آفتاب
یک نماینده مجلس:

حدود 15درصد از درآمدهای کشور وقفی است

حدود 15درصد از درآمدهای کشور وقفی است

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: رویکرد ما در اقتصاد باید رویکرد مقاومتی باشد و وقف می‌تواند به این امر کمک کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا پورابراهیمی در همایش "وقف و اقتصاد" با اشاره به موضوع نقش و جایگاه موقوفات در اقتصاد ملی با بیان این‌که «در شرایط فعلی دو رویکرد عادی و اقتصاد مقاومتی به مقوله‌ی اقتصاد ملی وجود دارد» اظهار کرد: امروز تهدیدات خارجی و تحریم‌ها ما را در شرایط حساس و ویژه‌ای در زمینه‌ی اقتصادی قرار داده است، لذا شرایط خاصی را در درآمدهای دولت داریم و بودجه انقباضی را شاهد هستیم.

وی با اشاره به نقش و جایگاه موقوفات در اقتصاد ملی و مقاومتی گفت: حدود 15درصد از درآمدهای ما درآمدهای وقفی است و متأسفانه بهره‌وری آن‌ها پائین است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کنار تحریم‌ها و تهدیدات خارجی برخی نقاط ضعف همچون تصدی‌گری بیش از حد دولت در اقتصاد کشور، وابستگی به درآمدهای نفتی، عدم اتکا به اقتصاد دانش بنیان و عدم بهره‌وری مناسب از عوامل تولید مهمترین نقاط ضعف ما در داخل کشور است.

وی خاطرنشان کرد: امروز تمام هم و غم دشمن این است که جمهوری اسلامی را در حوزه‌ی اقتصادی از مواضع خود عقب برانند، بنابراین باید ببینیم در این شرایط وظیفه‌ی مدیران اوقاف برای کمک به اقتصاد ملی چیست؟ و چگونه می‌توانید حضور مردم در اقتصاد را از قبل وقف داشته باشیم.

پورابراهیمی انتشار اوراق وقفی را یکی از بهترین و مهمترین اقدامات در این زمینه دانست و گفت: امروز یکی از چالش‌های ما این است که در اقتصاد دانش بنیان به مقوله‌ی وقف نگاه و توجه نکرده‌ایم و لذا خلاء ایجاد مراکز علمی و تخصصی با نگاه وقف وجود دارد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین یادآور شد: امروز وقف می‌تواند این امکان را فراهم کند که در حوزه‌های مختلف با حضور مردم پروژه‌های کلانی را اجرا کنیم.

در پایان این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی عضو کمیته فقهی بانک مرکزی با اشاره به موضوع ابزارهای مالی اسلامی برای وقف گفت: اگر بخواهیم اقتصاد وقف را به روز داشته باشیم باید ابزارهای جدید پولی و مالی را بشناسیم و آنها را به استخدام بخش وقف در بیاوریم.

وی همچنین درباره‌ی انتشار اوراق مشارکتی وقفی گفت: این ظرفیت در جامعه به وجود آمده و کارهای خوبی در زمینه اوراق بهادار انجام شده است. اما بیش از 5 سال است که این مساله در سازمان اوقاف مطرح شده اما هنوز عملیاتی نشده است.

انتهای پیام

کد N41699

وبگردی