آفتاب

محمدرضا خاتمی: پرسشگری حق نمایندگان مجلس است

محمدرضا خاتمی: پرسشگری حق نمایندگان مجلس است

تهران - ایرنا - محمدرضا خاتمی نماینده مردم تهران در مجلس ششم با تاکید بر اینکه پرسشگری و انتقاد حق نمایندگان مجلس است، گفت: دولت به رغم وجود برخی نمایندگان رادیکال در مجلس باید از طریق تعامل به دنبال اجرای برنامه هایی باشد که مردم در 24 خرداد به آن رای دادند.

وی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره حجم بالای تذکرات و سوالات نمایندگان مجلس از وزیران دولت یازدهم، اظهار داشت: در اینکه هدف از طرح این سوال ها مسایل سیاسی دارد، تردیدی نیست اما به هر حال کار مجلس کار سیاسی است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه دولت باید با اقتدار، پایداری و استواری در این راه روی اصول و اهداف خود بایستد، افزود: هدف اصلی از این فشارهای سیاسی که بر دولت می آید، این است که دولت از اصول خود دست بکشد که اگر این اتفاق بیفتد فاجعه است.

این نماینده ادوار مجلس افزود: هر مجلسی که روی کار باشد، ممکن است اکثریت آن مخالف دولت باشند که این موضوع در همه جای دنیا مرسوم است.

خاتمی تاکید کرد: اگر دولت ارتباط خود را با مردم محکم کند و مصائب و مشکلات خود را نظیر گزارش 100 روزه در ابعاد وسیع با مردم در میان بگذارد، وقتی این نمایندگان به شهرها و حوزه های انتخابیه خود می روند، به هر حال باید پاسخگوی مردمی باشند که می دانند دولتی که بعد از این همه گرفتاری ها روی کار آمده و برای مردم کار می کند، با چه مشکلاتی رو به رو است.

وی در ادامه به عرصه سیاست خارجی بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اشاره کرد و افزود: همانطور که شاهدیم، گشایشی که در عرصه سیاست خارجی صورت گرفت و افقی که باز کرد، مردم را امیدوار کرد.

خاتمی افزود: اگر واقعا مردم بدانند چه کسانی در مسیر حرکت دولتی که برای حل مشکلات این همه زحمت می کشد، کارشکنی می کنند، خود مردم نسبت به نمایندگانشان اقدامی که باید بکنند را انجام خواهند داد تا آنها را از این کار باز بدارند.

نماینده مردم تهران در مجلس ششم اظهار داشت: این حق را از نمایندگان مجلس نگیریم که آنها نظر سیاسی خود را اعمال نکنند و حتی کارشکنی نکنند زیرا این دولت است که باید استوار بماند و کارهای خود را پیش ببرد.

خاتمی تاکید کرد: من مطمئن هستم که ملت حمایت کامل از دولت خود خواهند کرد و نمایندگان، اگر نمایندگان واقعی ملت هستند، به خواست ملت تن خواهند داد.

وی در پاسخ به اینکه پیگیری مطالبات مردم توسط دولت باید هدف اصلی باشد یا تعامل با مجلس، توضیح داد: به هرحال در انتخابات 24 خرداد مردم به این برنامه ها رای دادند؛ موضع مجلس در این انتخابات مشخص بود؛ در این مجلس چند نفر از رقبای آقای روحانی حمایت کردند، در حالی که هیچ کدام برای حمایت از روحانی امضایی نکردند.

خاتمی با تاکید بر اینکه مردم در انتخابات 24 خرداد به یک برنامه روشن و مشخص رای دادند، گفت: عهد دولت با مردم این برنامه ها است و دولت باید سر این برنامه ها بماند و البته تعامل با مجلس و قوای دیگر جای خود را دارد و من نمی خواهم بگویم که تنش و درگیری ایجاد شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: دولت باید روی برنامه های خود استوار بماند و طبعا آخرین انتخاباتی که در این کشور برگزار شده، انتخابات 24 خرداد است و مردم این برنامه را انتخاب کردند و نمایندگان هم اگر نمایندگان واقعی ملت باشند در شهرستانها خواسته های مردم را می بینند و آن گاه حتما وضعیت فعلی را در مجلس شاهد نخواهیم بود.

خاتمی یادآور شد، عده قلیلی در مجلس که 20 تا 30 نفر بیشتر نیستند، تندروی هایی می کنند که البته در این انتخابات شکست خوردند و همه سناریوها و برنامه ها نقش بر آب شد اما حالا می خواهند انتقام بگیرند، لذا در مجلس اقدام به یارگیری می کنند.

وی تاکید کرد: دولت خیلی راحت می تواند این تعداد اقلیت رادیکال تندرو و انتقام جو را در مجلس ایزوله کند تا مجلسی باشد که با دولت تعامل دارد؛ مجلس حتما باید انتقاد کند، حتما باید پرسشگری کند اما در راه منافع ملی باید با دولت تعامل کند.

سیام**2025**1535
کد N40013

وبگردی