آفتاب

تشدید خشونت علیه زنان افغان در سال 2013

تشدید خشونت علیه زنان افغان در سال 2013

رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان از افزایش خشونت‌ها علیه زنان این کشور در سال 2013 و وحشیانه‌تر شدن آن خبر داد.

رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان از افزایش خشونت‌ها علیه زنان این کشور در سال 2013 و وحشیانه‌تر شدن آن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیما ثمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در یک گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری رویترز، اظهار کرد: حملات خشونت‌آمیز علیه زنان این کشور در یک سال گذشته شدیدتر و وحشیانه‌تر شده است.

وی ادامه داد: خشونت در این حملات بسیار رقت‌انگیز است. مواردی چون بریدن بینی، لب‌ها و گوش و تجاوز در ملاءعام اقداماتی علیه سرنوشت یک انسان و علیه بشریت است.

احیای حقوق زنان پس از سرنگونی حکومت طالبان توسط نیروهای ائتلافی تحت رهبری آمریکا در سال 2001 یکی از اهداف جنگ علیه افغانستان بود. در آن زمان زنان افغان مجبور بودند سر تا نوک پای خود را بپوشانند و بدون حضور یک مرد از خانه خارج نشوند. همچنین مدارس دخترانه نیز به تعطیلی کشیده شدند.

سیما ثمر در سخنانش یکی از عوامل اصلی افزایش این خشونت‌ها را مصونیت عاملان از مجازات و قریب‌الوقوع بودن زمان خروج امدادگران از این کشور دانست که باعث می‌شود زنان بیش از گذشته در معرض حمله قرار گیرند.

وی در این باره گفت: حضور جامعه بین‌الملل و گروه‌های بازسازی ولایتی در بسیاری از مناطق به مردم این اطمینان را می‌داد که افرادی وجود دارند که از زنان محافظت می‌کنند و متاسفانه این افراد از این پس وجود ندارند.

سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت که بر اساس آخرین آمارها تعداد حملات خشونت‌آمیز در ماه‌های مارس تا سپتامبر 2013 حدود 25 درصد افزایش داشته است.

خانم ثمر همچنین وخامت اوضاع اقتصادی و افزایش ناامنی را از دیگر عوامل تشدید خشونت‌ها علیه زنان دانست.

این فعال حقوق زنان همچنین ابراز تاسف کرد که بهبود این وضعیت کار دشواری است چون علیرغم وجود قوانینی که از حقوق زنان در افغانستان حمایت می‌کند، اما این قوانین تاکنون به مرحله اجرا در نیامده‌اند.

علاوه بر این ثریا پاکزاد مدیر سرپناه‌های زنان در چندین ولایت در این باره گفت: کشتن زنان در افغانستان کار آسانی است و هیچ مجازاتی برای عاملان آن وجود ندارد.

وی ابراز تاسف کرد که در سال گذشته مواردی از سنگسار زنان در ملاء عام وجود داشت که در آنها جرم زن به اثبات نرسیده بود.

بر اساس گزارش راشاتودی، وی تاکید کرد که قوانین در این زمینه ارتقا یافته‌اند، اما هنوز اجرایی نشده‌اند.

پاکزاد در ادامه یکی دیگر از مشکلات مبارزه با خشونت علیه زنان را فرهنگ مردم این کشور دانست که در بسیاری موارد اعضای خانواده یک زن یا خودش برای جبران یک اتهام یا جرم دست به اقدام می‌زنند.

به عنوان مثال وی به یک پرونده اشاره کرد که در آن پدر یک زن جوان، دختر و نوه چهار ساله‌اش را به دلیل شایعات غیراخلاقی علیه این زن در آتش سوزاند.

انتهای پیام

کد N41806

وبگردی