آفتاب

باهنر: دلیلی ندارد قانون را نماینده مجلس بنویسد

باهنر: دلیلی ندارد قانون را نماینده مجلس بنویسد

تهران - ایرنا - نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دلیلی وجود ندارد که قانون را نماینده مجلس بنویسد زیرا یک نماینده ادبیات خوانده و دیگری مهندسی خوانده است و اینطور نیست که همه نمایندگان به ادبیات حقوقی آشنایی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، «محمدرضا باهنر» روز دوشنبه در دومین همایش ملی نقش پژوهش در قانونگذاری در محل تالار الغدیر وزارت کشور، گفت: نمایندگان می توانند و این حق و وظیفه را دارند که مصلحت مردم را تشخیص دهند و برای منافع آحاد ملت قانون تصویب کنند.

وی در ادامه با طرح این سوالات که آیا ما در نوشتن قانون هم تخصص داریم؟ آیا استنتاق در ادبیات حقوقی را هم بلد هستیم؟ گفت: من زمانی مهندس بودم ولی هم اکنون دیگر مهندس نیستم، زیرا مهندسی تاریخ مصرف دارد، از مهندسان امتحان می گیرند و اگر کسی دو سال مهندسی را رها کرده باشد پروانه وی را از او می گیرند.

باهنر ادامه داد: آیا در بحث حقوقی هم ما به این باور رسیده ایم چون نماینده هستیم می توانیم قانون بنویسیم؟ اینطور نیست که همه حقوق خوانده باشند و به ادبیات حقوقی آگاه باشند.

وی تاکید کرد: امروز اکثریت بسیار بالایی از مصوبات ما در مجلس شورای اسلامی اصلاحیه لوایح قبلی است، یعنی اینکه ما قانونی را تصویب کرده ایم ولی تا کنون 10 بار آن را اصلاح کرده ایم. این گونه مجری برای خود یک تفسیری دارد و قاضی تفسیر دیگری می کند.

نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مجموع رعایت اصول قانونگذاری و قانون نگاری باید قابلیت سنجش داشته باشد تا قانونی که تصویب می کنیم نیازهای واقعی جامعه باشد.

وی افزود: باید بدانیم هر طرحی که به مجلس می رسد معطوف به نیازهای واقعی مردم باشد.

باهنر تصریح کرد: ما باید بدانیم رابطه هر قانون با قوانین موجود کشور چگونه است؟ آیا قوانینی که تصویب می کنیم قوانین دیگر را تکمیل می کند یا مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد؟

نایب رییس دوم مجلس ادامه داد: ما حتی در طرح هایی هم که می نویسیم قانون اساسی را رعایت نمی کنیم. بارها و بارها شده که طرح هایی به مجلس تقدیم می شود که احساس می شود قانون اساسی در آن رعایت نشده و گاهی مغایرت هایی با قوانین شرع نیز دارد.

باهنر اظهار داشت: ما باید به موضوع تنقیح قوانین نیز توجه ویژه ای داشته باشیم. تنقیح قوانین از ابتدای دوره هشتم فعالیتش آغاز شده و ما بر این اساس کار را جلو می بریم ولی متاسفانه امروز در مملکت ما قوانین متضاد و مخالف هم زیاد وجود دارد.

وی اظهار داشت: این موضوع دست مجریان را باز می گذارد تا از هر مسیری که میل دارند بروند و نیز دست قضات را باز می گذارد.

باهنر تاکید کرد: موضوع تنقیح قوانین از موضوعات بسیار مهمی است که مرکز پژوهش های مجلس باید به آن توجه ویژه ای داشته باشد.

وی در ادامه به موضوع ارتقا فرهنگ قانونگرایی در کشور اشاره کرد و گفت: این موضوع ابتدا باید در بین ما مسوولان و مسوولان اجرایی انجام شود که مطیع قانون باشیم و این فرهنگ در جامعه توسعه پیدا کند.

ادامه دارد...

سیام(3)**9121**9132**1535
کد N42740

وبگردی