آفتاب

مشاور کرزی: پیشنهاد دکتر روحانی کاربردی ترین نیاز منطقه و جهان بود

مشاور کرزی: پیشنهاد دکتر روحانی کاربردی ترین نیاز منطقه و جهان بود

کابل- ایرنا – ˈمحمد هاشم عصمت اللهیˈمشاور ˈحامد کرزیˈ رییس جمهوری افغانستان، ابتکار دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران را در سازمان ملل بر علیه خشونت و افراط گرایی، کاربردی ترین نیاز کشورهای منطقه و جهان دانست.

دکتر محمد هاشم عصمت الهی مشاور رییس جمهور افغانستان و استاد دانشگاه روزنامه نگاری کابل روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در کابل گفت:پشنهاد دکتر حسن روحانی در مورد لزوم مبارزه با خشونت و افراط گرایی کاربردی ترین نیاز، بر اساس واقعیت های جهانی و منطقه ای بود که در سازمان ملل متحد با اکثریت آرا به تصویب رسید.

مشاور رییس جمهور افغانستان، تلاش آمریکا و برخی کشورهای غربی را برای ایران هراسی بی اثر دانست و گفت در حالیکه آمریکا در راستای ایران هراسی، تبلیغات گسترده ای را براه انداخت و مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته ای است و خطری برای منطقه و صلح جهانی به شمار می رود، جهانیان در سازمان ملل، پیشنهاد دکتر حسن روحانی را برای جهانی عاری از خشونت و افراط گرایی با رای قاطع تصویب کردند و گفتند ایران نه تنها برای صلح جهانی و کشورهای منطقه خطری نیست بلکه خواهان جهان عاری از خشونت است.

این استاد دانشگاه روزنامه نگاری کابل خاطر نشان کرد: رئیس جمهوری ایران با پیشنهاد خود در سازمان ملل متحد ثابت کرد که جهانیان، جهانی پر از صفا، صلح و همزیستی مسالمت را می خواهند.

عصمت الهی گفت: پیشنهاد دکتر حسن روحانی به سازمان ملل، نشان داد که ایران نه تنها به بدنبال خشونت و افراط گرایی نیست و از هیچ گروه خشونت طلبی حمایت نمی کند بلکه در مبارزه با این پدیده شوم نیز پیشروست.

وی در عین حال با موفق خواندن عملکرد دستگاه جدید دیپلماسی ایران، گفت:این پیام موفقیت آمیز دیپلماسی ایران به جهان و کشورهای منطقه بود.

مشاور رییس جمهور افغانستان گفت: ایران به عنوان یک کشور اسلامی زمانی که خود را از سیطره آمریکا رها کرد و از اصول دست برنداشت، در راستای خودکفایی حرکت کرد و با ارائه مدل جدیدی به جهانیان طی 35سال گذشته نشان داد یک قدرت انقلابی اسلامی بدون نیاز به کشورهای استعماری می تواند، مستقل، خودکفا و قدرتمند باشد.

وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران مدل جدیدی را نیز از حکومت داری و مردم سالاری دینی در قالب الگویی نو به جهان و منطقه نشان داد.

عصمت اللهی در ادامه گفت تحریم ها هر چند تاثیراتی بر اقتصاد ایران داشت اما این کشور را مصمم کرد تا به خودکفایی دست یابند و قدرت منطقه ای شوند.

دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری کشورمان در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک پیشنهاد ضرورت رویارویی جهانی را با خشونت مطرح کرد که این پیشنهاد با استقبال بیش از 190 کشور جهان، به صورت قطعنامه ی مقابله با خشونت و افراط گرایی مورد تایید و تصویب قرار گرفت.

روحانی در نیویورک همه کشورها را دعوت به مقابله با پدیده خشونت در عرصه بین المللی کرد و با ارائه پیشنهاد خود گفت: به نام جمهوری اسلامی ایران در گام نخست پیشنهاد می کنم طرح ˈجهان علیه خشونت و افراطی گریˈ در دستور کار سازمان ملل متحد قرار گیرد و همه ی دولت ها و سازمان های بین المللی و نهادهای مدنی تلاش جدیدی را برای سوق دادن جهان به این سو سامان دهند. باید به جای گزینه ی ناکارآمد ˈائتلاف برای جنگˈ در مناطق مختلف جهان به ˈائتلاف برای صلح پایدارˈ در سراسر جهان اندیشید.

این پیشنهاد 28 آذر 92 با رای مثبت 190 کشور عضو سازمان ملل متحد به قطعنامه مقابله با افراط گرایی و خشونت تبدیل شد.

آساق م**ع.ن**1501
کد N42650

وبگردی