آفتاب
قائم مقام دبیرکل حزب مردم‌سالاری:

خانه احزاب باید واسطه دولت و احزاب باشد/حاکمیت باید به احزاب کمک کند

خانه احزاب باید واسطه دولت و احزاب باشد/حاکمیت باید به احزاب کمک کند

قائم مقام دبیرکل حزب مردم‌سالاری با اشاره به نشست اخیر وزیر کشور با نمایندگان احزاب و تشکل‌های سیاسی، گفت: مهم‌ترین دستاورد این نشست، مطلع شدن وزیر کشور از دیدگاه‌های احزاب مختلف در کشور بود. بزرگترین آسیب این نشست نیز، نداشتن یک خروجی بود.

قائم مقام دبیرکل حزب مردم‌سالاری با اشاره به نشست اخیر وزیر کشور با نمایندگان احزاب و تشکل‌های سیاسی، گفت: مهم‌ترین دستاورد این نشست، مطلع شدن وزیر کشور از دیدگاه‌های احزاب مختلف در کشور بود. بزرگترین آسیب این نشست نیز، نداشتن یک خروجی بود.

میرزابابا مطهری‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه "برگزاری چنین جلساتی اتفاق بسیار خوبی به عنوان نقطه آغاز کار به حساب می‌آید"، تصریح کرد: تداوم نشست‌های مشترک میان وزارت کشور، احزاب و تشکل‌های سیاسی به شرطی که به یک خروجی مثبت منتهی شود، اتفاق بسیار خوبی است.

وی با بیان اینکه "باید نتیجه چنین جلسات مشترکی به فعال شدن خانه احزاب بینجامد"، اظهار کرد: مسائل مربوط به احزاب در کشور باید در خانه احزاب و به صورت یکپارچه جمع‌بندی شود و خانه احزاب به واسطه‌ای میان احزاب و دولت تبدیل شود تا از این طریق بتواند مطالبات مختلف احزاب و تشکل‌های سیاسی در کشور را به دولت منتقل کند.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه "رابطه میان احزاب و دولت از طریق ایجاد یک نهاد واسطه‌ای به نام خانه احزاب تقویت می‌شود"، تصریح کرد: خانه احزاب باید به عنوان یک نهاد قدرتمند به محلی برای شکل دادن به مطالبات مختلف احزاب و یکپارچه کردن آنها تبدیل شود تا بتواند از اقتدار احزاب در کشور دفاع کند.

مطهری‌نژاد به طرح موضوع پرداخت یارانه‌ به احزاب از سوی دولت در جلسه روز گذشته اشاره کرد و با بیان اینکه "در شرایط فعلی چاره‌ای جز این کار وجود ندارد"، گفت: برای اینکه احزاب بتوانند شکل واقعی خود و اقتدار لازم برای فعالیت را پیدا کنند، باید از طریق حاکمیت به آنها کمک شود. در همه جای دنیا نیز اینگونه است و تا زمانی که احزاب بتوانند نهادهای اقتصادی وابسته به خود را برای تأمین هزینه‌های مالی به وجود بیاورند و به استقلال لازم برسند، از سوی حکومت‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه "درخواست احزاب برای دریافت یارانه از دولت به هیچ وجه نشانه عدم پختگی تحزب در کشور نیست"، اظهار کرد: درخواست احزاب برای دریافت یارانه از دولت نشانه عدم اقتدار احزاب و تشکل‌های سیاسی کشور است. این درخواست نشان می‌دهد که احزاب تاکنون در کشور ما جدی گرفته نشده‌اند و هنوز نمی‌توانند روی پای خود بایستند.

این عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه "این مساله ناشی از ضعف احزاب نیست"، افزود: نداشتن استقلال مالی احزاب ناشی از این است که حاکمیت تاکنون برای ایجاد فضای مناسب برای احزاب اقدامات خوبی انجام نداده است. در این مورد نقص از سوی حاکمیت است و حاکمیت باید فضای مناسب برای احزاب را به وجود بیاورد تا آنها بتوانند خود را ساماندهی کنند و به استقلال اداری و مالی برسانند.

مطهری‌نژاد با اشاره به تعداد احزاب حاضر در جلسه با وزیر کشور، گفت: احزاب و گروه‌های سیاسی که در جلسه با وزیر کشور حضور داشته‌اند، کار خود را با تشکیل حزب و کسب پروانه و برگزاری کنگره‌های مختلف و همچنین شناسنامه‌دار کردن اعضای خود در کشور انجام داده‌اند. اکنون حاکمیت باید به وظیفه خود یعنی به رسمیت شناختن احزاب، عمل کند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی دولت باید ضمن به رسمیت شناختن احزاب، نقش‌های مختلف در کشور را به احزاب بسپارد و احزاب را در امور سیاسی جامعه صاحب نقش و کرسی کند. به طور مثال زمانی که حزبی در مجلس تعداد مشخصی از صندلی‌ها را به دست می‌آورد باید به همین نسبت در مدیریت کشور سهم و حضور فعال داشته باشد.

این عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه "به رسمیت شناختن احزاب توسط حاکمیت موجب افزایش استقبال مردم از احزاب می‌شود"، گفت: چنانچه این اتفاق در کشور صورت بگیرد، مردم نیز برای حضور در احزاب از خود رغبت نشان می‌دهند. این در شرایطی است که در حال حاضر استقبال مردم برای حضور در احزاب با مشکل مواجه شده است، به این دلیل که اگر آنها در یکی از احزاب و تشکل‌های سیاسی عضویت داشته باشند، در گزینش‌های استخدامی با مشکل مواجه می‌شوند.

مطهری‌نژاد با بیان اینکه "برخی افراد زمانی که به مسندی دست پیدا می‌کنند، عنوان می‌کنند که در هیچ حزب و گروهی عضویت نداشتند"، اظهار کرد: زمانی که افراد پستی را در دست می‌گیرند نخستین کلامشان این است که در هیچ حزب و گروهی عضویت نداشته‌اند؛ گویی عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی یک آفت و آسیب است. دولت باید تلاش کند با به رسمیت شناختن احزاب، جهت‌گیری‌های موجود در سطح کشور را تغییر دهد و شرایطی را به وجود بیاورد که در آن عضویت در احزاب و گروه‌های قانونی، امتیاز محسوب شود.

انتهای پیام

کد N41650

وبگردی