آفتاب

رسانه های چین: ایران و ترکیه به هم نیاز دارند

رسانه های چین: ایران و ترکیه به هم نیاز دارند

پکن - ایرنا - تلاش ایران و ترکیه برای بهبود روابط و گسترش همکاری ها از چشمان رسانه های جمعی چین نیز دور نمانده است.

به گزارش ایرنا،مطبوعات ، تلویزیون مرکزی و خبرگزاری چین روز دوشنبه گفتند تهران و آنکارا می خواهند شاهد تبادلات قویتر در عرصه های مختلف بخصوص تجاری باشند.

گزارش ها می افزاید که دو کشور همسایه در روزهای آینده و در سال نو میلادی شاهد رفت و آمد های بیشتر مقام های بلندپایه خواهند بود که بی تردید باعث تقویت مناسبات آنها در قلمروهای مختلف خواهد شد.

بر اساس گزارش رسانه های چین در جریان دیدار اخیر وزیر خارجه ایران از ترکیه هر دو کشور اعلام کردند یک شورای همکاری بلندپایه تشکیل خواهند داد.

شین هوا با اشاره به اینکه ترکیه امیدوار است این اقدام قبل از سفر نخست وزیر این کشور به ایران عملی شود، می افزاید:در حالی که آنکارا موفق به کاهش تنش ها در روابط با عراق و سوریه نشده درباره ایران وضع فرق دارد و دو طرف خواهان تقویت روابط هستند.

خبرگزاری چین ادامه می دهد که در واقع ترکیه تصور می کند بدون وجود ایران از مسایل منطقه ای منزوی خواهد شد.

گزارش منابع خبری چین حاکیست که در ماه جاری میلادی رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه عازم ایران می شود وسپس حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی کشورمان از ترکیه دیدار خواهد کرد.

رسانه های چین همچنین از برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه خبر داده و آورده اند که دو کشور امیدوارند ارزش تبادلات تجاری آنها در دو سال آینده به 30 تا50 میلیارد دلار برسد.

مطبوعات چین نیز با تاکید براینکه ایران و ترکیه به هم نیاز دارند، نوشتند: ترکیه دروازه ایران برای ورود به غرب و ایران دروازه ترکیه برای ورود به شرق است.

رسانه های چین افزوده اندکه سرمایه گذاری ایران در ترکیه در یک دهه گذشته 10 برابر شده و همزمان 200 شرکت ترک در ایران فعال هستند.

این گزارش ها به مسایل سیاسی نیز در میان دو کشور اشاره و تاکید کرده که ایران و ترکیه در خصوص سوریه اختلافاتی دارند که حل آنها پیچیده است اما هر دو کشور عزم خود را برای کاستن از اختلافات راسخ تر کرده اند.

آساق ** 275 ** 2100
کد N43235

وبگردی