آفتاب

ایتالیای 2013

ایتالیای 2013

رم -ایرنا- سقوط دولت تکنوکرات ماریو مونتی، برگزاری انتخابات زودهنگام، استعفای بی سابقه پاپ، تشکیل دولت ائتلافی انریکو لتا نخست وزیرکنونی، محکومیت سیلویو برلوسکونی به حبس و اخراج وی از پارلمان ازجمله مهمترین رویدادهای سیاسی ایتالیا درسال2013میلادی به شمار می روند.

به گزارش روزیکشنبه ایرنا، در روزهای پایانی سال2012میلادیˈماریو مونتیˈنخست وزیردولت تکنوکرات(فن سالار) ایتالیا به دنبال خروج حزب ملت آزادی به رهبری سیلویو برلوسکونی از ائتلاف دولتی مجبور به استعفا شد.

به این ترتیب پس ازگذشت 13ماه ازعمرشصت و یکمین دولت ایتالیا،مونتی به ناچاراز سمت خود استعفا کرد وˈجورجو ناپولیتانوˈرییس جمهوی این کشور حکم انحلال پارلمان را صادر کرد و این کشور به سوی انتخابات زودهنگام که در ماه فوریه (بهمن)2013برگزار شد، رفت.

یازدهم فوریه2013ˈبندیکت شانزدهمˈپاپ رهبر سابق کاتولیک های جهان به دلیل آنچه که کهولت سن اعلام شد و به طور بی سابقه ای در تاریخ کلیسای واتیکان اعلام استعفا و در اواخر همان ماه استعفای خود را تسلیم شورای کاردینال ها در واتیکان کرد.

برپایه این گزارش، درپی استعفای پاپ بندیکت شانزدهم شورای کاردینال ها در واتیکان پس از پنج دور رای گیری پشت درهای بسته کاردینالˈخورخه ماریو برگولیوˈ را به عنوان پاپ جدید و رهبر کاتولیک های جهان برگزید و او نیز نام فرانسیس را برای خود انتخاب کرد.

این نخستین بار درتاریخ کلیسای واتیکان است که یک کاردینال از آمریکای لاتین و آرژانتین به عنوان رهبر مذهبی کاتولیک ها برگزیده شد.

برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی درایتالیا نیز از جمله رویدادهای مهم ایتالیا در2013میلادی بود که 24فوریه سال گذشته میلادی برگزار شد.

دراین انتخابات چپ گرایان میانه(دمکرات ها) درمجلس نمایندگان ایتالیاباکسب اکثریت کرسی به پیروزی رسیدند اماهیچ کدام ازاحزاب شرکت کننده دراین انتخابات موفق به کسب اکثریت 315 کرسی مجلس سنای ایتالیا و در نهایت تشکیل دولت نشدند.

رییس جمهوری ایتالیا نیز به دنبال دست نیافتن احزاب به اکثریت برای تشکیل دولت در انتخابات پارلمانی،ˈپیئرلوئیجی برسانیˈدبیرکل حزب چپ گرای میانه دمکرات ها را مامور رایزنی با سایر احزاب برای تشکیل دولتی ائتلافی کرد.

درپی ناکامی برسانی جهت تشکیل دولت ائتلافی، جورجو ناپولیتانو رییس جمهوری این کشور مجبور به تشکیل دو کمیسیون برای رایزنی دولت جدید شد.

برپایه این گزارش،دراوریل سال گذشته میلادی درپی پایان دوره ریاست جمهوری ناپولیتانو ، ˈرومانو پرودیˈنخست وزیر اسبق چپ گرا کاندیدای حزب دمکرات ها برای مسند ریاست جمهوری نیز با شکست مواجه شد و برسانی دبیرکل این حزب از سمت خود استعفا کرد.

سرانجام ناپولیتانو به درخواست احزاب ایتالیا با تمدید ماموریت خود به مدت 5 سال دیگر موافقت کرد تا کشور را ازهرج و مرج ایجاد شده نجات دهد و به ترتیب برای سومین بار مراسم سوگند ناپولیتانو برگزار شد و وی نیز در این آیین سخنان تندی خطاب به احزاب ایتالیا ایراد کرد.

رییس جمهوری ایتالیا نیز پس از ادای سوگند ˈانریکو لتاˈ را مامور تشکیل دولتی ائتلافی برای نجات کشور کرد و وی نیز 28 آوریل پس از رایزنی با سایر احزاب موفق به تشکیل کابینه وادای سوگند به عنوان نخست وزیرجدید شد و روزهای 29 و 30 اوریل نیز دولت جدید در پارلمان رای اعتماد گرفت.

برپایه این گزارش، دیوان عالی قضایی اوایل ماه می (اردیبهشت) سیلویو برلوسکونی نخست وزیر اسبق را به چهارسال حبس به جرم تخلف مالیاتی در حقوق تلویزیونی محکوم کرد و همچنین درماه ژوئن وی ازسوی دادگاه میلان به هفت سال حبس در رابطه با رسوایی اخلاقی محکوم شد.

پس از تایید حکم محکومیت برلوسکونی توسط دیوان عالی قضایی ایتالیا، این کشور شاهد یکسری ناارامی و تظاهرات طرفداران وی درحزب ملت آزادی بود.

برلوسکونی پس از صدور محکومیت رقبای سیاسی خود درمحافل چپ گرا را متهم به دسیسه و استفاده از قضات برای از صحنه خارج کردن او کرده و بدین ترتیب خواستار استعفای وزرای ملت ازادی و برگزاری انتخابات زود هنگام شد.

درپی تشدید تنش های سیاسی در ایتالیا، شورای سنای ایتالیا با 15رای موافق و 8 رای مخالف حکم قضایی سلب صلاحیت برلوسکونی ازاین مجلس را صادر کرد و برلوسکونی به مدت دو سال از فعالیت سیاسی محروم شد.

ایتالیا درحالی سال میلادی 2013را به پایان برد که بانک مرکزی این کشور درآخرین گزارش خود میزان بدهی های دولتی آن را دوهزار و 85 میلیارد یورو اعلام کرده است و به اعتقاد بسیاری ازکارشناسان اقتصادی با توجه به ادامه بحران اقتصادی اروپا واقتصاد بحران زده ایتالیا بدهی ها این کشور درسال 2014 میلادی نیز افزایش خواهد یافت.

اروپام ** 2171 ** 1064
کد N41057

وبگردی