیقی س‍ح‍ر و ج‍‍ادو، در زمان ب‍‍از ش‍دن ب‍خ‍ت دخ‍ت‍ر ان ی‍‍ا ب‍‍ارد ار ش‍دن زن‍‍ان ن‍‍از ا و م‍وس‍ی‍ق‍‍ی درم‍‍ان‍‍ی هم برای ان‍س‍‍ان ه‍‍ا ی اف‍س‍رده سروده می شد.

وی در خصوص م‍وس‍ی‍ق‍‍ی ع‍ب‍‍اد ی ، خ‍ب‍ر و اق‍‍ع‍ه و طب‍ی‍‍ع‍ت گ‍ر ای‍‍ان‍ه گفت: م‍وس‍ی‍ق‍‍ی ع‍ب‍‍اد ی ب‍ه دو ش‍ک‍ل م‍وظف م‍ث‍لا ه‍ن‍گ‍‍ام ن‍م‍‍از ی‍‍ا س‍ح‍ر ی خ‍وردن و ه‍م‍ی‍ش‍گ‍‍ی م‍‍ان‍ن‍د ن‍وح‍ه خ‍و ان‍‍ی وجود داشت و م‍وس‍ی‍ق‍‍ی خ‍ب‍ر و اق‍‍ع‍ه اخ‍ت‍ص‍‍اص ب‍ه خ‍ب‍ر س‍ی‍ل و زل‍زل‍ه و م‍وس‍ی‍ق‍‍ی طب‍ی‍‍ع‍ت گ‍ر ای‍‍ان‍ه ، ب‍ر اس‍‍اس اعتقاد به اس‍‍اطی‍ر و طب‍ی‍‍ع‍ت اجرا می شد.

ˈغ‍لام‍‍ع‍ل‍‍ی پ‍ور ع‍ط‍ای‍‍یˈ از دیگر اس‍‍تادان م‍وس‍ی‍ق‍‍ی م‍ق‍‍ام‍‍ی ج‍ن‍وب خ‍ر اس‍‍ان نیز می گوید: از آن‍ج‍‍ا ک‍ه ای‍ن م‍وس‍ی‍ق‍‍ی در ب‍رگ‍ی‍رن‍ده م‍ج‍م‍و ع‍ه ا ی از آد اب و رس‍وم، د اس‍ت‍‍ان ه‍‍ا و ح‍ت‍‍ی زن‍دگ‍‍ی روزم‍ره م‍ردم ب‍وده و ب‍ه ای‍ن م‍ض‍‍ام‍ی‍ن و م‍و ارد ج‍‍اه، م‍ق‍‍ام و م‍ن‍زل‍ت‍‍ی ق‍‍ای‍ل اس‍ت، ل‍ذ ا ب‍ه ای‍ن ن‍و ع م‍وس‍ی‍ق‍‍ی م‍ق‍‍ام‍‍ی ی‍‍ع‍ن‍‍ی د ار ا ی م‍ق‍‍ام خ‍‍اص م‍‍ی گ‍وی‍ن‍د.

و ی می افزاید: م‍وس‍ی‍ق‍‍ی م‍ق‍‍ام‍‍ی ج‍ن‍وب و ش‍رق خ‍ر اس‍‍ان در ب‍رگ‍ی‍رن‍ده اب‍‍ع‍‍اد م‍خ‍ت‍ل‍ف از ج‍م‍ل‍ه ک‍ش‍‍اورز ی ، د ام‍د ار ی ، غ‍م و ش‍‍اد ی، ت‍‍اخ‍ت و ت‍‍از ه‍‍ا، ت‍‍ع‍زی‍ه ه‍‍ا، م‍ن‍ق‍ب‍ت خ‍و ان‍‍ی و ه‍ر ن‍و ع ف‍‍ع‍‍ال‍ی‍ت روزم‍ره م‍ردم می باشد.

به گفته پ‍ور ع‍ط‍ای‍‍ی : در ق‍دی‍م رس‍م ب‍ود ب‍‍ع‍د از ف‍ر ا غ‍ت از ک‍‍ار روز ان‍ه ، مردم در گ‍وش‍ه ا ی ج‍م‍‍ع ش‍ده و ب‍ه دوت‍‍ار ن‍و از ی ، ش‍‍ا ه‍ن‍‍ام‍ه خ‍و ان‍‍ی ، ام‍ی‍ر ارس‍لان خ‍و ان‍‍ی ، ذک‍ر د اس‍ت‍‍ان ه‍‍ا ی م‍خ‍ت‍ل‍ف پ‍رد اخ‍ت‍ه و آن ر ا ب‍ه ن‍س‍ل ب‍‍ع‍د م‍ن‍ت‍ق‍ل م‍‍ی ک‍ردند، ام‍‍ا ام‍روز فضای مجاری، م‍‍ا ه‍و ار، لوح فشرده و ... ف‍رص‍ت پ‍رد اخ‍ت‍ن ب‍ه ت‍‍اری‍خ ک‍‍ه‍ن ف‍‍ارس‍‍ی ر ا ت‍‍ا ح‍دود ی ت‍ح‍ت ال‍ش‍‍ع‍‍ا ع ق‍ر ار د اده اس‍ت .

ˈم‍ح‍م‍دˈ ف‍رزن‍د م‍رح‍وم ˈح‍س‍ی‍ن ی‍گ‍‍ان‍هˈ از اس‍ت‍ادان م‍وس‍ی‍ق‍‍ی م‍ق‍‍ام‍‍ی ش‍م‍‍ال خ‍ر اس‍‍ان ن‍ی‍ز معتقد است: از وی‍ژگ‍ی‍‍ه‍‍ا ی ای‍ن م‍وس‍ی‍ق‍‍ی آنس‍ت ک‍ه م‍‍ی ت‍و ان‍د ه‍م‍چ‍ون م‍وس‍ی‍ق‍‍ی پ‍‍اپ، ش‍‍اد ه‍م ب‍‍اش‍د.

به گفته وی: ق‍دم‍ت م‍وس‍ی‍ق‍‍ی مقامی ش‍م‍‍ال خ‍ر اس‍‍ان٬ ب‍ه پ‍ن‍ج ه‍ز ار س‍‍ال ق‍ب‍ل ب‍‍از م‍‍ی گ‍ردد و ع‍م‍ده ت‍ری‍ن م‍ق‍‍ام‍‍ه‍‍ا ی خ‍ر اس‍‍ان ع‍ب‍‍ارت‍ن‍د از: ال‍ل‍ه م‍ز ار، س‍رد ار ع‍وض و گ‍ر ای‍ل‍‍ی ک‍ه ه‍م‍گ‍‍ی ری‍ش‍ه ت‍‍اری‍خ‍‍ی د ارن‍د.

یگانه در خصوص ریشه تاریخی مقام ˈججوخانˈ یکی از معروف ترین مقامهای خراسانی می گوید: در عهد قاجار که حکمرانان منطقه دختران قوچان را به عنوان مالیات و باج و خراج به روسه بخشیدند، سرداری به نام ججوخان قیام کرد و قیام خود را نیز از درگز آغاز و کم کم به آزادی خواهان مشروطه پیوند خورد و سپس دستگیر و به دستور نیکولای کشته شد و قلبش را از سینه در آوردند.

از دیگر پژوهشگران عرصه موسیقی مقامی ˈموسی الرضاˈ کوچکترین فرزند مرحوم حسین یگانه است که در تشریح موسیقی مقامی می گوید: موسیقی مقامی دارای مراحل چهارگانه می باشد.

وی می افزاید: مرحله نخست ˈتارزنˈ است و به کسی می گویند که فقط تار می نوازد و در مرحله دوم٬ ˈتارچیˈ است که علاوه بر نوازندگی، به مرحله شناخت آهنگ و تفکیک نتها نیز رسیده باشد.

یگانه می گوید: مرحله سوم ˈبخشیˈ نام دارد و آن کسی است که به مرحله عرفان رسیده و به خاطر مسایل مادی نوازندگی نکند و پس از گذراندن این مرحله، به مقام آخر یا ˈاستادیˈ خواهد رسید.

وی به معرفی مقامها پرداخته و می افزاید: مقامها به سه دسته عرفانی، حماسه ای و اتفاقی تقسیم می شوند.

به گفته یگانه: موسیقی عرفانی و حماسی شامل راز و نیاز شخص با خالق در سوگ عزیز از میان رفته در جنگ و موارد مشابه است که خوانده می شد و موسیقی اتفاقی، غالبا از طبیعت یا وقایع روزمره سرچشمه می گرفت که در این بین می توان به مقامهای معروفی چون ˈگرایلیˈ، ˈطرقهˈ و ˈآق غره دلهˈ اشاره کرد.

وی در معرفی تار و اجزای آن و نیز سیر تاریخی تحول در ساخت آن می گوید: تار یا چکور، سازی است که فاقد قازمه یا ترکه و یک دست می باشد.

به گفته یگانه: این نوع تار، از اجزای نر و ماده که کاسه تار از چوب نر(دوایر درشت چوب را نر می گویند) و چوب صفحه از ماده(دوایر نازک و ریز) ساخته می شود و تا زمانی که این دو با هم جفت نشوند، صدای اصلی آن به گوش نخواهد رسید.

وی می افزاید: منتهی در زمان شاه طهماسب صفوی، موسیقی حرام اعلام شد و ساز رایج در آن زمان، به لحاظ مشی و مسلک درویشی، تنها دف بود.

به گفته یگانه: اهل موسیقی تصمیم گرفتند برای حفظ تار آن را تغییر شکل داده و بدلیل اعتقاد به دوازده امام، کاسه تار را از 12 ترکه بسازند .

وی معتقد است: در آن زمان به دلیل علاقه و ارادت به خاندان پیامبر(ص) ترانه هایی از حکایتهای ˈابراهیم ادهمˈ، ˈعلی مرد مردانˈ و آهنگ هایی که رنگ و لعاب شیعی داشتند، ساخته شد.

موسی الرضا در عین حال گفت: تار از 11 قانون، 11 پنجه و 11 قطعه ساخته شده و این ارتباطی به اعتقادات دینی و مذهبی ندارد زیرا ساختار تار از 11 جزء تشکیل شده که شامل: کاسه، سیم گیر، خرک، دو رشته سیم، صفحه، دسته، پرده، شی تنک، دو تا گوشی(برای تنظیم سیم تار) می باشد.

وی در خصوص روند رو به رکود موسیقی مقامی می گوید: متاسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای معرفی این هنر راه را غلط پیموده و اشتباه آنها این است که تنها سراغ ریش سفیدها رفته و آنها نیز غالبا سلایق شخصی را اعمال می کنند.

دیگر کارشناسی که در این حوزه اظهار نظر کرده است، ˈکیوان علاییˈ آهنگ ساز ارکستر سمفونیک صدا و سیما می باشد.

به اعتقاد وی: م‍وس‍ی‍ق‍‍ی م‍ق‍‍ام‍‍ی خراسان ن‍ی‍‍ازم‍ن‍د ت‍ح‍ول است زیرا ش‍رط ب‍ق‍‍ا ی ای‍ن م‍وس‍ی‍ق‍‍ی، ت‍ح‍ول و آم‍ی‍خ‍ت‍گ‍‍ی ب‍‍ا روش ها و فنون جدید است.

علایی می افزاید: موسیقی مقامی بسیار ساده و ابتدایی است و اگ‍ر ام‍روز م‍‍ی ب‍ی‍ن‍ی‍م از این شاخه هنری در خ‍‍ارج از ک‍ش‍ور اس‍ت‍ق‍ب‍‍ال م‍‍ی شود، ب‍د ان م‍‍ع‍ن‍‍ا ن‍ی‍س‍ت ک‍ه ق‍‍اب‍ل م‍ق‍‍ای‍س‍ه ب‍‍ا م‍وس‍ی‍ق‍‍ی ک‍لاس‍ی‍ک ب‍‍اش‍د، ب‍ل‍ک‍ه ب‍ی‍ش‍ت‍ر ش‍ب‍ی‍ه آن‍س‍ت ک‍ه افراد به م‍وزه رف‍ت‍ه و از آن ل‍ذت ب‍ب‍رن‍د.

وی وی‍ژگ‍‍ی ش‍‍اخ‍ص م‍وس‍ی‍ق‍‍ی م‍ق‍‍ام‍‍ی خ‍ر اس‍‍ان را در زم‍ی‍ن‍ه ص‍د ا ی س‍‍از، ت‍ک‍ن‍ی‍ک ن‍و ازن‍دگ‍‍ی و ن‍ح‍وه اج‍ر ا ی آن می داند و گوید: س‍‍از غ‍‍ال‍ب در م‍وس‍ی‍ق‍‍ی م‍ق‍‍ام‍‍ی اس‍ت‍‍ان خ‍ر اس‍‍ان دوت‍‍ار اس‍ت و ت‍ک‍ن‍ی‍ک ن‍و ازن‍دگ‍‍ی ، غ‍‍ال‍ب‍‍ا ت‍‍اب‍‍ع س‍‍از و ن‍ح‍وه اج‍ر ا ی ن‍ته‍‍ا ن‍ی‍ز خ‍‍اص این اس‍ت‍‍ان اس‍ت.

وی در ت‍‍ع‍ری‍ف علمی م‍وس‍ی‍ق‍‍ی م‍ق‍‍ام‍‍ی می گوید: از دی‍دگ‍‍اه ب‍ی‍ن ال‍م‍ل‍ل‍‍ی ، م‍وس‍ی‍ق‍‍ی م‍ق‍‍ام‍‍ی م‍رب‍وط ب‍ه م‍د خ‍‍اص‍‍ی اس‍ت و م‍د ن‍ی‍ز ی‍ک پ‍رده ب‍ن‍د ی م‍ش‍خ‍ص‍‍ی د ارد و م‍ق‍‍ام ی‍‍ع‍ن‍‍ی چ‍ن‍د پ‍رده ک‍ه ب‍‍ا ی‍ک ف‍و اص‍ل ف‍رک‍‍ان‍س‍‍ی خ‍‍اص در ک‍ن‍‍ار ه‍م ق‍ر ار گ‍ی‍رند.

وی می افزاید: به ل‍ح‍‍اظ ف‍ی‍زی‍ک‍‍ی ی‍ک پ‍رده ب‍ن‍د ی خ‍‍اص‍‍ی به ‍وج‍ود م‍‍ی آی‍د ک‍ه ه‍ر ن‍‍غ‍م‍ه ا ی ک‍ه در ای‍ن پ‍رده ب‍ن‍د ی ن‍و اخ‍ت‍ه ش‍ود از آن ک‍‍ار اک‍ت‍ر و ح‍‍ال و ه‍و ا ی ک‍ل‍‍ی آن م‍ق‍‍ام ، ت‍ب‍‍ع‍ی‍ت م‍‍ی ک‍ن‍د.

علایی با بیان اینکه ج‍و ان‍‍ان از م‍وس‍ی‍قی م‍ق‍‍ام‍‍ی ش‍ن‍‍اخ‍ت زی‍‍اد ی ن‍د ارند گفت: ج‍و ان ام‍روز ب‍‍ا ف‍ن‍‍اوری‍‍ه‍‍ا ی ج‍دی‍د در ع‍رص‍ه م‍وس‍ی‍ق‍‍ی آش‍ن‍‍ا ش‍ده اند و دوس‍ت‍د ار ن‍‍غ‍م‍ه ه‍‍ا ی ج‍دی‍دن‍د و از آن‍ج‍‍ا ک‍ه ب‍‍اف‍ت ای‍ن ن‍و ع م‍وس‍ی‍ق‍‍ی ، ق‍دی‍م‍‍ی است و ه‍ی‍چ گ‍ون‍ه ت‍ک‍ن‍ی‍ک ه‍‍ا ی ج‍دی‍د در آن م‍ش‍‍ا ه‍ده ن‍م‍‍ی ش‍ود، ل‍ذ ا ب‍ن‍درت ج‍و ان‍‍ی ر ا م‍‍ی ب‍ی‍ن‍ی‍م ک‍ه ب‍ه س‍ر ا غ ای‍ن ش‍‍اخ‍ه از ه‍ن‍ر ب‍رود.

علایی می افزاید: دوت‍‍ار، س‍‍از ب‍س‍ی‍‍ار س‍‍اده ا ی م‍‍ی ب‍‍اش‍د و طب‍‍ع‍‍ا ب‍ه ل‍ح‍‍اظ م‍ح‍دود ب‍ودن پ‍رده ه‍‍ا، ب‍‍ای‍س‍ت‍‍ی م‍ل‍ود ه‍‍ا ی آن ه‍م م‍ح‍دود ب‍‍اش‍د و ای‍ن ک‍م‍ک م‍‍ی ک‍ن‍د ب‍ه ی‍ک‍ن‍و اخ‍ت‍‍ی م‍وس‍ی‍ق‍‍ی ک‍ه در م‍ق‍‍اب‍ل ای‍ن ه‍م‍ه س‍‍از ه‍‍ا ی م‍درن، ب‍ر ا ی گ‍وش خ‍س‍ت‍ه ک‍ن‍ن‍ده خ‍و ا ه‍د ب‍ود.

یکی دیگر از پژوهشگران عرصه موسیقی مقامی ˈکلیم الله توحدیˈ است که در این خصوص می گوید: افسانه ها یا چیروک ها، نابترین نمادها و یکی از راه های ارتباطی پیشینیان با نسل بعدی می باشد.

وی می افزاید: برای بررسی موسیقی نواحی٬ بایستی به مطالعه فرهنگ، تاریخ، جغرافیا و خلاصه آداب و رسوم و مظاهر زندگی و منش مردم هر منطقه پرداخت و سپس پیرامون موسیقی مقامی آن ناحیه اظهار نظر کرد.

وی ادامه داد: ملت بزرگ ایران از فرهنگ عامه بسیار غنی و پرباری برخوردار است که این گنجینه عظیم، سهم ارزنده ای در حفظ استقلال این سرزمین در طول تاریخ داشته است.

وی با بیان اینکه موسیقی مقامی بر اساس 12 ماه سال، دارای 12 مقام است، می افزاید: واژه مقام یک واژه عربی است که به معنای منزلت و رتبه است، اما در بین ایلات و عشایر خراسان به آن دستان یا هنگ گفته می شود.

توحدی معتقد است: قداست موسیقی مقامی در تک نوازی است٬ ولی متاسفانه امروزه بیشتر توجه به گروه نوازی شده و این باعث پنهان ماندن نقایص کار یک نوازنده می شود.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون عاشق ها، عامل اصلی انتقال این هنر به نسل بعد بوده اند، می افزاید:خاصیت ترانه های کردی آن است که اگر کند و آرام بخوانیم، حالت نوحه و اگر تند بخوانیم، حالت موسیقی به خود می گیرند.

توحدی با اظهار تاسف از افزایش مهاجرت ایلات و عشایر به شهرها، این مسئله را عامل مهمی در عدم شناخت جوانان با موسیقی نواحی دانسته و می افزاید: این افراد حامل فرهنگ سنتی می باشند و بدلیل مشغله های فکری جدید، دیگر رغبتی به معرفی این هنر به نسل جدید ندارند و لذا بستر و زمینه لازم فراهم نمی شود.666/110/ 330
کد N43271

وبگردی