آفتاب

آساهی: نشت مواد رادیواکتیو در فوکشیما دایچی ناشی از سیاست صرفه‌جویی در هزینه‌ها است

آساهی: نشت مواد رادیواکتیو در فوکشیما دایچی ناشی از سیاست صرفه‌جویی در هزینه‌ها است

یک روزنامه ژاپنی به از نقل از یکی از کارمندان پیشین نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی اعلام کرد که دلیل بسیاری از نشتی‌هایی که در این نیروگاه اتفاق می‌افتد اقداماتی در جهت صرفه جویی در هزینه‌ها مانند استفاده از چسب‌های نواری سه‌ سانتی‌ متری است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه آساهی گزارش داد که یوشیتاتسو اوچی، مکانیک خودرو و راننده اتوبوس از 2 ژوئیه تا 6 دسامبر سال 2012 در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی مشغول به کار بود و یکی از 17 کارگری که از استان اوکیناوا برای کار در نیروگاه آسیب‌دیده فوکوشیما فرستاده شده بود تا فضای جدیدی را برای ذخیره آب‌های آلوده به مواد رادیواکتیو بسازد.

زمین لرزه‌ای که در ماه مارس سال 2011 در ژاپن اتفاق افتاد سونامی را به همراه داشت که سواحل ژاپن را در بر گرفت و به نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی آسیب زد. این فاجعه باعث گداخت نسبی در سه راکتور هسته‌ای این نیروگاه شد که به بدترین حادثه هسته ای جهان پس از فاجعه چرنوبیل انجامید.

آبی که برای خنک کردن راکتورها استفاده می‌شد در حال نشت به داخل زمین و‌آلوده کردن آبهای زیرزمینی فضای اطراف این نیروگاه هسته‌ای است که بخشی از آن به اقیانوس آرام نفوذ کرده است.

اوچی 48 ساله گفت که کارگران به قسمت‌های مختلفی در فوکوشیما از جمله منطقه‌ای به نام H3 که میزان رادیواکتیو آن بسیار بالا بود فرستاده شدند.

وی می‌گوید که در ماه اکتبر سال 2012 ماموریت یافت 5 یا 6 تانکر ذخیره آب را که سرپوش نداشتند در منطقه "E" که نزدیک به منطقه H3 بود بپوشاند، زیرا بارش باران آغاز شده بود. هنگامی که اوچی از این تانکر 10متری بالا رفت متوجه چسب‌های نواری سفید رنگی شد که سوراخی به قطر 30 سانتی‌متر را می‌پوشاند. وی پس از برداشتن این چسب با چاقو یک سرپوش فولادی را روی این سوراخ قرار دهد و‌آن را به پیچ و مهره محکم کرد. به اوچی دستور داده بودند که از 4 پیچ استفاده کنند،‌در حالی که سرپوش فولادی 8 سوراخ داشت.

این کارمند پیشین نیروگاه فوکوشیما دایچی گفت که کمی بعد از همکارانش شنید که استفاده از نوار چسب امری عادی برای جلوگیری از نشتی آب رادیواکتیو است.

وی در گفت‌وگو با روزنامه آساهی گفت: من باور نمی‌کردم چنین کار سرسری در نیروگاه جریان داشته باشد،‌حتی اگر بخشی از اقدامات موقتی باشد.

یکی دیگر از اقدامات برای کاهش هزینه‌ها که در نیروگاه فوکوشیما دایچی انجام شد استفاده از مواد دست دوم بود. اوچی علاوه بر آن گفت که به جای میله‌های مسلح برای قرار دادن بتن جهت پایه‌گذاری تانکرهای ذخیره از تورهای سیمی استفاده شد. علاوه بر آن از صفحات ضدآب در امتداد نقاط اتصال داخل تانکرهای سیلندری استفاده شد تا در مصرف مواد چسبنده‌ای که برای اتصال صفحات فلزی تانکرهای ذخیره به کار گرفته می‌شد صرفه‌جویی شود.

به گفته اوچی مدتی بعد مشخص شد که بسیاری از این تانکرها دچار نشتی مواد رادیواکتیو شده‌اند.

به گفته شرکت توکیو الکتریک پاور (تپکو)، اپراتور نیروگاه فوکوشیما دایچی که مسوول پاکسازی این نیروگاه است کارگران نیروگاه فوکوشیما دایچی روز شنبه مقدمه‌چینی‌ها برای پاک‌سازی سیستم فاضلاب این نیروگاه را که حاوی بیش از 20 هزار تن آب با سطح بالای مواد رادیواکتیو است آغاز کردند.

تپکو در ماه اوت متوجه 2.35 میلیارد بکرل سزیم در هر لیتر آب ورودی‌های زیرزمینی نیروگاه فوکوشیما دایچی شد که از شکاف‌های موجود در لوله‌های فاضلاب به بیرون نشت پیدا می‌کرد و به آبهای زیرزمینی می‌رسید.سطح عادی این ماده 150 بکرل سزیم در هر لیتر است.

تپکو اعلام کرد که کارگران قرار است تجهیزات ویژه‌ای را برای منجمد کردن زمین اطراف راکتورها نصب کنند. این طرح شامل نصب لوله‌هایی دارای مواد خنک‌کننده در اعماق زمین است تا زمین کاملا منجمد و سفت شود و آبهای زیرزمینی نتوانند از آن عبور کنند.

انتهای پیام

کد N41211

وبگردی