آفتاب

روسیه: برنامه هسته ای ایران ماهیت نظامی ندارد

روسیه: برنامه هسته ای ایران ماهیت نظامی ندارد

مسکو-ایرنا- لیوان جاگاریان سفیر روسیه درایران گفت: جامعه جهانی هیچ گونه شواهد و مدارکی دال بر ماهیت نظامی برنامه هسته ای ایران و اجرای چنین فعالیت هایی در این کشور در دست ندارد.

به گزارش ایرنا، لیوان جاگاریان روزشنبه درمصاحبه با خبرگزاری روسی اینترفاکس گفت: براساس ارزیابی ما اجرای برنامه هسته ای نظامی در ایران نمی تواند به صورت پنهانی از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام گیرد.

وی افزود: تاکنون چنین تغییراتی درفعالیت های هسته ای ایران توسط بازرسان آژانس گزارش نشده است.

جاگاریان اضافه کرد: علاوه برآن تهران برای این گونه فعالیت ها به ایجاد زیرساخت های علمی و تولیدی ویژه ای نیاز دارد و با افزایش موجودی مواد رادیو اکتیو در ایران باید بخشی از زیرساخت های موجود در این کشور نیز تغییر کند.

سفیر روسیه گفت:مخالفان کاهش تنش ها درباره مساله هسته ای ایران در آمریکا و اسراییل موضع بسیار قوی دارند و آنها غالبا برای تشدید تنش ها در روند حل و فصل دیپلماتیک این مساله تبلیغات می کنند.

وی درباره آغاز اجرای توافقنامه هسته ای ژنو گفت: ایران وگروه1+5 زمانی که کارشناسان دوطرف ساز و کار قابل قبولی را برای اجرای توافقنامه ژنو تنظیم کنند، این کار را آغاز می کنند.

وی ادامه داد: درحال حاضر رایزنی های مربوطه جریان دارد و دوطرف بخش عمده اختلاف ها را حل کرده اند و این امر امید برای برداشتن اولین گام عملی در ماه ژانویه را به وجود آورده است.

جاگاریان درپاسخ به سوالی مبنی برحل تمام مسایل مربوط به برنامه هسته ای ایران در طول یک سال آینده اظهار داشت: در توافقنامه ژنو چنین هدفی تعیین نشده است و در این مدت باید همزمان با اتخاذ تدابیر اولیه از دوطرف که در برنامه اقدامات مشترک قید شده است، راه حل نهایی جامع به دست آید.

وی درپاسخ به سوال دیگری درمورد امکان مشارکت روسیه در کنترل برنامه هسته ای ایران گفت: روسیه به عنوان عضو گروه 1+5 عضو کمیسیون مشترک خواهد شد.

جاگاریان گفت:مطابق توافق ژنو این تشکیلات از نمایندگانی از ایران و 1+5 تشکیل می شود و به طور منظم آژانس بین المللی انرژی اتمی را از نتیجه بازرسی ها در باره برنامه هسته ای ایران مطلع خواهد کرد.

سفیرروسیه گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی مسئول کنترل فنی انجام تعهدات ایران خواهد بود.

اروپام/2242**518 ** 1064
کد N39874

وبگردی