آفتاب

کری: مذاکرات آتش بس درسودان جنوبی باید جدی انجام شود

کری: مذاکرات آتش بس درسودان جنوبی باید جدی انجام شود

تهران- ایرنا- وزیر خارجه امریکا روز یکشنبه از مذاکرات مستقیم میان طرفین درگیر در سودان جنوبی که قرار است امروز آغاز شود، حمایت کرد و نسبت به استفاده از اهرم زور توسط هر کدام از طرفین به منظور برتری بر طرف دیگر هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از مقامات ارشد اتیوپیاواخر روز گذشته اعلام کرد که نمایندگان طرفین درگیر در سودان جنوبی قرار است روز یکشنبه مذاکرات رو در رو را در پایتخت اتیوپی با هدف پایان دادن به خشونت های سودان جنوبی آغاز کنند.

ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا نیز به خبرنگاران گفت: این مذاکرات میان طرفین درگیر در سودان جنوبی باید جدی باشد. تاخیر نباید در حصول نتیجه مثبت از این مذاکرات ایجاد شود تا درگیری ها و خشونت ها ادامه یابد.

وزیر خارجه امریکا تاکید کرد که اقدامات غیرقانونی نباید انجام شود و طرفین درگیر از اهرم زور استفاده نکنند که در غیر این صورت با فشارهای بین المللی روبه رو خواهند شد.

درگیری ها میان نیروهای وفادار به ریک ماچار معاون سابق رییس جمهوری سودان جنوبی با نیروهای دولتی از 15 دسامبر آغاز شد. برخی ماچار را به تلاش برای هدایت کودتا در این کشور متهم کرده اند.

وزارت خارجه آمریکا نیز خواستار توقف فوری درگیری ها در سودان جنوبی شده است و از دولت جوبا خواسته تا به تعهداتش عمل کند و فورا زندانیان سیاسی را آزاد کند.

همچنین سازمان ملل شمار بیشتری از صلح بانان خود را در روزهای گذشته برای کنترل اوضاع در کشور بحران زده سودان جنوبی به نقاط مختلف در آن اعزام کرد.

نمایندگی سازمان ملل در سودان جنوبی همچنین در بیانیه ای خواستار پایان خشونت ها در سودان جنوبی شد.

ˈبان کی مونˈ دبیرکل سازمان ملل چهارم آذرماه جاری با حضور در نشست شورای امنیت از اعضای این شورا خواست موافقت خود را با افزایش شمار صلحبانان در سودان جنوبی اعلام کنند.

اعضای شورای امنیت با درخواست بان کی مون دبیرکل سازمان ملل برای افزایش شمار صلحبانان این نهاد بین المللی به منظور مهار خشونت های خونین در سودان جنوبی موافقت کردند.

وزارت خارجه آمریکا نیز در پی گسترش ناامنی در شهرهای مختلف سودان جنوبی، شمار دیپلمات های خود را در سودان جنوبی کاهش داد

وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای همچنین از اتباع خود خواست هرچه سریعتر خاک سودان جنوبی را ترک کنند.

براساس این بیانیه دولت اوباما قصد دارد با یک فروند هواپیمای اختصاصی اتباع و بخشی از دیپلمات های خود را از این کشور خارج کند.

از زمان گسترش درگیری های خونین درشهرهای مختلف سودان جنوبی آمریکا تعدادی از کارمندان کنسولگری خودرا از این کشور فرا خواند.

مترجمام**9234**1010
کد N42270

وبگردی