آفتاب

انتقاد شدید اردوغان از دستگاه قضایی ترکیه

انتقاد شدید اردوغان از دستگاه قضایی ترکیه

آنکارا- ایرنا- ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه با رد تمامی اتهامات علیه دولتش از ورود دستگاه قضایی ترکیه به برخی مسایل سیاسی در کشور انتقاد کرد و گفت: دستگاه قضایی وارد ماجرایی شده که وظیفه اش نیست.

به گزارش ایرنا ، نخست وزیر ترکیه روز شنبه در جمع خبرنگاران در مورد مسایل جاری این کشور و ادعاهای مخالفانش در مورد فساد مالی در دستگاه های دولتی و کشف محموله سلاح در نزدیکی مرز ترکیه با سوریه و ارتباط آن با سازمان اطلاعات ترکیه سخن گفت.

اردوغان مخالفانش را به توطئه علیه دولت متهم کرد و گفت که در این میان در دستگاه های قضایی و پلیس ایادی برخی از توطئه گران نفوذ کرده اند و ادعاها علیه دولت و پرونده سازی ها کار این گروههاست.

نخست وزیر ترکیه بدون اشاره به استعفای سه وزیر و بازداشت فرزندان دو تن از وزرای ابقش در پرونده فساد مالی ، دولت خود را منزه خواند و توضیح داد: با فساد مالی و عاملان آن حتی اگر نزدیکترین فرد به من و دولت باشد، مبارزه می کنیم.

اردوغان در باره دست داشتن عناصر سازمان اطلاعات ترکیه ( میت) در حادثه کشف سلاح در نزدیکی مرزهای ترکیه با سوریه گفت: بر اساس ماده 26 اساسنامه سازمان اطلاعات ترکیه این اقدام سازمان یاد شده قانونی است.

برخی از رسانه های ترکیه پنجشنبه شب از توقیف یک تریلر حامل سلاح به سوریه خبر دادند و اعلام کردند که به دستور مقامات محلی با عنوان اینکه این مساله جزو اسرار دولتی بوده و یک مسوول سازمان اطلاعات در این حادثه دخیل است از تریلر یاد شده رفع توقیف شد.

نخست وزیر ترکیه در مورد ارتباطش با فردی بنام ˈالقادیˈ که مخالفان اردوغان از وی به عنوان تاجری نزدیک به القاعده یاد کرده اند، گفت: نامبرده یک تاجر و شهروند عربستان سعودی است که ترکیه را بسیار دوست داشته و فردی مومن است.

رسوایی مالی در ترکیه که به تعدادی از وزیران و اعضای کابینه این کشور و مقام های انتظامی آن نیز کشیده شده ، وضعیت سیاسی این کشور را در وضعیت بغرنج و پیچیده قرار داده است.

خاورم ** 2010**230 **1010
کد N40148

وبگردی