آفتاب
در پاسخ به تذکر تابش؛

مأموریت باهنر به هیأت نظارت برای پیگیری نطق مطهری و اعلام جرم دادستانی علیه او

مأموریت باهنر به هیأت نظارت برای پیگیری نطق مطهری و اعلام جرم دادستانی علیه او

نایب رئیس مجلس به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مأموریت پیگیری اتفاقات پیرامون نطق هفته گذشته علی مطهری در مجلس و به دنبال آن اعلام جرم دادستانی علیه وی را داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمدرضا باهنر در جلسه علنی امروز(یکشنبه) به تذکر محمدرضا تابش نماینده اردکان در مورد نطق هفته گذشته علی مطهری نماینده تهران و به دنبال آن اعلام جرم دادستانی علیه وی پاسخ داد.

وی گفت: طبق قانون اساسی نمایندگان مجلس همچون تمام آحاد مردم در مقابل قانون یکسان هستند به طوری که حتی رهبر معظم انقلاب به عنوان بالاترین مقام تا افراد در پایین ترین مقام مقابل قانون یکسان می‌باشند.

باهنر در عین حال گفت: نکته حساس و دقیق این است که نمایندگان مجلس برای انجام وظیفه نمایندگی آزادند و می‌توانند اظهارنظر کنند. مثلا اگر نماینده‌ای گفت عملکرد فلان وزیر ضعیف است این اظهار نظر در حیطه کار نمایندگی است اما همان نماینده گفت که فلان وزیر دزد است نمی‌توان در این مورد گفت که نماینده اجازه بیان هر نوع حرفی را دارد. قطعا اگر قرار به اظهارنظری از این جنس از سوی نمایندگان باشد باید قانونی و مستند باشد چون آبرو و حیثیت افراد را نمی‌توان به دلیل اختیارات نمایندگی سلب کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نمایندگان در انجام وظیفه نمایندگی آزادند و کسی حق تهدید آنها را ندارد، گفت: این فرد، فرد بسیار ظریف و دقیقی است که به همین دلیل مجلس هیات نظارتی بر عملکرد نمایندگان دارد.

وی افزود: عموما تفاهمی بین دادگاه‌ها و مجلس وجود دارد مبنی بر اینکه اگر قرار بر احضار نماینده‌ای به دادگاه باشد، این موضوع به اطلاع هیأت رئیسه مجلس رسانده میشود و هیأت رئیسه نیز تلاش می‌کند تا مسأله را حل کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: براین اساس اگر اقدام مجرمانه‌ای رخ داده باشد اقتدار مجلس در این است که به اقدام مجرمانه نماینده رسیدگی شود. از طرفی دیگر اگر اقدام یا اظهارنظر انجام شده در جهت انجام وظایف نمایندگی بوده است، باید با مذاکره و تعامل حل شود.

باهنر در پایان از هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان و ابوترابی‌فرد رئیس این هیأت درخواست کرد تا این موضوع را به صورت جدی و دقیق پیگیری کند و نتیجه را به اطلاع نمایندگان برساند.

انتهای پیام

کد N41073

وبگردی