آفتاب

تدابیر سختگیرانه امنیتی در بغداد و استان های مرکزی عراق

تدابیر سختگیرانه امنیتی در بغداد و استان های مرکزی عراق

بغداد – ایرنا - مبادی ورودی و خروجی بغداد امروز شنبه بیش از همیشه شاهد ترافیک ناشی از تدابیر سختگیرانه امنیتی بود. این سختگیری ها ، به دنبال تشدید بحران امنیتی در فلوجه و رمادی دو شهر مهم استان الانبار در غرب عراق، به اجرا گذاشته شده است.

ماموران امنیتی ، شامل ارتش و پلیس، امروز بازرسی های روزانه خودروهای ورودی از استان های شمالی، از صلاح الدین و دیالی را تشدید کردند.همچنین در مبادی خروجی به سمت جنوب بغداد ، یعنی استان های بابل ، نجف و کربلا نیز این تدابیر به شدت به اجرا گذاشته شد ، بطوری که صف خودروهای متوقف شده پشت ایست و بازرسی ها به یک و حتی دو کیلومتر هم رسید.

منابع امنیتی ، این تدابیر را برنامه ای برای مهار حرکت تروریست های فراری از استان الانبار توصیف کرده اند که طی دو روز گذشته سرگرم نبردی سنگین با نیروهای ارتش، پلیس و عشایری منطقه هستند.

در پست های ایست و بازرسی خیابان های مرکزی شهر بغداد نیز تدابیر روزانه و بازرسی های عادی، جدی تر و سخت تر از روزهای گذشته شده است.

این تدابیر امنیتی، علاوه بر بغداد و استان های شمالی، حتی به استان بابل در جنوب بغداد هم کشیده شده است. بطوری که خبرنگار ایرنا از استان بابل گزارش داده ، کلیه ورودی ها و خروجی های این استان، بویژه در حله مرکز آن، تحت تدابیر سخت تری قرار گرفته اند و حتی در مواقعی شماره های خودروهای ورودی و خروجی و اسامی افراد نیز ثبت می شود.

گزارش ها از استان الانبار حاکی است که فشار نیروهای ارتش و عشایری به القاعده و گروههای تروریستی در روز شنبه تشدید شده و براساس گزارش ها تعدادی از آنان کشته شده و برخی از آنان نیز متواری شده اند.

مقامات امنیتی احتمال می دهند که نیروهای تارانده شده از فلوجه و رمادی، به سمت استان های دیالی، صلاح الدین و حتی بغداد و بابل گریخته باشند.

از طرفی احتمال داده می شود، القاعده برای خارج کردن ابتکار عمل از دست ارتش عراق، اقدام به بازکردن محورهای جدیدی، بویژه در بغداد نماید، بطوری که با گسترش پهنه نبرد، ارتش را دچار آشفتگی کند.

این احتمال ها، نیروهای امنیتی عراق را بر آن داشته تا کنترل بیشتری بر ترددها در بغداد و مبادی آن داشته باشند.

ازطرفی،دربحبوحه نبردهای شدید در استان الانبار و بویژه شهر فلوجه درغرب بغداد، یک جنگ روانی رسانه ای هم علیه عملیات ارتش براه افتاده است. از دو روز پیش که بخش هایی از فلوجه به دست نیروهای تروریستی افتاده بود، رسانه های عربی منطقه در چند نوبت از سقوط این شهر خبر داده اند.

آخرین بار مقارن ظهر امروز و در شرایطی که حملات ارتش بر القاعده در اطراف فلوجه تشدید شده بود، باردیگر خبر از سقوط این شهر دادند.

فلوجه، بخاطر نزدیکی اش به بغداد که در حدود 40 کیلومتری پایتخت واقع شده ، از سایر شهرهای الانبار از موقعیت ویژه برخوردار است و گسترش دامنه بحران در این شهر سنی نشین، می تواند به سرعت به پایتخت عراق سرایت کند. این شهر در اولین سالهای بعد از سقوط صدام و اشغال کشور توسط آمریکایی ها نیز به کابوس نظامیان آمریکایی تبدیل شده بود.

با اینحال، برغم بحرانی که چشم های رسانه های بین المللی را به سمت خود منحرف کرده ، سراسر عراق در روز شنبه شاهد حمایت های گسترده مردمی از ارتش عراق در نبرد با تروریسم بوده است.

امروز شنبه هزاران نفر در میدان الفردوس در مرکز بغداد تجمع کردند و نیز موجی ازمراجعه جوانان عراقی در بغداد و سایر استان ها ، از جمله استان واسط برای حضور داوطلبانه در نبرد علیه القاعده براه افتاد. همچنین ارتش با حمایت همه جانبه عشایر عراق از عملیات در استان الانبار، روبه رو شد.

این تحولات، جریان های مخالف دولت را که به بهانه های مختلف تلاش کردند طی یک هفته گذشته، عملیات ارتش در الانبار را متوقف کنند، شگفت زده کرده است.

خاورم**1770**1547
کد N40319

وبگردی