آفتاب

حسرت شرکت های آلمانی در دور ماندن از بازار جذاب ایران

حسرت شرکت های آلمانی در دور ماندن از بازار جذاب ایران

برلین - ایرنا - یک فعال اقتصادی آلمان با انتقاد از آنچه بی تحرکی و عقب ماندگی برلین در مقایسه با همتایان اروپایی خود در تلاش برای بهبود رابطه اقتصادی با ایران خواند، دولت و بویژه دستگاه دیپلماسی کشورش را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش روزیکشنبه ایرنا، رییس اتاق صنایع و بازرگانی آلمان و ایران با اشاره به سفرهای متعدد مقام های سیاسی از کشورهای اروپایی همچون ایتالیا، فرانسه و انگلیس به ایران و تلاش برای بهبود روابط سیاسی و اقتصادی با این کشور بعد از روی کار آمدن دولت حسن روحانی و همچنین توافق هسته ای ژنو، گفت: متاسفانه این روزها شاهد هیچگونه تحرکی ازسوی برلین نیستیم و اگر وضع به همین شکل ادامه داشته باشد، تجار و شرکت های اقتصادی آلمانی با دور ماندن از بازار جذاب و پرسود ایران، بسیار متضرر خواهند شد.

ˈدانیل برن یکˈ در گفت و گو با اشپیگل آنلاین،خاطرنشان کرد: این روزها و بعد از توافق هسته ای ژنو شاهد هجوم سرمایه گذاران بین المللی از اروپا و حتی آمریکا که سالها با ایران رابطه نداشته است به سمت تهران هستیم و مقام های سیاسی این کشورها با سفر به تهران از فرصت و فضای ایجاد شده برای ورود دوباره به بازار اقتصادی این کشور استفاده می کنند.

این فعال اقتصادی آلمانی در ادامه با انتقاد از سیاست های دولت کشورش در این رابطه،گفت: متاسفانه ما شاهد کم تحرکی دستگاه دیپلماسی برلین در این رابطه هستیم که به طور قطع موجب نارضایتی شرکت های اقتصادی و بازرگانان شده است.

برن یک تصریح کرد: درحالی ما امروز به خاطر بی تحرکی و عقب ماندگی برلین از دیگر همتایان اروپایی،شاهد عدم حضور جدی بازرگانان و تجار آلمانی در بازار اقتصادی ایران هستیم که رقبای اقتصادی آلمان در غرب از جمله ایتالیا،فرانسه و حتی آمریکایی ها در این راه بسیار از ما پیش افتاده اند.

رییس اتاق صنایع و بازرگانی آلمان و ایران تاکید کرد:بعد از روی کار آمدن دولت جدید در ایران و به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای با حصول توافق ژنو،این روزها همه شرکت های بزرگ اقتصادی جهان به جز آلمانی ها در بازار جذاب و پرسود ایران حضور یافته اند و مشخص نیست چرا دولتمردان ما هنوز به فکر نیافتاده اند.

برن بک افزود:درست یک روز بعد از مراسم تنفیذ حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری جدید،دولت ایتالیا یک مقام عالیرتبه خود را به تهران اعزام کرد تا شخصا به رییس دولت ایران تبریک بگوید و زمینه را برای ورود دوباره ایتالیایی ها به بازار اقتصادی این کشور را فراهم کند و با ادامه تحرکات سیاسی و دیپلماتیک این کشور این روزها تمام هواپیماهایی که از اروپا به سمت ایران پرواز می کند پر از بازرگانان و تجار ایتالیایی از جمله مدیران شرکت انرژی ˈ انیˈ است.

این اقتصاددان آلمانی در ادامه به تلاش فرانسوی ها برای حضور دوباره درصنعت خودروی ایران اشاره کرده و گفت: فرانسوی ها نیز دوباره برای انعقاد قراردادهای تجاری و اقتصادی در زمینه ساخت قطعات خودرو فعال شده اند و حتی نمایندگان شرکت های آمریکایی همچون اکسون موبیل و شورون نیز در زمینه پروژه های نفت و گاز در ایران فعال شده و بدنبال این هستند تا با انعقاد قراردادهای چند میلیاردی تاسیسات فرسوده نفتی ایران را بازسازی و مدرنیزه کنند.

برن یک با انتقاد و گلایه ازعقب ماندگی آلمان در بهبود روابط سیاسی و اقتصادی با ایران، گفت: مساله مهم مطرح این است که دولت آلمان با غفلت از بازار اقتصادی ایران و واگذار کردن عرصه به رقیبان خود،سود سرشاری را از دست می دهد و با اقتصاد کشور ضربه می زند.

وی درهمین رابطه به ملاقات اخیر خود با رییس جدید اتاق صنایع و بازرگانی ایران و آلمان اشاره کرده و گفت:من برای ملاقات با این مقام ایرانی شاهد صف بلند نمایندگان شرکت های بزرگ اقتصادی جهان بودم که منتظر ملاقات با وی بودند تا درمورد آغاز دوباره روابط و همکاری های اقتصادی مذاکره کنند.

به نوشته این مطلب،قبل از اعمال تحریم های اقتصادی غرب،ایران مهمترین مقصد صادرات آلمان در خاورمیانه و شمال افریقا بوده است اما بعد از تحریم های غرب شرکت های آسیایی و اروپایی دیگری جایگزین آلمانی ها شده اند و این مساله موجب نارضایتی تجار و شرکت های اقتصادی این کشور شده است.

بنا به گفته کارشناسان آلمانی حدود 40 هزار فرصت شغلی در آلمان به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم تحت تاثیر معاملات تجاری و بازرگانی این کشور با ایران قرار دارد که در این زمینه بویژه برای شرکت های کوچک و میانی در آلمان تجارت با ایران بسیار حیاتی بوده و این درحالی است که دولت آلمان نیز بر اهمیت تاثیر فعالیت این شرکت های کوچک در بنیان اقتصادی کشور تاکید دارد.

اروپام** 2051** 1701 ** 1064
کد N41881

وبگردی