آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

کاکایی: دولت عراق به دنبال ایجاد حداقل امنیت در جامعه است

کاکایی: دولت عراق به دنبال ایجاد حداقل امنیت در جامعه است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: برخی کشورها در حالی از تشکیل دولت خودگردان در عراق حمایت می‌کنندکه دولت این کشور به دنبال ایجاد حداقل امنیت برای برگزاری انتخابات پارلمانی در جامعه است.

سیامک کاکایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با وقایع اخیر عراق خاطرنشان کرد: با توجه به نوع فعالیت‌های سیاسی که گروه‌ها و جناح‌های ضد دولتی در برخی استان‌ها سنی‌نشین عراق در چند سال اخیر انجام داده‌اند، این مناطق به محل‌هایی برای عملیات ضددولتی‌ تبدیل شده‌اند.

او افزود: العراقیه در مناطق سنی‌نشین عراق از جمله الانبار نفوذ زیادی دارد و از آن‌جا که درخواست‌های سیاسی آن‌ها جنبه اجتماعی پیدا کرده، در مواردی هم به اعتراضات مردمی علیه دولت منجر شده است. البته شاهد بودیم که به دنبال اعتراضات سال گذشته، دولت عراق اعلام کرد که به خواسته‌های مشروع مردم توجه خواهد کرد ولی هم‌چنان این ناآرامی‌ها تا امروز ادامه یافته است.

کاکایی با تاکید بر‌ این که ناامنی‌های عراق و اقدامات نظامی و حوادث تروریستی این کشور ریشه در عوامل متعددی دارد گفت: متاسفانه این کشور با گذشت 10 سال از سرنگونی رژیم صدام هم‌چنان شاهد ناامنی و فعالیت‌های گروه‌های شورشی و ضددولتی است که این امر همان طور که بارها در گزارش‌های دولتی هم آمده است حاکی از آن است که گروه‌های تروریستی اعم از گروه‌های وابسته به القاعده و یا گروه‌های دیگری که به بعثی‌های پیشین این کشور نزدیک هستند، مورد حمایت و تشویق برخی کشورهای خارجی قرار می‌گیرند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به تحولات سوریه خاطرنشان کرد: روند این تحولات تا حدودی باعث شد تا گروه‌های شورشی سوریه به سمت عراق گسیل شوند این درحالی است که گروه داعش هم در این مناطق فعالیت دارند و با این که مقر اصلی آن‌ها در استان الانبار است ولی اعضای این گروه به صورت هم‌زمان در عراق و سوریه ناامنی‌هایی را ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: عملیات نظامی ارتش عراق در استان الانبار در چارچوب طرح دولت برای برقراری امنیت کشور صورت گرفته است و یکی از دلایل عمده آن را می‌توان این امر دانست که دولت عراق تلاش می‌کند در چند ماه باقی مانده تا انتخابات پارلمانی حداقل امنیت را در کشور برقرار کند تا وضعیت ناامن جامعه که امکان دارد مشارکت مردمی در انتخابات را کاهش بدهد بهبود یابد، شاید هم اصرار دولت مالکی برای مقابله با گروه‌های تروریستی به همین دلیل باشد.

کاکایی با اشاره به صحبت‌های نخست وزیر عراق در رابطه با عملیات ضد تروریستی در استان الانبار و تلاش برخی کشورها برای به رسمیت شناختن دولتی خودگردان در این کشور، گفت: سیر ناامنی‌ها در این کشور وجهه قومی و مذهبی به خود گرفته است که برخی بر این باورند که دولت عراق نسبت به جامعه اهل سنت کم توجه بوده و در حقیقت آن‌ها را به حاشیه رانده‌اند و این کم توجهی‌ها در کنار دخالت‌های کشورهای خارجی و شورش‌ها داخلی باعث شده است تا جامعه عراق به تشنج کشیده شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: بحث‌هایی که مربوط به ایجاد مناطق خودگردان عراق می‌شود از دو سال پیش مطرح شده است و هم‌چنان هم ادامه دارد از سوی دیگر بخشی از صحبت‌های مالکی نیز مربوط به تلاش‌هایی می‌شود که در داخل و خارج از عراق برای ایجاد مناطق خودگردان در استان‌های سنی‌نشین می‌شود.

او در پایان تاکید کرد: برخی بر این باورند که عملیاتی که دولت عراق برای مقابله با ناامنی‌ها و گسترش احتمالی آن سایر مناطق انجام می‌دهد به این دلیل است که اقدامات تروریسی فضای انتخابات و اجتماعی کشور را ملتهب نکند. از سوی دیگر برخی هم معتقد هستند دولت ائتلاف قانون به ریاست نوری مالکی با اجرای عملیات نظامی قصد دارد تا با استفاده از سیاست مشت آهنی به مقابله با گروه‌های شورشی برخواسته و با همین سیاست هم برقراری امنیت جامعه را در راس امور کشور قرار داده است به همین دلیل سیاست‌های اخیر دولت برای مقابله با گروه‌های تروریستی می‌تواند مرتبط با انتخابات بوده و اهداف سیاسی را دنبال کند.

انتهای پیام

کد N41790

وبگردی