آفتاب

کرزای آزادی 88 زندانی بگرام را به تعویق انداخت

کرزای آزادی 88 زندانی بگرام را به تعویق انداخت

مقام‌های دولت افغانستان اعلام کردند، رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال شکایت آمریکایی‌ها در خصوص خطرناک بودن آزادی 88 زندانی طالبان از زندان‌های افغانستان، آزاد کردن این زندانی‌ها را به تاخیر انداخته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اعلام خبر آزاد کردن 88 زندانی طالبان از زندان پایگاه بگرام در افغانستان باعث خشم فرماندهان ارتش و سناتورهای آمریکا شد.

این در حالی است که دو کشور به امضای توافق امنیتی برای اجازه به حضور سربازان ‌آمریکایی در افغانستان پس از سال 2014 نزدیک می‌شوند.

عبدالشکور دادرس، یک نماینده کمیته بررسی افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفت: ما بر اساس یک دستور جدید حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان، شروع به بررسی مجدد پرونده‌های 88 زندانی طالبان کردیم.

وی افزود: رئیس‌جمهوری افغانستان همچنین به آژانس‌های اطلاعاتی و امنیتی نیز دستور داد سوابق و پرونده‌های این زندانیان را بررسی کنند تا مشخص شود آیا عدالت در مورد آنها اجرا شده است یا خیر.

ژنرال جوزف دانفورد، فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان پیش از این رسما به مساله آزاد کردن 88 زندانی طالبان در افغانستان اعتراض کرد و گفت این بر خلاف توافقی است که هنگام واگذاری پایگاه بگرام به افغان‌ها امضا شد.

ماه مارس گذشته کنترل پایگاه بگرام از آمریکا به افغان‌ها واگذار شد.

سال گذشته میلادی کمیته بررسی افغانستان دستور به آزادی 648 زندان از پایگاه بگرام داد که از این میان 560 زندانی آزاد شده‌اند، اما آمریکا با آزادی 88 زندانی آخر مخالف است.

سناتور لیندسی گراهام روز پنجشنبه در سفر به کابل از پیشنهاد آزاد کردن این زندانیان که به گفته وی دستشان به خون آلوده است انتقاد کرد.

وی گفت، این زندانیان مسئول کشته شدن 60 سرباز ناتو در 57 افغان بوده‌اند.

انتهای پیام

کد N39737

وبگردی