آفتاب
استاد دانشگاه جرج تاون در گفتگو با مهر:

ارتش ترکیه قدرت کودتا علیه دولت را ندارد/ روابط ایران و ترکیه در آینده نزدیک تیره نخواهد شد

ارتش ترکیه قدرت کودتا علیه دولت را ندارد/ روابط ایران و ترکیه در آینده نزدیک تیره نخواهد شد

استاد روابط بین الملل دانشگاه جرج تاون با ریشه یابی علل تحولات اخیر در ترکیه آنها را ناشی از تنش های داخلی دراین کشور خواند.

دکتر مهران کامروا استاد روابط بین الملل دانشگاه آمریکایی جرج تاون و رئیس مرکز مطالعات بین المللی و منطقه ای و رئیس سابق این دانشگاه در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری مهر به تشریح علل تحولات اخیر در ترکیه و تاثیر احتمالی آن در آینده روابط ایران و ترکیه پرداخت که مشروح آن در زیر آمده است:

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: برخی معتقد هستند که آمریکا در تلاش است با همکاری گروه های چپگرا و لائیک در ترکیه اقدام به سرنگونی دولت رجب طیب اردوغان کند و مجددا ارتش را در این کشور به قدرت برساند به عبارتی دیگر آمریکا قصد دارد سناریوی مصر را در ترکیه تکرار کند. نظر شما در این خصوص چیست؟

کامروا : من معتقد هستم که تحولات اخیر ترکیه ریشه در مسائل داخلی این کشور دارد تا روابط این کشور با آمریکا. دوران زمامداری اردوغان در ترکیه دوره های مختلفی دارد. در دوره اول اردوغان با کاهش دادن قدرت ارتش و اجرای برخی اصلاحات در سیستم قضائی ترکیه نقش خوبی در پیشبرد دموکراسی در این کشور داشت، اما به نظر می رسد که او بیش از حد مغرور شده است بطوریکه بعد از سومین دوره روی کار آمدنش با سیاست های خود که موجب قطب بندی جامعه ترکیه شده است بسیاری از طرفداران خود را از دست داده است. اردوغان در حزب حاکم توسعه و عدالت هم حامیان خود را از دست داده است.

من معتقدم علت تحولات اخیر ترکیه این مسائل هستند و نه تغییر سیاست آمریکا در قبال ترکیه، سیاست های اردوغان در سال های اخیر خیلی غیردموکراتیک تر شده و همین امر موجب کاهش محبوبیت او حتی در حزب حاکم شده است.

- چقدر احتمال کودتا در ترکیه را جدی می بینید؟

- چند سال پیش ارتش ترکیه از نظر سیاسی بسیار قدرتمندتر از زمان کنونی آن بود. زیرا یکی از تحولاتی که در دوران نخست وزیری اردوغان اتفاق افتاد غیرسیاسی کردن ارتش و حذف نفوذ سیاسی آن بود. مایه تعجب من خواهد بود اگر ارتش بخواهد و یا توان ورود به این کشمکش سیاسی جاری را داشته باشد.

- در صورت برکناری حزب توسعه و عدالت از قدرت در ترکیه آینده روابط ایران و ترکیه را چگونه می بینید؟

- جدای از اینکه چه کسی یا چه حزبی در ترکیه در راس قدرت باشد ایران و ترکیه همسایه هستند و دو بازیگر عمده در خاورمیانه و از همه مهمتر دو بازار بزرگ برای هم هستند و به همدیگر نیاز زیادی دارند به همین علت من فکر نمی کنم روابط این دو کشور در آینده نزدیک تیره شود.

-------------- 

مصاحبه از پیمان یزدانی

کد N40116

وبگردی