آفتاب

سخنان بی سابقه وزير خارجه آرژانتين: انگليس مي غرد اما ديگر کسي را نمي ترساند

سخنان بی سابقه وزير خارجه آرژانتين: انگليس مي غرد اما ديگر کسي را نمي ترساند

وزیر امور خارجه آرژانتین در اشاره به سخنان نخست وزیر انگلیس درباره جزایر فالکند(مالویناس) گفته است انگلیس شیری است که غرش می کند اما دیگر کسی را نمی ترساند.

ایندیپندنت نوشت: وزیر امور خارجه آرژانتین در اشاره به سخنان نخست وزیر انگلیس درباره جزایر فالکند(مالویناس) گفته است انگلیس شیری است که غرش می کند اما دیگر کسی را نمی ترساند.
به گزارش آفتاب به نقل از انتخاب،‌ هکتور تیمرمن در مقاله ای که سفارت آرژانتین در لندن منتشر کرده، همچنین گفته است: دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس «پیام صلح را که کریسمس باید الهام بخش آن باشد فراموش کرده است» زیرا او در پیام سال نو خود بر تعهد انگلیس برای دفاع از جزایر فالکلند به عنوان جزایر متعلق به این کشور تاکید کرده بود.
کامرون در پیام سال نو میلادی قانون جدیدی را که در آرژانتین به تصویب رسیده است و بر اساس آن برای هرگونه عملیات اکتشاف نفتی در آبهای فالکلند مجازات سنگین حبس و جریمه تعیین شده است به شدت انتقاد و آن را تلاشی «شرم آور» توصیف کرد.
اظهارات هکتور تیمرمن چند روز پس از آن منتشر می شود که کریستینا فرناندز کرشنر رئیس جمهور آرژانتین یک نیروی ویژه جدید برای «دفاع بهتر» از منافع جزایر فالکلند که در آرژانتین مالویناس نامیده می شوند تشکیل داد.
تیمرمن به عنوان وزیر امور خارجه آرژانتین ادعای کشورش را در خصوص این جزایر مجددا مطرح کرده است. این مناقشه پس از جنگ سال 1982 میان آرژانتین و انگلیس بر سر این جزایر تا حدودی فروکش کرده بود اما در سال 2010 پس از آنکه انگلیس اکتشافات نفتی را در آبهای اطراف این جزایر آغاز کرد مناقشه میان دو کشور مجددا بالا گرفت.
در همه پرسی پارسال از ساکنان جزایر فالکلند 1513 نفر موافق در برابر سه مخالف به این رای دادند که این جزایر بخشی از سرزمین انگلیس باقی بماند. کامرون نیز در پیام سال نو خود با اشاره به این نتیجه آن را پیامی بسیار روشن توصیف کرده بود. وی گفته بود انگلیس همواره آماده است از جزایر فالکلند دفاع کند.
با این حال ، تیمرمن این همه پرسی را نقض قطعنامه های سازمان ملل دانست و آن را رد کرد و گفت خودداری لندن از مذاکره درباره این مسئله « شاهد قانع کننده ای از این است که این شیر می غرد اما دیگر کسی را نمی ترساند.»
وزیر امور خارجه آرژانتین در مقاله خود همچنین نوشت انگلیس «هیچگونه اعتبار اخلاقی ندارد و کشوری است که در اکثر موارد تصمیمات سازمان ملل را نادیده گرفته است ، به ویژه هر گاه که این تصمیمات با تلاش برای پایان دادن به استعمار مرتبط بوده است.»
وی افزود :«پاسخ آرژانتین به تهدیدات کلامی و نظامی این قدرت استعماری همچنان دعوت به رعایت قانون بین الملل و قطعنامه سازمان ملل خواهد بود.»
سازمان ملل از سال 1965 خواستار مذاکرات انگلیس و آرژانتین برای دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز برای مناقشه دو کشور بوده است اما این درخواست ها در غیاب قطعنامه موثری که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده باشد نتیجه ای نداشته است.
کد N40859

وبگردی